15 899 läst ·
63 svar
16k läst
63 svar
Måste man ha sladdar i taket?
Tack låter bra, vad säger jag till elektrikern som säger att det inte går när han hänvisar till sin utbildning och 30års erfarenhet 🤔pacman42 skrev:
Jag har flera gånger flyttat och dragit om VP-rör och VP-slang på vinden. Varje gång man gör en större ombyggnad så passar man ju på att justera dragningarna så att man får genomföringarna till armaturerna där armaturerna skall placeras. Man vill ju inte ha en massa sladdar utanpå innertaket...
Jag har lösull, så det är bara att gräva sig ned genom denna och sedan tejpa igen de gamla hålen och täta med tejp (fuktspärrstejp) runt de nya genomföringarna. Rören och slangarna skickar ju ingen fukt ovanför fuktspärren då de är täta i sig. Skarvar man rör/slang så tejpar man skarven också.
Och om jag behöver flytta ett eluttag på en vägg så gör jag det också i samband med att det är dags att måla om. Gjorde det senast i april efter en fuktskada i två sovrum. Inte heller det är särskilt komplicerat.
Använd en kabel typ EQQ och dra ett rör, som du tätar, upp sedan klamra utvändigt uppe på vinden samt ett rör ner genom isoleringen som du tätar efter kabeldragningen. Gör hålen genom plasten lite mindre än röret så tätar det och ev lite tejp. Är ventilationen rätt utfört så ska du ha ett litet undertryck i huset och då blir ett litet läckage i plasten inget problem.
Ps
Jag har längre erfarenhet och troligen minst lika bra utbildning
Ps
Jag har längre erfarenhet och troligen minst lika bra utbildning
Precis. Det är ju inte roligt att jobba på vinden. Men om TS själv gör jobbet på vinden och förbereder åt elektrikern, då kanske hen ändrar åsikt...S SueCia skrev:
Låter som din elektriker är yngre och klassisk Paragrafryttar novis. Ge han några år så har han släppt sina principer😊 Ja eller ta någon annan ifall du vill ha det gjort nu. Att det ”kan” bli kondens i rören stämmer i teorin när du går från kallt till varmt men under mina 20 år i branschen ALDRIG hört talas om. MvhV Villavilse skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Hur ser köket ut i övrigt då? Det finns väl el till annat också? Jag har halva nedervåningen går på en 10A säkring inkl kök så det beror ju helt på hur mycket last det ligger på respektive grupp och hur köket används i övrigt.
mina föräldrar har kondens i rören som går i betongplattan. Som tur är går det ingen el i dem utan bara TV och telefon. Lösnngen är att ta garage-dammsugaren och suga upp vattnet innan man byter ledning. Den får köra en stund så att det torkar upp också.N Nickesågen skrev:Låter som din elektriker är yngre och klassisk Paragrafryttar novis. Ge han några år så har han släppt sina principer😊 Ja eller ta någon annan ifall du vill ha det gjort nu. Att det ”kan” bli kondens i rören stämmer i teorin när du går från kallt till varmt men under mina 20 år i branschen ALDRIG hört talas om. Mvh
Det handlar om att inte dela tre- och enfasgrupper. Spisen är vanligen 3*16 och diskmaskin 10 A enfas tex. Ja, man kan säkra ett enfasuttag med 16 med rätt tillbehör och ja, man kan köra spis på 10 A och man kan dela en- trefas med en trepolig säkring men inte i bostad. I ett kök i en bostad gör man rätt enl första kapitlet i boken. Sparka upp din lata elektriker på vinden.TRJBerg skrev:
Jag vill ju påstå att äldre installationer hade strängare böcker. Dela en- och trefasgrupper i en bostad var big no-no under diazedernas tidevarv, det är något som smugit sig in tillsammans med dvärgbrytare och möjligheten till flerpoliga säkringar. Jag håller mig till åsikten att spis och diskmaskin ska ha olika grupper.Alfredo skrev:
Jag håller med dig i den åsikten. För mig betyder dock inte detta att det är oacceptabelt att ha det som TS har haft det. För mig finns det här ett spann mellan hur man helst vill ha det, och vad man ibland får acceptera.Fotografen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Alltså om man nu installerar ex. en induktionshäll med turbo/boost funktion, så gissar jag att den kan dra högre toppström när man baraa använder en platta/kokzon, än vad man kom upp i med bara en platta på enäldre häll. Men kör man allt på spisen samtidigt så tror jag dte är ungefär samma effekt på en ny som gammal.Kattfan skrev:
Men man skall komma ihåg att det är väldigt ovanligt att alla element verkligen kör samtidigt, även om alla plattor används. Termopstafunktioner gör att elementen bara går korta stunder. Utom om man ex. kokar upp 5l vatten påa alla plattor samtidigt,. Men turbofunktionen på en kokzon är lite som att samtidigt köra max på två plattor.
Så ja, det kan nog vara lite större rislk att en säkring i centralen löser ut om man kötr diskmaskin på samma matning som en modernare häll/spis. Men man skall komma ihåg att även diskmaskinen drar bara mycket ström medan den värmer vatten, vilket väl kanske är under max 15 minuter av ett diskprogram.