97 407 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Ja en enkel hyfsat säker bil för folk som bara behöver bil för att ta sig från A till B utan krav på en massa mer eller onödiga finesser.T Thomas_Blekinge skrev:
Nu när allt ska vara miljövänligt vore ju en sådan bil att föredra, men tyvärr gör EU sitt bästa för att stoppa enkla bilar. De säger sig vara för frihandel, men genom jobbiga regler skapar de handelshinder som är värre än Trumps tullar. Hyckleri som vanligt.
Jag har haft en period varje år där jag kör runt med bilen utan lysen och det är efter att den varit på service, de som jobbar med bilen släcker alltid belysningen (sätter den på "av") och återställer sedan inte när de lämnar ut bilen. Konsekvent 100%, då kan man ju tänka sig att jag borde lärt mig det vid det här laget efter över 10 år med samma serviceställe, och det har jag men det tog säker 7år för mig att komma ihåg det just i stunden när jag körde där ifrån. Brukade direkt komma på det när någon blinkade på mig så ofta var det ju inte längre än någon dag innan saken var ur värden men med lite otur hade det ju räckt för att orsaka en olycka.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Ja de gör är märkligt. Jag har sett många lånebilar som körs nedsläckta mitt i vintern. Kunder lämnar in sin bil på service och får en bil som rullar iväg nedsläckt. Givetvis har föraren ett ansvar, men man kan ju tycka att verkstaden kan underlätta.T TypRätt skrev:Jag har haft en period varje år där jag kör runt med bilen utan lysen och det är efter att den varit på service, de som jobbar med bilen släcker alltid belysningen (sätter den på "av") och återställer sedan inte när de lämnar ut bilen. Konsekvent 100%, då kan man ju tänka sig att jag borde lärt mig det vid det här laget efter över 10 år med samma serviceställe, och det har jag men det tog säker 7år för mig att komma ihåg det just i stunden när jag körde där ifrån. Brukade direkt komma på det när någon blinkade på mig så ofta var det ju inte längre än någon dag innan saken var ur värden men med lite otur hade det ju räckt för att orsaka en olycka.
Även hyrbilar lämnas ut nedsläckta.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Ja, jag fick en Renault Clio som hyrbil för några år sen (5 kanske?) från Cirkle K. Man fick välja mellan dimljus fram eller dimljus o kombination med halvljus... Det fanns en knapp för dimljus fram, men den påverkade inte något.P Pin skrev:
Jag körde dimljus på dagen och så länge som möjligt innan jag slog på halvljus när det blev mörkare. Klagade när jag lämnade tillbaka bilen några dagar senare. De tyckte det var märkligt, bilen var ju "ny" (hade kanske 100-150 mil på mätaren), men de skulle ta upp det med Renault. Tveksamt om de gjorde det.
Ja det är helt sjukt! Har dock upptäckt att min verkstad lämnar den som den kom. Men en gång hamnade jag bakom en sån bil, och blinkade en del på den och vi båda skulle till åvc, så väl där förklarade jag varför jag blinkat och föraren suckade och sa att den precis varit på verkstan och så hjälpte jag till att kolla när de började lysa, det var tydligen inte helt tydligt hur det skulle vara inställt. ☹️T TypRätt skrev:Jag har haft en period varje år där jag kör runt med bilen utan lysen och det är efter att den varit på service, de som jobbar med bilen släcker alltid belysningen (sätter den på "av") och återställer sedan inte när de lämnar ut bilen. Konsekvent 100%, då kan man ju tänka sig att jag borde lärt mig det vid det här laget efter över 10 år med samma serviceställe, och det har jag men det tog säker 7år för mig att komma ihåg det just i stunden när jag körde där ifrån. Brukade direkt komma på det när någon blinkade på mig så ofta var det ju inte längre än någon dag innan saken var ur värden men med lite otur hade det ju räckt för att orsaka en olycka.
Nästa dag på huvudkontoret i Paris: "Helt galet, de har hört av sig från en bensinmack i Sverige. Vi har ju tänkt hel fel med ljusautomatiken! Till ritbordet, Avance!" 😂Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Jag tänker mig iofs att man kan konfigurera om det på verkstaden, men som sagt, det skulle förvåna mig om det inte var glömt när jag lämnade macken.Nyfniken skrev:
På min bil (MB, ej Renault) kan man göra vissa grundläggande DRL-inställningar i servicemenyn.Fairlane skrev:
Men jag tror en viss del av problemet är att alla bilar funkar lite annorlunda. J-vla skumt att de inte växt fram någon standard för vad de olika lägena på ljusknappen innebär. På min bil skall vredet t.ex. stå i läge '0' för att få halvljus när tändningen är på. Inte särskilt logiskt.
Du kanske vill byta upp dig till en modern 245:a? 😉H hovapettson skrev:
https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_260_265_elbil_reggad_tesla_fast_charger_finans/1002516396
OT, men lika illa är ju att det inte finns en standard för övriga reglage och indikatorer fungerar nu när det kommer så mycket ny teknik. Jag kör en del olika bilar (firmabilar/hyrbilar/bekantas) och det är ju lögn i helvete att på ett enkelt sätt stänga av lane assist, förstå hur farthållaren fungerar eller varför bilen plingar tre gånger utan någon som helst information i displayen.C cpalm skrev:
🤯