V Villavilse skrev:
Tack, han menar att om man lyfter på isolering och ”plast” så kan detta skadas så att huset kan bli fuktskadat..
Man behöver inte lyfta på plasten. De eventuella hål man behöver göra tejpar man med avsedd tejp.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Är det en vind som går att komma in i, dvs inte för låg, spika en kabel över vinden. Gå med rör genom taket, täta mellan kabeln och röret och röret och plasten för att stoppa drag så blir det ingen kondens.
Känsligheten har även att göra med när huset är byggt, hur tjock isolering osv.

Och, han har rätt att diskmaskinen inte ska dela propp med spisen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solevita och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Fotografen Fotografen skrev:
Är det en vind som går att komma in i, dvs inte för låg, spika en kabel över vinden. Gå med rör genom taket, täta mellan kabeln och röret och röret och plasten för att stoppa drag så blir det ingen kondens.
Känsligheten har även att göra med när huset är byggt, hur tjock isolering osv.

Och, han har rätt att diskmaskinen inte ska dela propp med spisen.
Varför är det problem att deka säkring med spisen?
(Givetvis blir maxlasten på säkringen högre än om endast spisen ligger på den, men enda problemet är väl att säkringen kan slå ifrån (oftare).)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför är det problem att deka säkring med spisen?
(Givetvis blir maxlasten på säkringen högre än om endast spisen ligger på den, men enda problemet är väl att säkringen kan slå ifrån (oftare).)
Bra fråga
 
Det här med kabel på vinden. Problem som kan lösas.

1. hål i difussionsspärren. Ja kan man undvika det så är det bra. Antingen dra rören under plasten, eller täta plasten där man går igenom. Skulle det inte gå att täta, så är det ändå en minimal läcka.

2. Kondens i röret. Man drar ju ett rör eller slang som elen sedan dras i. Om den ligger ovanför isoleringen så kan det komma in varm luft nedifrån, det blir då kondens om röret ligger kallt. Kondensen kan rinna ned,. obra på måmga sätt. Lösningen, dra röret under isoleringen på den varma sidan av isoleringen. Om det inte går med rimliga insatser, så tätar man rörändarna, så att den varma fuktiga luften inte kan strömma upp i röret. Elektriker brukar göra detta genom att pressa in en tuss isolering i röränden, där det behövs. Så det handlar inte om någon avancerad tätning.

Sedan är det en annan aspekt, hur lätt är det att arbeta på vinden. Dels kan det vara svårt överhuvudtaget att röra sig på vissa vindar. Men i många fall vill man ha upp ledningar där höjden på vinden är väldigt låg, så att det inte går att komma åt. På vårt fritidshus hade tidiagre ägare satt upp en taklampa i vardagsrummet med väldigt ful kabeldragning i taket. Jag såg att det skulle teoretiskt gå att åla sig dit på den låga vinden, men med risk att få cllskräck. Så jag var inte så pigg på det. Men så lade vi om yttertakettaket, då passade jag på att såga upp en lucka ovanifrån och kom ledigt åt att montera en takdosa innifrån vinden genom luckan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Villavilse skrev:
Hej, vi renoverar köket och ska byta plats på diskmaskinen. En elektriker menar att den koppling som vi använt i 15 år är felgjord och att en ny matning måste göras direkt från elcentralen. Denna kabel måste enligt honom dras genom alla rum längs med taket vilket blir jättefult. Det finns flera eluttag i köket. Han säger även att sladden inte kan dras via vinden för att sedan komma ned i köket trots att vi har flera rör med sladdar uppe på vinden. Detsamma gäller för nya taklampor, han vill då dra sladd uppe i innertaket istället för uppe på vinden så att man slipper sladdar i taket. Stämmer det att man måste göra såhär?
Jag hade letat efter en annan elektriker om enda förslaget han är villig att utföra är att dra synlig kabel genom hela kåken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
W Wimw skrev:
Jag hade letat efter en annan elektriker om enda förslaget han är villig att utföra är att dra synlig kabel genom hela kåken.
Ja det känns som det förslaget är sistahandslösningen, där inget mindre än att riva halva huset vore möjligt för att få fram el till köket.

Sedan, om "problemet" är att man tar el till diskmaskinen från spisuttaget. Det är ju inte något som kommer att bränna ned huset, eller avliva någon som lagar mat. Det är inte en matningsmetod man normalt gör till en diskmaskin, och det finns viss risk att säkringen löser om man kör diskmaskin samtidigt som spisen.
 
useless useless skrev:
Man behöver inte lyfta på plasten. De eventuella hål man behöver göra tejpar man med avsedd tejp.
Han menar att hela dragningen av kabeln uppe på vinden ca 4 m, måste gå under isolering och plast.
 
H hempularen skrev:
Ja det känns som det förslaget är sistahandslösningen, där inget mindre än att riva halva huset vore möjligt för att få fram el till köket.

Sedan, om "problemet" är att man tar el till diskmaskinen från spisuttaget. Det är ju inte något som kommer att bränna ned huset, eller avliva någon som lagar mat. Det är inte en matningsmetod man normalt gör till en diskmaskin, och det finns viss risk att säkringen löser om man kör diskmaskin samtidigt som spisen.
Bra att veta att det inte skulle leda till explosioner och död😅 det har aldrig hänt att säkringen gått hittills då vi har haft på spis och diskmaskin samtidigt och nu ska vi installera modernare maskiner dessutom ifall det hjälper, men han menar att detta är otillåtet, vilket det kanske är.
 
H hempularen skrev:
Det här med kabel på vinden. Problem som kan lösas.

1. hål i difussionsspärren. Ja kan man undvika det så är det bra. Antingen dra rören under plasten, eller täta plasten där man går igenom. Skulle det inte gå att täta, så är det ändå en minimal läcka.

2. Kondens i röret. Man drar ju ett rör eller slang som elen sedan dras i. Om den ligger ovanför isoleringen så kan det komma in varm luft nedifrån, det blir då kondens om röret ligger kallt. Kondensen kan rinna ned,. obra på måmga sätt. Lösningen, dra röret under isoleringen på den varma sidan av isoleringen. Om det inte går med rimliga insatser, så tätar man rörändarna, så att den varma fuktiga luften inte kan strömma upp i röret. Elektriker brukar göra detta genom att pressa in en tuss isolering i röränden, där det behövs. Så det handlar inte om någon avancerad tätning.

Sedan är det en annan aspekt, hur lätt är det att arbeta på vinden. Dels kan det vara svårt överhuvudtaget att röra sig på vissa vindar. Men i många fall vill man ha upp ledningar där höjden på vinden är väldigt låg, så att det inte går att komma åt. På vårt fritidshus hade tidiagre ägare satt upp en taklampa i vardagsrummet med väldigt ful kabeldragning i taket. Jag såg att det skulle teoretiskt gå att åla sig dit på den låga vinden, men med risk att få cllskräck. Så jag var inte så pigg på det. Men så lade vi om yttertakettaket, då passade jag på att såga upp en lucka ovanifrån och kom ledigt åt att montera en takdosa innifrån vinden genom luckan.
Bra lösning, vi har kommit på många saker som vi borde ha passat på att göra i efterhand… Det är läskigt att ta sig upp på vår vind via en hög stege och in genom en lucka i gaveln, men sen är det inga problem att röra sig där inne. Detta gäller kabel från elcentral till kök/diskmasin.

När det gäller att dra el till taklampor i köket är det mycket lättare att komma in på den vinden då det är en nyare tillbyggnad i ett plan.
 
V Villavilse skrev:
Det är läskigt att ta sig upp på vår vind via en hög stege och in genom en lucka i gaveln
Låter ju som det mer handlar om att skaffa sig en bra stege, och kanske något beslag liknande de som sotare kräver så inte stegen kan glida.
 
Jag har flera gånger flyttat och dragit om VP-rör och VP-slang på vinden. Varje gång man gör en större ombyggnad så passar man ju på att justera dragningarna så att man får genomföringarna till armaturerna där armaturerna skall placeras. Man vill ju inte ha en massa sladdar utanpå innertaket...

Jag har lösull, så det är bara att gräva sig ned genom denna och sedan tejpa igen de gamla hålen och täta med tejp (fuktspärrstejp) runt de nya genomföringarna. Rören och slangarna skickar ju ingen fukt ovanför fuktspärren då de är täta i sig. Skarvar man rör/slang så tejpar man skarven också.

Och om jag behöver flytta ett eluttag på en vägg så gör jag det också i samband med att det är dags att måla om. Gjorde det senast i april efter en fuktskada i två sovrum. Inte heller det är särskilt komplicerat.
 
  • Gilla
Daleby och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
det finns viss risk att säkringen löser om man kör diskmaskin samtidigt som spisen.
För oss vore det inte heller någon katastrofal uppoffring att försöka undvika att köra diskmaskinen samtidigt med (storkok på) spisen. Kanske enklare att leva med än en krånglig elinstallation av en egen grupp till diskmaskinen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varje gång man gör en större ombyggnad så passar man ju på att justera dragningarna så att man får genomföringarna till armaturerna där armaturerna skall placeras.
Du får det nästan att låta som något man gör lite då och då under året... 😂👍
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får det nästan att låta som något man gör lite då och då under året... 😂👍
Inte då och då under året, men väl då och då under åren...
...på 20 år har jag gjort ett knappt tiotal sådana flyttar iom att jag rivit väggar, flyttat vart kyl/frys är placerade, byggt väggar mm.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.