Hej vi bilar golv för första gången för att flytta brunnen och sätta dit en ny.. räcker detta? Det sprack lite i den där nere som ni ser på bilden. Men det måste väl gå att lösa..Helt okunniga på området och rörmokaren kommer på måndag och maskinen ska tillbaka innan..
Redigerat:
Ja absolut den byter rörmokarna ut.D D.anne_85 skrev:
Ja, precis. Antar rörmokaren tar med en ny när de kommer . Nu testade vi mest att lägga de andra där för att se om det ser ut att bli rätt med rören för övrigt. Om vi behöver bila något mer.Va tror du om det ?D D.anne_85 skrev:
Bifogar bilder här. Nu ligger allt ju bara huller om bullar. Det långa rören ligger ju högre upp än va det blir sen som du ser på bilden där brunnen ligger i håletCentano skrev:
Är alltid svårt att uppfatta djup och avstånd på bild, men spontant ser det väl bra ut.
Vis av erfarenhet tycker jag dock det nästan alltid blir lite småjusteringar i samband med att man skall koppla ihop det hela. Men rörisen har väl en egen bilmaskin kan man väl förmoda(?)
Kolla att den där förminskningen inte är fastlimmad i det orangea röret, då kanske du behöver bila fram det lite mer och kapa så du får på en dubbelmuff.
Vis av erfarenhet tycker jag dock det nästan alltid blir lite småjusteringar i samband med att man skall koppla ihop det hela. Men rörisen har väl en egen bilmaskin kan man väl förmoda(?)
Kolla att den där förminskningen inte är fastlimmad i det orangea röret, då kanske du behöver bila fram det lite mer och kapa så du får på en dubbelmuff.
Vet du hur många cm ovan och under röret som behövs ?C cpalm skrev:Är alltid svårt att uppfatta djup och avstånd på bild, men spontant ser det väl bra ut.
Aha då får vi kolla om den sitter fast. Hoppas inte det.. pust
I och med att rören skall gjutas in i betongen så är det i princip noll, betong som betong.A Alwaysandforever2012 skrev:
Har du ett par centimeters marginal så har du gott om justermån tänker jag.
Men i och med att rören är styva och böjarna har fasta vinklar med minimal justermån så går det inte alltid att få rörets sträckning exakt som man hade tänkt sig. Åtminstone inte utan att gödsla med 15-böjar, vilket så klart bör undvikas. Därav att man kan vilja klippa något hörn eller bila ur lite mer någonstans när man kopplar ihop det. Fast i ditt fall är det ju så liten yta att det kanske är rätt förutsägbart.
Den verkar vara fastlimmad..eller vi vågar inte rucka i den mer så bilade lite till.. men hur långt ska man bila? Hur långa brukar de orange delarna vara ? Behöver man få loss en orange hel del för att nå en ny orange som är hel?C cpalm skrev:Är alltid svårt att uppfatta djup och avstånd på bild, men spontant ser det väl bra ut.
Markavloppsrören kan vara upp till 6 m långa, så du skall definitivt inte ge dig på att bila upp hela röret.A Alwaysandforever2012 skrev:
Räcker med att bila upp så att man kommer åt att såga av muffen på det orangea röret och montera dit en dubbelmuff.
Fast det vore ju med de omständigheterna idealiskt om du slapp. Det ser inte limmat ut, jag skulle testa lite mer våld och lirkande innan jag började bila mer. Testa att bearbeta det grå röret med t.ex. en polygriptång om du kan spjälka upp det så att det släpper. Kanske invänta röris som troligen är van att handskas med sånt där?
Redigerat:
Den grå trasiga rördelen sitter nog bara med en väldigt stel och torkad gummipackning. För att mjuka upp det hela, koka upp vatten i hemmets vattenkokare (eller kastrull) och häll sakta på så mjuknar plasten och den grå rördelen kanske kommer loss. En alternativ väg är en liten fintandad såg och såga den grå rördelen hela vägen på tvärs till markrörets muff (utan att såga i muffen). Sen borde den gå att klämma ihop inåt eller knacka på med hammare och få loss, eventuellt med en större tång/hovtång.A Alwaysandforever2012 skrev:
EDIT: Såga vid rött:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Tack för tipsen 🙂 rörmokaren skulle ev se bilderna vi skickat ikväll så då hoppas jag att han säger att de löser det sista imorgon annars vet vi lite hur vi kan gå till väga.Claes Sörmland skrev:
Den grå trasiga rördelen sitter nog bara med en väldigt stel och torkad gummipackning. För att mjuka upp det hela, koka upp vatten i hemmets vattenkokare (eller kastrull) och häll sakta på så mjuknar plasten och den grå rördelen kanske kommer loss. En alternativ väg är en liten fintandad såg och såga den grå rördelen hela vägen på tvärs till markrörets muff (utan att såga i muffen). Sen borde den gå att klämma ihop inåt eller knacka på med hammare och få loss, eventuellt med en större tång/hovtång.
Supertack för alla svaren du har gett 🙂 jag hoppas rörmokaren svarar ikväll när han kom hem igen, då han sa vi kunde skicka bilder om allt blivit bra. Men då vi ska lämna tillbaka maskinen imorgon bitti och han inte har någon riktig, utan han får hyra eller använda nån liten som tar små saker så ville vi få gjort så mycket vi kunde i helgen.C cpalm skrev:Markavloppsrören kan vara upp till 6 m långa, så du skall definitivt inte ge dig på att bila upp hela röret.
Räcker med att bila upp så att man kommer åt att såga av muffen på det orangea röret och montera dit en dubbelmuff.
Fast det vore ju med de omständigheterna idealiskt om du slapp. Det ser inte limmat ut, jag skulle testa lite mer våld och lirkande innan jag började bila mer. Testa att bearbeta det grå röret med t.ex. en polygriptång om du kan spjälka upp det så att det släpper. Kanske invänta röris som troligen är van att handskas med sånt där?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden