pacman42 pacman42 skrev:
Jag har flera gånger flyttat och dragit om VP-rör och VP-slang på vinden. Varje gång man gör en större ombyggnad så passar man ju på att justera dragningarna så att man får genomföringarna till armaturerna där armaturerna skall placeras. Man vill ju inte ha en massa sladdar utanpå innertaket...

Jag har lösull, så det är bara att gräva sig ned genom denna och sedan tejpa igen de gamla hålen och täta med tejp (fuktspärrstejp) runt de nya genomföringarna. Rören och slangarna skickar ju ingen fukt ovanför fuktspärren då de är täta i sig. Skarvar man rör/slang så tejpar man skarven också.

Och om jag behöver flytta ett eluttag på en vägg så gör jag det också i samband med att det är dags att måla om. Gjorde det senast i april efter en fuktskada i två sovrum. Inte heller det är särskilt komplicerat.
Tack låter bra, vad säger jag till elektrikern som säger att det inte går när han hänvisar till sin utbildning och 30års erfarenhet 🤔
 
Använd en kabel typ EQQ och dra ett rör, som du tätar, upp sedan klamra utvändigt uppe på vinden samt ett rör ner genom isoleringen som du tätar efter kabeldragningen. Gör hålen genom plasten lite mindre än röret så tätar det och ev lite tejp. Är ventilationen rätt utfört så ska du ha ett litet undertryck i huset och då blir ett litet läckage i plasten inget problem.
Ps
Jag har längre erfarenhet och troligen minst lika bra utbildning
 
  • Gilla
  • Haha
husdrömmar89 och 8 till
  • Laddar…
S
Du kan argumentera bäst du vill för hur man kan göra, jag tycker mer det låter som att elektrikern inte VILL arbeta på vinden, och det kan du såklart inte tvinga honom till :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du kan argumentera bäst du vill för hur man kan göra, jag tycker mer det låter som att elektrikern inte VILL arbeta på vinden, och det kan du såklart inte tvinga honom till :)
Precis. Det är ju inte roligt att jobba på vinden. Men om TS själv gör jobbet på vinden och förbereder åt elektrikern, då kanske hen ändrar åsikt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Villavilse skrev:
Du menar angående vinden? Han menar att sladden måste gå under isolering och plast och att om man rör denna kan huset bli fuktskadat?! Vi har rör med sladdar ovanpå isolering men han menar att det inte går att göra så för att det då blir kondens…
Låter som din elektriker är yngre och klassisk Paragrafryttar novis. Ge han några år så har han släppt sina principer😊 Ja eller ta någon annan ifall du vill ha det gjort nu. Att det ”kan” bli kondens i rören stämmer i teorin när du går från kallt till varmt men under mina 20 år i branschen ALDRIG hört talas om. Mvh
 
  • Gilla
Villavilse
  • Laddar…
Hur ser köket ut i övrigt då? Det finns väl el till annat också? Jag har halva nedervåningen går på en 10A säkring inkl kök så det beror ju helt på hur mycket last det ligger på respektive grupp och hur köket används i övrigt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Låter som din elektriker är yngre och klassisk Paragrafryttar novis. Ge han några år så har han släppt sina principer😊 Ja eller ta någon annan ifall du vill ha det gjort nu. Att det ”kan” bli kondens i rören stämmer i teorin när du går från kallt till varmt men under mina 20 år i branschen ALDRIG hört talas om. Mvh
mina föräldrar har kondens i rören som går i betongplattan. Som tur är går det ingen el i dem utan bara TV och telefon. Lösnngen är att ta garage-dammsugaren och suga upp vattnet innan man byter ledning. Den får köra en stund så att det torkar upp också.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför är det problem att deka säkring med spisen?
(Givetvis blir maxlasten på säkringen högre än om endast spisen ligger på den, men enda problemet är väl att säkringen kan slå ifrån (oftare).)
Det handlar om att inte dela tre- och enfasgrupper. Spisen är vanligen 3*16 och diskmaskin 10 A enfas tex. Ja, man kan säkra ett enfasuttag med 16 med rätt tillbehör och ja, man kan köra spis på 10 A och man kan dela en- trefas med en trepolig säkring men inte i bostad. I ett kök i en bostad gör man rätt enl första kapitlet i boken. Sparka upp din lata elektriker på vinden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I ett kök i en bostad gör man rätt enl första kapitlet i boken.
Eller så accepterar man att äldre installationer inte alltid följer dagens böcker men kan fungera problemfritt ändå...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så accepterar man att äldre installationer inte alltid följer dagens böcker men kan fungera problemfritt ändå...
Jag vill ju påstå att äldre installationer hade strängare böcker. Dela en- och trefasgrupper i en bostad var big no-no under diazedernas tidevarv, det är något som smugit sig in tillsammans med dvärgbrytare och möjligheten till flerpoliga säkringar. Jag håller mig till åsikten att spis och diskmaskin ska ha olika grupper.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag håller mig till åsikten att spis och diskmaskin ska ha olika grupper.
Jag håller med dig i den åsikten. För mig betyder dock inte detta att det är oacceptabelt att ha det som TS har haft det. För mig finns det här ett spann mellan hur man helst vill ha det, och vad man ibland får acceptera.
 
TS ska installera nyare maskiner, kan det inte vara så att en ny spishäll/ugn drar betydligt mer än en gammal och därmed behöver det in nya kablar?
 
Kattfan Kattfan skrev:
TS ska installera nyare maskiner, kan det inte vara så att en ny spishäll/ugn drar betydligt mer än en gammal och därmed behöver det in nya kablar?
Det är nog svårt för någon här att besvara med säkerhet men jag skulle tro att det är osannolikt.
 
Kattfan Kattfan skrev:
TS ska installera nyare maskiner, kan det inte vara så att en ny spishäll/ugn drar betydligt mer än en gammal och därmed behöver det in nya kablar?
Alltså om man nu installerar ex. en induktionshäll med turbo/boost funktion, så gissar jag att den kan dra högre toppström när man baraa använder en platta/kokzon, än vad man kom upp i med bara en platta på enäldre häll. Men kör man allt på spisen samtidigt så tror jag dte är ungefär samma effekt på en ny som gammal.

Men man skall komma ihåg att det är väldigt ovanligt att alla element verkligen kör samtidigt, även om alla plattor används. Termopstafunktioner gör att elementen bara går korta stunder. Utom om man ex. kokar upp 5l vatten påa alla plattor samtidigt,. Men turbofunktionen på en kokzon är lite som att samtidigt köra max på två plattor.

Så ja, det kan nog vara lite större rislk att en säkring i centralen löser ut om man kötr diskmaskin på samma matning som en modernare häll/spis. Men man skall komma ihåg att även diskmaskinen drar bara mycket ström medan den värmer vatten, vilket väl kanske är under max 15 minuter av ett diskprogram.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
typisk elektriker i sverige finns inget mer glassigare på byggen en dom vill aldrig göra nåt svårt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.