Hej, vi renoverar köket och ska byta plats på diskmaskinen. En elektriker menar att den koppling som vi använt i 15 år är felgjord och att en ny matning måste göras direkt från elcentralen. Denna kabel måste enligt honom dras genom alla rum längs med taket vilket blir jättefult. Det finns flera eluttag i köket. Han säger även att sladden inte kan dras via vinden för att sedan komma ned i köket trots att vi har flera rör med sladdar uppe på vinden. Detsamma gäller för nya taklampor, han vill då dra sladd uppe i innertaket istället för uppe på vinden så att man slipper sladdar i taket. Stämmer det att man måste göra såhär?

• Haha
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nej, han är bara lat.

• Gilla
  • Haha
Erik_91 och 24 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nej, han är bara lat.
Du menar angående vinden? Han menar att sladden måste gå under isolering och plast och att om man rör denna kan huset bli fuktskadat?! Vi har rör med sladdar ovanpå isolering men han menar att det inte går att göra så för att det då blir kondens…

• Gilla
Erik Ahnqvist1
  • Laddar…
Det brukar alltid finnas skador i fuktspärren. Det gäller att hålla dem små nog. Hur gammalt är huset? Om man borrar ett hål upp på vinden som är stort nog för en flexslang och sedan tätar mellan tak och slang med fogmassa har jag svårt att tro att det blir fuktskador på huset av bara den orsaken. Jag skulle säga att det absolut är möjligt att dra det via vinden. Men det kanske blir dyrare då det är besvärligare.

Om man skall dra utanpåliggande kabel tycker jag att det brukar synas mindre om man kan dra den längs golvsockeln i stället för längs taket.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
En diskmaskin är en större förbrukare som bör ha sin egen gruppledning och kopplingspunkt.

Förklara bättre vad du menar med sladdar. En sladd är inte samma sak som en kabel om det är det du menar.

Det är riktigt att det kan bli kondens i rör om det skiftar mellan varmt och kallt. Så det är nog klokt att hålla sig på den varma sidan om det går.

• Gilla
Anne Kvick och 2 till
  • Laddar…
Svammel.
Han är lat och har väll rätt i teorin men i praktiken går det bra att dra på vinden, det hade jag gjort.
Går det inte att dra rören under isoleringen? Gjorde samma jobb själv för 2år sen. Lyfte på isoleringen och la rören under

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
V Villavilse skrev:
Du menar angående vinden? Han menar att sladden måste gå under isolering och plast och att om man rör denna kan huset bli fuktskadat?! Vi har rör med sladdar ovanpå isolering men han menar att det inte går att göra så för att det då blir kondens…
Han har förvisso rätt om att röret bör gå under isoleringen men det är absolut inte omöjligt, bara jobbigt. Det kliar, gör ont i ryggen och man måste se upp var man sätter fötterna så att man inte trampar igenom innertaket medan man gör jobbet men omöjligt är det inte.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hur har diskmaskinen varit kopplat alla dessa år? grenat från arbetsuttag möjligen

Måste man verkligen göra något över huvud taget om det funkat i 15 år?

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det brukar alltid finnas skador i fuktspärren. Det gäller att hålla dem små nog. Hur gammalt är huset? Om man borrar ett hål upp på vinden som är stort nog för en flexslang och sedan tätar mellan tak och slang med fogmassa har jag svårt att tro att det blir fuktskador på huset av bara den orsaken. Jag skulle säga att det absolut är möjligt att dra det via vinden. Men det kanske blir dyrare då det är besvärligare.

Om man skall dra utanpåliggande kabel tycker jag att det brukar synas mindre om man kan dra den längs golvsockeln i stället för längs taket.
Tack! Tyvärr är det dörröppningar som gör det svårt att dra vid golvet. Det skulle bli mer än ett hål till vinden eftersom hela kabeln skulle behöva läggas under isolering och plast.

E El Janne skrev:
Hur har diskmaskinen varit kopplat alla dessa år? grenat från arbetsuttag möjligen
Den har delat säkring med spisen.

• Gilla
  • Wow
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste man verkligen göra något över huvud taget om det funkat i 15 år?
Nej vi funderar också på det.

A avh67f skrev:
En diskmaskin är en större förbrukare som bör ha sin egen gruppledning och kopplingspunkt.

Förklara bättre vad du menar med sladdar. En sladd är inte samma sak som en kabel om det är det du menar.

Det är riktigt att det kan bli kondens i rör om det skiftar mellan varmt och kallt. Så det är nog klokt att hålla sig på den varma sidan om det går.
Tack ja jag menar kabel. Kan det bli kondens inne i kabeln?

V Villavilse skrev:
Tack! Tyvärr är det dörröppningar som gör det svårt att dra vid golvet. Det skulle bli mer än ett hål till vinden eftersom hela kabeln skulle behöva läggas under isolering och plast.
Jag tror att det blandats om lite här. Om jag inte missförstått något kan det vara olämpligt att dra ett rör mellan kalla och varma utrymmen. Det kan dra fuktig luft genom röret som kondenserar uppe på vinden så att det droppar vatten i kopplingsutrymmet. Centralen eller första dosan i det varma utrymmet. Men det finns ingenting som hindrar att man drar en kabel utanpåliggande så att den går mellan ett kallt och ett varmt utrymme.

Ett rör med trådar bör ligga på den varma sidan för att det inte skall bildas kondens i det. En kabel blir det inte kondens inne i.

• Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Svammel.
Han är lat och har väll rätt i teorin men i praktiken går det bra att dra på vinden, det hade jag gjort.
Går det inte att dra rören under isoleringen? Gjorde samma jobb själv för 2år sen. Lyfte på isoleringen och la rören under
Tack, han menar att om man lyfter på isolering och ”plast” så kan detta skadas så att huset kan bli fuktskadat..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.