97 407 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Jag vet att tunga fordon, iaf Volvo har funktionen "show that you are here" alltså fordonet vill verkligen veta att du sitter i förarsätet innan du får köra.P pmd skrev:
Måste vara ett helvete att vara biltjuv idag. Även om man får tag på "nyckel" så behöver man antagligen läsa en bok för att komma iväg.P pmd skrev:
Man lär sig nog snabbt som biltjuv. Att trampa ner bromsen och trycka på startknappen för att "starta" motorn är väl nån slags elbilstandard? Jag tror att alla elbilar jag har kört fungerar så.L lbgu skrev:
Nyckelhanteringen brukar vara enklare på moderna bilar. Det räcker att ha den finns någonstans i kupén. Jag brukar ha den i en ficka eftersom jag inte har provat vad som händer om man låser bilen när man står utanför den och "nyckeln" är kvar i bilen …
Ordvalet var i detta fall mitt eget, ingen aning om vad de kallar lägena i t.ex. instruktionsboken.T Thomas_Blekinge skrev:
Men det känns uppenbart att konstruktören tänkt sig en analogi till de tre nyckelpositionerna i en traditionell bil, trots att ingen tändsystem slås på i tändningsläget och trots att ingen motor börja snurra när man "startar" den.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Manualen till min nya bil är på över 500 sidor. Den är också otroligt konstigt skriven så man behöver läsa meningar flera gånger för att förstå. Sannolikt översatt till svenska utan att några svensktalande har läst.L lordi skrev:
Står 'Drift' som rubrik hela tiden. Gissar att dom har översatt 'Usage' eller något.
Så en film hade varit klart enklare då man kan visa hur man använder istället försöka beskriva det i ord.
Apropå intressant nyckelhantering så körde jag idag en VW ID3. (Hyrbil när min bil var på service).Nyfniken skrev:
Det finns ingen avstängningsknapp! Det händer inget särskilt när man aktiverar parkeringsbromsen. Man måste kliva ut ur bilen för att instrumentpanelen (som i stort sett består av en stor iPad-liknande skärm) ska slockna och fläkten stanna.
En sak var dock bättre än den Toyota elhybrid jag hyrde i Kanada för 16 år sen. Folkvagnen lät mig bestämma när bilen skulle vara olåst eller låst. Toyotan låste upp sig när jag kom tillräckligt nära och låste sig när jag gick tillräckligt lång bort.
Det är väl smidigast i det flesta fall egentligen. Kör Tesla och där startar bilen upp när man öppnar dörren och stänger av när man kliver ur och stänger dörren,P pmd skrev:Apropå intressant nyckelhantering så körde jag idag en VW ID3. (Hyrbil när min bil var på service).
Det finns ingen avstängningsknapp! Det händer inget särskilt när man aktiverar parkeringsbromsen. Man måste kliva ut ur bilen för att instrumentpanelen (som i stort sett består av en stor iPad-liknande skärm) ska slockna och fläkten stanna.
Enklast i de flesta fall men det finns så klart alltid tillfällen där man vill ha den antingen av eller på manuellt. Tex vill man kanske ha klimatanläggningen på om man ska iväg en dag och håller på att lasta bilen och öppnar och stänger några gånger
Man kan även vilja sitta kvar i bilen medan en passagerare uträttar ett ärende, men det var nog mest bara ovant att inte ha kontroll över bilens tillstånd.
Tesla lär ju ha "dog mode" som kör A/C när bilen i övrigt är avstängd.
Tesla lär ju ha "dog mode" som kör A/C när bilen i övrigt är avstängd.
Det är ganska illa att vi är utsatta för biltillverkarnas godtycke när det gäller vilka finesser av det slaget en bil har. Med ett öppet API skulle man kunna skräddarsy sin bils inställningar efter egna behov.j.f.s skrev:
Hur skiljer sig Camp Mode från Dog Mode?