Nyfniken Nyfniken skrev:
OT, men lika illa är ju att det inte finns en standard för övriga reglage och indikatorer fungerar nu när det kommer så mycket ny teknik. Jag kör en del olika bilar (firmabilar/hyrbilar/bekantas) och det är ju lögn i helvete att på ett enkelt sätt stänga av lane assist, förstå hur farthållaren fungerar eller varför bilen plingar tre gånger utan någon som helst information i displayen.

🤯
Hyrde en bil i USA i höstas, den hade AM radion på någon kanal som oftast inte fick in någon men ibland surrade det i den. Efter som detta oftast uppstod under körning var det svårt att försöka få rätsida på det men både jag och min fru försökte flertalet gånger utan att lyckas. Att stänga av ljudet lyckades vi med men vi ville fortfarande ha på den för vi ville höra GSP instruktionerna. Kändes som total information overload att försöka förstå hur något så "enkelt" som hur radion funkar. Möjligt att det gjordes svårare av att vi hade GPSn igång samtidigt men kändes löjligt att vi inte lyckades lösa det.
 
C
T TypRätt skrev:
Möjligt att det gjordes svårare av att vi hade GPSn igång samtidigt men kändes löjligt att vi inte lyckades lösa det.
Ha ha, fick inte ens igång bilen när jag körde en ny bil sist. Visade sig att man måste trycka tre gånger på startknappen - en gång för radioläge, en gång för att slå på tändningen och en tredje gång för att starta motorn.
Problemet är att det var en elbil... 🤔
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, fick inte ens igång bilen när jag körde en ny bil sist. Visade sig att man måste trycka tre gånger på startknappen - en gång för radioläge, en gång för att slå på tändningen och en tredje gång för att starta motorn.
Problemet är att det var en elbil... 🤔
Fransk? 🤔
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Fransk? 🤔
Tysk...
 
C cpalm skrev:
Tysk...
Name and shame!
Jag behöver bara "lägga i växel" och köra iväg med vår VW.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Name and shame!
Jag behöver bara "lägga i växel" och köra iväg med vår VW.
Någon Merca jag lånade av bilhandlaren, kommer inte ihåg vilken modell.
Jo, det var ju vad jag hade förväntat mig.
 
C cpalm skrev:
Någon Merca jag lånade av bilhandlaren, kommer inte ihåg vilken modell.
Jo, det var ju vad jag hade förväntat mig.
Måste vara en feature, det är för att du ska känna hur premium knappen är 😉
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, fick inte ens igång bilen när jag körde en ny bil sist. Visade sig att man måste trycka tre gånger på startknappen - en gång för radioläge, en gång för att slå på tändningen och en tredje gång för att starta motorn.
Problemet är att det var en elbil... 🤔
Tändning på en elbil? Hade den kanske en bensingenerator ombord för att producera el?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Tändning på en elbil? Hade den kanske en bensingenerator ombord för att producera el?
Alla elbilar har ett 12V system eller motsvarande. Precis som alla andra bilar med förbränningsmotor.
 
RoTe RoTe skrev:
Alla elbilar har ett 12V system eller motsvarande. Precis som alla andra bilar med förbränningsmotor.
Och vad har 12 V med tändningen att göra? Tändning är det system som ger gnistor via tändstift.
 
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Och vad har 12 V med tändningen att göra? Tändning är det system som ger gnistor via tändstift.
Nej tändningsläge kallas läge två på nyckeln, det som är körläge så att säga. Läge ett är radioläge.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och vad har 12 V med tändningen att göra? Tändning är det system som ger gnistor via tändstift.
Nja, på vår diesel benäms läget om man inte startar bilen för tändläge så det lever säkert kvar även på elbilar.
Bilens system aktiveras men inget händer när du trycker på gaspedalen, dvs läget före bilen kan köras iväg. Kanske ljuset tänds på en mörklagd bil.
Kanske ett inlägg i tråden Svensk språket.😎
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej tändningsläge kallas läge två på nyckeln, det som är körläge så att säga. Läge ett är radioläge.
Vet inte vem som kom på att kalla det för tändläge på elbilar men det är ju inte i linje med den ursprungliga meningen.
Men om du tänker på tändläge i meningen av att tända plafonden i sovrummet då är det säkert helt rätt.
Förresten, mina bilradioapparater har allting fungerat i läge 0. De flesta radioapparater har en försörjning med permanent plus för att mata minnen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
De flesta radioapparater har en försörjning med permanent plus för att mata minnen.
Blå resp gul kabel till radion på en normal bil (Volvo 240). Direktplus för minnet och förstärkarplus som ligger på garageläget ("0" på nyckeln).
Garageläget tar ur rattlåset och medger vissa funktioner, bl a fläkt. Läge I (tändning) och II (startmotor).
F ö har 240 varsel med strömställaren i O och nyckeln i läge I, men nyare (fr o m -90) sakande detta och hade automatiskt halvljus. Halvljuset var på med strömställaren i läge O och såklart PÅ, men positionsljus i läge P. I autoläge kan man helljusblinka men inte tända helljuset. Jag vill absolut inte ha halvljuset tänt på dagen och har modifierat strömställarens sockel på min 93:a. Dagtid har jag varsel (gula Bosch från -77, det året lagen kom i Sverige - EU 34 år efter...) samt bakljus. Troligen hade man kunnat lägga om i stegreläet men jag vågade inte krångla med det. Kort sagt finns inget sätt att släcka en 240 - minst parkering/posistionsljus kommer alltid att lysa, fram som bak.
 
P
C cpalm skrev:
Ha ha, fick inte ens igång bilen när jag körde en ny bil sist. Visade sig att man måste trycka tre gånger på startknappen - en gång för radioläge, en gång för att slå på tändningen och en tredje gång för att starta motorn.
Problemet är att det var en elbil... 🤔
Så är det nästan på vår elhybrid. De två första stämmer bra, men man kan alltid "starta" motorn genom att hålla bromspedalen nere medan man trycket på startnappen.
(Fast man startar ju inte någon motor, man bara strömsätter den).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.