Hej. Jag postade en tråd tidigare idag men har inte fått svar. jag undrar om det OK att mura en stödmur vid källardörr i Leca-block typ 590x190x190. Tanken var att bygga ett U från huset där med trappa som stöd . Murarna skulle bli ca L 2600x H 1800. Jag vill undvika gjuta i betong då jag kommer behöva en pumpbil .Gjorde en ful ritning så du förstår typ hur jag tänkte.
Ja, det kan du göra om jag förstår din ritning rätt. Gödsla med armering, dobba in i källarväggen och mellan botten och första skiftet samt i varannat skift minst med liggande kamstål. Själva trappstegen skulle jag rekommendera att du gjuter( inte bygger av Leca) även här rikligt med armering och täckande betong gärna 5 cm över alla järn.Ludde Jakobsson skrev:
Hej. Jag postade en tråd tidigare idag men har inte fått svar. jag undrar om det OK att mura en stödmur vid källardörr i Leca-block typ 590x190x190. Tanken var att bygga ett U från huset där med trappa som stöd . Murarna skulle bli ca L 2600x H 1800. Jag vill undvika gjuta i betong då jag kommer behöva en pumpbil .Gjorde en ful ritning så du förstår typ hur jag tänkte.
Mura med murbruk b som svagast och slamma/ putsa väggarna , först portäta med grund, sedan b-bruk. Platonmatta på utsidan muren och gjut 5-10 cm krön uppe på muren så skyddar du den.
Fundera också på var allt vatten hamnar när det regnar…
Lycka till!
TACK!! Vattenavrinning kommer jag också att fixa så klart.F Far i huset skrev:Ja, det kan du göra om jag förstår din ritning rätt. Gödsla med armering, dobba in i källarväggen och mellan botten och första skiftet samt i varannat skift minst med liggande kamstål. Själva trappstegen skulle jag rekommendera att du gjuter( inte bygger av Leca) även här rikligt med armering och täckande betong gärna 5 cm över alla järn.
Mura med murbruk b som svagast och slamma/ putsa väggarna , först portäta med grund, sedan b-bruk. Platonmatta på utsidan muren och gjut 5-10 cm krön uppe på muren så skyddar du den.
Fundera också på var allt vatten hamnar när det regnar…
Lycka till!
Klicka här för att svara