Vad tror du @xLnT är det läge att vi fortsätter lite i "din" tråd? I första rundan har vi ju lite kring tex jordning, skydd och hjälpkraft kvar innan eventuella lite mer detaljerade utflykter i några delar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad tror du @xLnT är det läge att vi fortsätter lite i "din" tråd? I första rundan har vi ju lite kring tex jordning, skydd och hjälpkraft kvar innan eventuella lite mer detaljerade utflykter i några delar.
Gärna, har varit inaktiv pga sjukdom men det börjar bli bättre 👍

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jaha, såg ett inlägg på facebook från elnätsägaren i min kommun. Där visar man glatt upp sitt ställverk och då även styr/regler. Jag kanske hoppar lite längre fram än vad @GK100 finner önskvärt, men se det som en anledning att ta upp tråden igen ;)

1782581155126.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enlinjeschema, rött förmodar jag är högspänning från stamnät/regionnät, verkar således dubbelmatad från två olika håll, eller?

Svart är mellanspänning och ut till tranformatorskåp/distribution i bygden?

Även status på brytare och omkopplare ser det ut att finnas med. Jag noterade att det fanns lysdioder för vad som ser ut att vara jordtag på högspänningssidan, vad indikerar denna?

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jaha, såg ett inlägg på facebook från elnätsägaren i min kommun. Där visar man glatt upp sitt ställverk och då även styr/regler. Jag kanske hoppar lite längre fram än vad @GK100 finner önskvärt, men se det som en anledning att ta upp tråden igen ;)

[bild]

Enlinjeschema, rött förmodar jag är högspänning från stamnät/regionnät, verkar således dubbelmatad från två olika håll, eller?

Även status på brytare och omkopplare ser det ut att finnas med. Jag noterade att det fanns lysdioder för vad som ser ut att vara jordtag på högspänningssidan, vad indikerar denna?
Varför har de lagt in detta? Någon ny del eller investering de vill visa upp innan räkningen fördelas? :)

Du beskriver ganska bra vad du ser på bilden. Det du kallar jordtag är snarare jordningskopplares lägesindikering. Jag har inte glömt "din" tråd vi ska fortsätta men jag samlar lite kraft först det är inte så givande att hålla liv i den med ganska svalt intresse och en massa andra trådar där i Fakirens anda råder "envar sin egen ...." och kryddat med diverse gränsande till AI-slop för frågor de allra flesta här inte reder ut upp till anklarna om det ska köras skarpt och korrekt hela vägen.

Mikael_L
X xLnT skrev:

[bild]

Jaja, ifall det där är högspänning/mellanspänning (högspänning/högspänning ...? men jag fattar och har väl även snappat att denna vokabulär används), så är denna fördelning på en nivå högre upp än jag någonsin sett och befunnit mig i.

Nästan alltid ser jag bara lågspänningsfördelningar, men någon enstaka gång springer jag på ställen där de köper högspänning och rummet jag befinner mig i även har något typ 10kV eller 20kV, fast jag pillrar naturligtvis aldrig med detta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja, ifall det där är högspänning/mellanspänning (högspänning/högspänning ...? men jag fattar och har väl även snappat att denna vokabulär används), så är denna fördelning på en nivå högre upp än jag någonsin sett och befunnit mig i.

Nästan alltid ser jag bara lågspänningsfördelningar, men någon enstaka gång springer jag på ställen där de köper högspänning och rummet jag befinner mig i även har något typ 10kV eller 20kV, fast jag pillrar naturligtvis aldrig med detta.
Ja petimätrar och besserwissrar brukar stöka med att mellanspänning inte finns det tycker jag är dumt även om det finns och funnits en del formella skäl till deras syn. I praktiken brukar många kanske de flesta använda mellanspänning för steget <= 20 kV dvs normalt just före lågspänningsanslutning 400/230 V.

Så stationen i denna tråden skulle då kunna vara högspänning till mellanspänning dvs 40/10 kV det tror jag faller väl ut bland många. Ibland har gränsen satts vid 70 kV historiskt. En sak som skulle kunna skilja fallen här i SE vore om man sätter typen jordningssystem på uppsidan som definierande dvs >= 130 kV direktjordat och under impedans/resistansjordat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför har de lagt in detta? Någon ny del eller investering de vill visa upp innan räkningen fördelas? :)

Du beskriver ganska bra vad du ser på bilden. Det du kallar jordtag är snarare jordningskopplares lägesindikering. Jag har inte glömt "din" tråd vi ska fortsätta men jag samlar lite kraft först det är inte så givande att hålla liv i den med ganska svalt intresse och en massa andra trådar där i Fakirens anda råder "envar sin egen ...." och kryddat med diverse gränsande till AI-slop för frågor de allra flesta här inte reder ut upp till anklarna om det ska köras skarpt och korrekt hela vägen.
Jadu, man verkar ha ett behov av att visa att man gör något konstruktivt i verksamheten.

Jag tänkte på denna:
1783019103333.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom två höger om trodde jag var lägesindikeringar?

X xLnT skrev:
Jadu, man verkar ha ett behov av att visa att man gör något konstruktivt i verksamheten.
Ja, det kanske är billigare och mer flexibelt med allt på dataskärmar, men det är ändå något visst med fysiska kontrollpaneler där man ritat upp anläggningen som en del av presentationen. Så hatten av för dem! Mera sådant! ;)

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Det är lägesindikeringen på frånskiljaren du ringat in. Det andra ser ut som spänningsindikeringar.

Ett maskat nät kan matas från flera håll och säkerheten ökar genom att tydliggöra spänningssättningen. Man ökar även möjligheten att försäkra sig om spänningslöshet efter frånskiljning, visarinstrument kan fela.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
X xLnT skrev:

Jag tänkte på denna:
[bild]

Dom två höger om trodde jag var lägesindikeringar?
Det är läget på jordningskopplaren för skenan. (Den har streck horisontellt eller vertikalt beroende på läge). De två till höger är brytare (med status) och lägesindikatorer på dess jordningskopplare...

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Det är en jordningskopplare för att jorda ner samlingsskenan. Samlingsskenan är även delad med en sektioneringsbrytare och på andra sidan finns en likadan för att kunna jorda ner även denna.

Med lösningen ovan kan man om allt är rätt dimensionerat lägga över all last (belastning) på en skena. Där efter öppna sektioneringsbrytaren bryta in och utgående från den andra skenan jorda ner skenan för exempelvis apparatunderhåll. Allt detta utan att kunderna får strömavbrott.

Äkta kontrolltavlor är överlägset när det gäller livslängd jämfört med digitala.
Nu har man ofta samma bild i digital miljö för fjärrövervakning/manövrering... Men det är bekvämt att på plats sätta stationsomkopplaren i "lokal" göra "lamptest" och sedan manövrera på fysiska knappar/vred istället för att logga in i någon stationsdator...

Begreppet "mellanspänning" kan jag vara utan. Låg respektive Högspänning räcker.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skulle någon kunna länka till den tråden? Har letat men inte hittat…

Mvh

Jag har tydligen missförstått GK100 inser jag nu? Jag trodde det fanns en till annan tråd som diskussionen fortsatte i… 😎🫠

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.