15 899 läst ·
63 svar
16k läst
63 svar
Måste man ha sladdar i taket?
Lite framförhållning måste man ju ha i livet. Jag lagar mat först, sedan äter jag, sen eventuellt diskar jag.
Okej, man stökar med disken mens man lagar mat, men man behöver ju inte slå på diskmaskinen förrän man är klar med spisen.
Okej, man stökar med disken mens man lagar mat, men man behöver ju inte slå på diskmaskinen förrän man är klar med spisen.
Byt elektriker till en riktigt elektrikerV Villavilse skrev:Hej, vi renoverar köket och ska byta plats på diskmaskinen. En elektriker menar att den koppling som vi använt i 15 år är felgjord och att en ny matning måste göras direkt från elcentralen. Denna kabel måste enligt honom dras genom alla rum längs med taket vilket blir jättefult. Det finns flera eluttag i köket. Han säger även att sladden inte kan dras via vinden för att sedan komma ned i köket trots att vi har flera rör med sladdar uppe på vinden. Detsamma gäller för nya taklampor, han vill då dra sladd uppe i innertaket istället för uppe på vinden så att man slipper sladdar i taket. Stämmer det att man måste göra såhär?
Det är ju ändå bara tre faser in.
När vi flyttade köket så drog elektrikern ner en 3x16A som delas mellan spishäll och ugn, diskmaskinen är kopplad på en grupp som redan fanns neddragen och är samma för alla vägguttag i rummet. Det kanske är helt fel men det har fungerat klanderfritt och jag ser inte vilken nytta det skulle vara att ha den på en helt egen säkring.
Vi har 3x16A huvudsäkring (fjärrvärme) och lite beroende på vilka maskiner vi kör så kan vi korta stunder hamna på en liten överlast på alla olika faser (har Tibber och en Pulse inkopplad i centralen) men det har aldrig gått någon huvudsäkring så det verkar ha blivit väl balanserat trots allt.
Toppsnitteffekten över en månad har aldrig varit över 3kW så det kan inte vara långa stunder det är hög last, och det är alltid när vi lagar mat och kör någon annan stor förbrukare samtidigt.
När vi flyttade köket så drog elektrikern ner en 3x16A som delas mellan spishäll och ugn, diskmaskinen är kopplad på en grupp som redan fanns neddragen och är samma för alla vägguttag i rummet. Det kanske är helt fel men det har fungerat klanderfritt och jag ser inte vilken nytta det skulle vara att ha den på en helt egen säkring.
Vi har 3x16A huvudsäkring (fjärrvärme) och lite beroende på vilka maskiner vi kör så kan vi korta stunder hamna på en liten överlast på alla olika faser (har Tibber och en Pulse inkopplad i centralen) men det har aldrig gått någon huvudsäkring så det verkar ha blivit väl balanserat trots allt.
Toppsnitteffekten över en månad har aldrig varit över 3kW så det kan inte vara långa stunder det är hög last, och det är alltid när vi lagar mat och kör någon annan stor förbrukare samtidigt.
Jag hade problem med ett rör som det läckte ur. Det kom lite vatten ur röret på vintern så jag tog och tätade runt kabeln med fogmassa och och problemet försvann. Jag hade dragit elröret uppe på vinden och tätat röret runt kabeln.
Om man har, eller är rädd för, kondens via genomföringar till vinden skulle jag ta minerlull och packa tätt i genomföringen. Eller om det är öppna rör, t ex för elledningar, skulle jag packa mineralull i dem.
Föredrar mineralull pga viss elasticitet i packningen.
Föredrar mineralull pga viss elasticitet i packningen.
Går väl att få snyggt med kabelkanaler ?V Villavilse skrev:Hej, vi renoverar köket och ska byta plats på diskmaskinen. En elektriker menar att den koppling som vi använt i 15 år är felgjord och att en ny matning måste göras direkt från elcentralen. Denna kabel måste enligt honom dras genom alla rum längs med taket vilket blir jättefult. Det finns flera eluttag i köket. Han säger även att sladden inte kan dras via vinden för att sedan komma ned i köket trots att vi har flera rör med sladdar uppe på vinden. Detsamma gäller för nya taklampor, han vill då dra sladd uppe i innertaket istället för uppe på vinden så att man slipper sladdar i taket. Stämmer det att man måste göra såhär?
Det må vara en smaksak. Grundpremissen är ju att dölja en grov kabel med en ännu grövre kabelkanal. Och den senare har oftast ett ännu plastigare utseende än kabeln i sig. Jag har aldrig sett en snygg kabelkanal. Men ibland går utanpåliggande installation att få till så att den inte stör så mycket.D droopy skrev:
Jag är såpass emot ens tanken på att dela en fas från spisgruppen med en diskmaskin att jag troligen skulle tacka nej till jobbet.Alfredo skrev:
Och var det mitt eget hus skulle jag åtgärda det.
Jag har inga direkta paragrafer att slänga i nyllet på dem som tvivlar på mig, utan bara det ganska flummiga "God elsäkerhetsteknisk praxis".
Vilket har ungefär samma värde som att en snickare inte använder inomhuslim utomhus, inte spikar med spikar som bara nätt och jämt når genom, eller att rörmokare inte drar avloppsrören på 1,4 meter höjd i källaren, utan så nära taket han kan, osv osv.
Ganska sällan.D droopy skrev:
Jag skyr kabelkanaler, men i kaklat badrum passar de (ofta bäst), och så förstås när jag sätter rumsregulatorer eller olika givare i kontors och butikslokaler, då kablarna till dessa är så flimsiga så de är omöjliga att klamra snyggt, eller ens rakt.
Som sagt @Mikael_L har gett ett utmärkt förslag på hur man löser kabeldragningen på ett bra sätt utan att riva runt i en massa isolering om man inte vill.
Vill elektrikern inte utföra det så, så byt elektriker, För om detta ett olösligt problem för honom med 30 års erfarenhet så är min magkänsla att det är en fyrkantig typ och då kommer det bli fler besvärliga diskussioner längre fram. Alternativt är de 30 åren på nybyggen (vilket nog är rätt osannolikt) och det är inte till mycket hjälp vid renoveringar....
Och en massa tjafs under en renovering orkar man sällan med...
Vill elektrikern inte utföra det så, så byt elektriker, För om detta ett olösligt problem för honom med 30 års erfarenhet så är min magkänsla att det är en fyrkantig typ och då kommer det bli fler besvärliga diskussioner längre fram. Alternativt är de 30 åren på nybyggen (vilket nog är rätt osannolikt) och det är inte till mycket hjälp vid renoveringar....
Och en massa tjafs under en renovering orkar man sällan med...
Det har jag inget minne av.mexitegel skrev:
Jag kastade dock på ett "gilla" på Fotografens inlägg, som beskriver ett sätt att dra över vinden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-man-ha-sladdar-i-taket.552413/page-2#post-6261632
Men det finns flera som varit lika konstruktiva.
Ett är dock säkert, om man bara kan arbeta på vinden, så finns det flera bra sätt att hantera plast, kondens, isolering och allt det där.
Så ryms man och vill man jobba på vinden, så är det inga problem.
Denna elektriker vill nog inte, gissar jag.
Haha, det var ju @elmont inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-man-ha-sladdar-i-taket.552413/post-6261967 jag tänkte på.Mikael_L skrev:
Det har jag inget minne av.
Jag kastade dock på ett "gilla" på Fotografens inlägg, som beskriver ett sätt att dra över vinden.
[länk]
Men det finns flera som varit lika konstruktiva.
Ett är dock säkert, om man bara kan arbeta på vinden, så finns det flera bra sätt att hantera plast, kondens, isolering och allt det där.
Så ryms man och vill man jobba på vinden, så är det inga problem.
Denna elektriker vill nog inte, gissar jag.
Fast, nuförtiden belastas ju faserna till en spis väldigt ojämnt, vanligen är väl ugn och häll på olika faser och ibland är även hällen uppdelad på 2 faser. Så vad gör det att en av faserna även belastas av diskmaskinen? Förstås maxbelastningen som kan inträffa ökar men där har vi ju säkringen som skyddar.Mikael_L skrev:
Jag är såpass emot ens tanken på att dela en fas från spisgruppen med en diskmaskin att jag troligen skulle tacka nej till jobbet.
Och var det mitt eget hus skulle jag åtgärda det.
Jag har inga direkta paragrafer att slänga i nyllet på dem som tvivlar på mig, utan bara det ganska flummiga "God elsäkerhetsteknisk praxis".
Vilket har ungefär samma värde som att en snickare inte använder inomhuslim utomhus, inte spikar med spikar som bara nätt och jämt når genom, eller att rörmokare inte drar avloppsrören på 1,4 meter höjd i källaren, utan så nära taket han kan, osv osv.
