15 898 läst ·
63 svar
16k läst
63 svar
Måste man ha sladdar i taket?
Fast din argumentering i din förra kommentar var ju inriktad på funktionella svagheter (dvs det går åt helvete så småningom för att överdriva lite) i lösningar, inte principiella.Mikael_L skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jo det handlr väl om tydlighet, Men ur säkerhetssynpunkt måste det väl ändå vara väldigt udda, osannolika scenarion som skulle kunna leda till en olycka om man ex. matar takbelysningen från diskmaskinsgruppen?
Annars har jag en av de värsta dragningarna jag hört talas om vad gäller otydlig.
I rummet i källaren där vi har elcentral och elmätare, sitter en taklampa som enda belysning. Den matas från en kopplingsdosa ca 3m från elcentralen. Dosan matas från en dosa med vägguttag i matsalen rakt ovanför, som matas via en dosa med vägguttag i köket. Den matas från andra våningen, en dosa med vägguttag. Som matas från takdosan i det rummet. Den matas direkt från elcentralen i källaren.
Just dosan i källaren är också en klass för sig. Långt in i väggen sitter det en gammal apparatdosa i metall, till den kommer det in några rörstosar, sedan har någon tagit en kopplingdosa med bortsågaf botten och satt utanför, och putsat på väggen ca 50mm. Totalt kommer det in minst 10 rör till dosan, som förser 3 rum med lampor, samtliga trappkopplade, och ett par vägguttag. Och detta är den enda kopplingsdosan, allt är kopplat i den i 3 nivåer innåt väggen.
Annars har jag en av de värsta dragningarna jag hört talas om vad gäller otydlig.
I rummet i källaren där vi har elcentral och elmätare, sitter en taklampa som enda belysning. Den matas från en kopplingsdosa ca 3m från elcentralen. Dosan matas från en dosa med vägguttag i matsalen rakt ovanför, som matas via en dosa med vägguttag i köket. Den matas från andra våningen, en dosa med vägguttag. Som matas från takdosan i det rummet. Den matas direkt från elcentralen i källaren.
Just dosan i källaren är också en klass för sig. Långt in i väggen sitter det en gammal apparatdosa i metall, till den kommer det in några rörstosar, sedan har någon tagit en kopplingdosa med bortsågaf botten och satt utanför, och putsat på väggen ca 50mm. Totalt kommer det in minst 10 rör till dosan, som förser 3 rum med lampor, samtliga trappkopplade, och ett par vägguttag. Och detta är den enda kopplingsdosan, allt är kopplat i den i 3 nivåer innåt väggen.
Låter som ett elverk av Salvador Dali??
Kan göra ett tillägg nu att kabeln till slut drogs på vinden. Vi slapp även sladdar i taket.V Villavilse skrev:Hej, vi renoverar köket och ska byta plats på diskmaskinen. En elektriker menar att den koppling som vi använt i 15 år är felgjord och att en ny matning måste göras direkt från elcentralen. Denna kabel måste enligt honom dras genom alla rum längs med taket vilket blir jättefult. Det finns flera eluttag i köket. Han säger även att sladden inte kan dras via vinden för att sedan komma ned i köket trots att vi har flera rör med sladdar uppe på vinden. Detsamma gäller för nya taklampor, han vill då dra sladd uppe i innertaket istället för uppe på vinden så att man slipper sladdar i taket. Stämmer det att man måste göra såhär?
Klicka här för att svara
