Lite framförhållning måste man ju ha i livet. Jag lagar mat först, sedan äter jag, sen eventuellt diskar jag.
Okej, man stökar med disken mens man lagar mat, men man behöver ju inte slå på diskmaskinen förrän man är klar med spisen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Villavilse skrev:
Hej, vi renoverar köket och ska byta plats på diskmaskinen. En elektriker menar att den koppling som vi använt i 15 år är felgjord och att en ny matning måste göras direkt från elcentralen. Denna kabel måste enligt honom dras genom alla rum längs med taket vilket blir jättefult. Det finns flera eluttag i köket. Han säger även att sladden inte kan dras via vinden för att sedan komma ned i köket trots att vi har flera rör med sladdar uppe på vinden. Detsamma gäller för nya taklampor, han vill då dra sladd uppe i innertaket istället för uppe på vinden så att man slipper sladdar i taket. Stämmer det att man måste göra såhär?
Byt elektriker till en riktigt elektriker
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det är ju ändå bara tre faser in.

När vi flyttade köket så drog elektrikern ner en 3x16A som delas mellan spishäll och ugn, diskmaskinen är kopplad på en grupp som redan fanns neddragen och är samma för alla vägguttag i rummet. Det kanske är helt fel men det har fungerat klanderfritt och jag ser inte vilken nytta det skulle vara att ha den på en helt egen säkring.

Vi har 3x16A huvudsäkring (fjärrvärme) och lite beroende på vilka maskiner vi kör så kan vi korta stunder hamna på en liten överlast på alla olika faser (har Tibber och en Pulse inkopplad i centralen) men det har aldrig gått någon huvudsäkring så det verkar ha blivit väl balanserat trots allt.

Toppsnitteffekten över en månad har aldrig varit över 3kW så det kan inte vara långa stunder det är hög last, och det är alltid när vi lagar mat och kör någon annan stor förbrukare samtidigt.
 
Jag hade problem med ett rör som det läckte ur. Det kom lite vatten ur röret på vintern så jag tog och tätade runt kabeln med fogmassa och och problemet försvann. Jag hade dragit elröret uppe på vinden och tätat röret runt kabeln.
 
TRJBerg
Om man har, eller är rädd för, kondens via genomföringar till vinden skulle jag ta minerlull och packa tätt i genomföringen. Eller om det är öppna rör, t ex för elledningar, skulle jag packa mineralull i dem.
Föredrar mineralull pga viss elasticitet i packningen.
 
V Villavilse skrev:
Hej, vi renoverar köket och ska byta plats på diskmaskinen. En elektriker menar att den koppling som vi använt i 15 år är felgjord och att en ny matning måste göras direkt från elcentralen. Denna kabel måste enligt honom dras genom alla rum längs med taket vilket blir jättefult. Det finns flera eluttag i köket. Han säger även att sladden inte kan dras via vinden för att sedan komma ned i köket trots att vi har flera rör med sladdar uppe på vinden. Detsamma gäller för nya taklampor, han vill då dra sladd uppe i innertaket istället för uppe på vinden så att man slipper sladdar i taket. Stämmer det att man måste göra såhär?
Går väl att få snyggt med kabelkanaler ?
 
Om huset har krypgrund eller källare kanske den nya matningen kan dras under golvet istället?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D droopy skrev:
Går väl att få snyggt med kabelkanaler ?
Det må vara en smaksak. Grundpremissen är ju att dölja en grov kabel med en ännu grövre kabelkanal. Och den senare har oftast ett ännu plastigare utseende än kabeln i sig. Jag har aldrig sett en snygg kabelkanal. Men ibland går utanpåliggande installation att få till så att den inte stör så mycket.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med dig i den åsikten. För mig betyder dock inte detta att det är oacceptabelt att ha det som TS har haft det. För mig finns det här ett spann mellan hur man helst vill ha det, och vad man ibland får acceptera.
Jag är såpass emot ens tanken på att dela en fas från spisgruppen med en diskmaskin att jag troligen skulle tacka nej till jobbet.

Och var det mitt eget hus skulle jag åtgärda det.

Jag har inga direkta paragrafer att slänga i nyllet på dem som tvivlar på mig, utan bara det ganska flummiga "God elsäkerhetsteknisk praxis".

Vilket har ungefär samma värde som att en snickare inte använder inomhuslim utomhus, inte spikar med spikar som bara nätt och jämt når genom, eller att rörmokare inte drar avloppsrören på 1,4 meter höjd i källaren, utan så nära taket han kan, osv osv.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
D droopy skrev:
Går väl att få snyggt med kabelkanaler ?
Ganska sällan.
Jag skyr kabelkanaler, men i kaklat badrum passar de (ofta bäst), och så förstås när jag sätter rumsregulatorer eller olika givare i kontors och butikslokaler, då kablarna till dessa är så flimsiga så de är omöjliga att klamra snyggt, eller ens rakt.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Som sagt @Mikael_L har gett ett utmärkt förslag på hur man löser kabeldragningen på ett bra sätt utan att riva runt i en massa isolering om man inte vill.

Vill elektrikern inte utföra det så, så byt elektriker, För om detta ett olösligt problem för honom med 30 års erfarenhet så är min magkänsla att det är en fyrkantig typ och då kommer det bli fler besvärliga diskussioner längre fram. Alternativt är de 30 åren på nybyggen (vilket nog är rätt osannolikt) och det är inte till mycket hjälp vid renoveringar....

Och en massa tjafs under en renovering orkar man sällan med...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L
mexitegel mexitegel skrev:
Som sagt @Mikael_L har gett ett utmärkt förslag på hur man löser kabeldragningen på ett bra sätt utan att riva runt i en massa isolering om man inte vill.
Det har jag inget minne av.
Jag kastade dock på ett "gilla" på Fotografens inlägg, som beskriver ett sätt att dra över vinden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-man-ha-sladdar-i-taket.552413/page-2#post-6261632

Men det finns flera som varit lika konstruktiva.

Ett är dock säkert, om man bara kan arbeta på vinden, så finns det flera bra sätt att hantera plast, kondens, isolering och allt det där.
Så ryms man och vill man jobba på vinden, så är det inga problem.

Denna elektriker vill nog inte, gissar jag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har jag inget minne av.
Jag kastade dock på ett "gilla" på Fotografens inlägg, som beskriver ett sätt att dra över vinden.
[länk]

Men det finns flera som varit lika konstruktiva.

Ett är dock säkert, om man bara kan arbeta på vinden, så finns det flera bra sätt att hantera plast, kondens, isolering och allt det där.
Så ryms man och vill man jobba på vinden, så är det inga problem.

Denna elektriker vill nog inte, gissar jag.
Haha, det var ju @elmont inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-man-ha-sladdar-i-taket.552413/post-6261967 jag tänkte på.
 
TRJBerg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är såpass emot ens tanken på att dela en fas från spisgruppen med en diskmaskin att jag troligen skulle tacka nej till jobbet.

Och var det mitt eget hus skulle jag åtgärda det.

Jag har inga direkta paragrafer att slänga i nyllet på dem som tvivlar på mig, utan bara det ganska flummiga "God elsäkerhetsteknisk praxis".

Vilket har ungefär samma värde som att en snickare inte använder inomhuslim utomhus, inte spikar med spikar som bara nätt och jämt når genom, eller att rörmokare inte drar avloppsrören på 1,4 meter höjd i källaren, utan så nära taket han kan, osv osv.
Fast, nuförtiden belastas ju faserna till en spis väldigt ojämnt, vanligen är väl ugn och häll på olika faser och ibland är även hällen uppdelad på 2 faser. Så vad gör det att en av faserna även belastas av diskmaskinen? Förstås maxbelastningen som kan inträffa ökar men där har vi ju säkringen som skyddar.
 
Mikael_L
Det handlar inte om det.
Utan det handlar om att en säkringsgrupp ska ha ett visst syfte, försörja någon viss apparat, undercentral, eller flera liknande objekt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.