X xLnT skrev:
Mycket bra förklarat, nu förstod jag mycket bättre än att bara studera bilderna.
Jaaa. Jag vill inte på något sätt verka otacksam, tvärtom, men lite pilar (och kanske text) i bilderna hade underlättat för oss som börjar gegga ihop lite i skallen. ;)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jaaa. Jag vill inte på något sätt verka otacksam, tvärtom, men lite pilar (och kanske text) i bilderna hade underlättat för oss som börjar gegga ihop lite i skallen. ;)
@GK100 får rätta mig om jag har fel.

Rött = Ventilavledare (överspänningsskydd)
Blått = kombinerad frånskiljare och brytare
Svart = Jordfrånskiljare
Lila = Spänningstranformator (mätning av spänning på vad som ser ut att vara samlingsskena)

Bild av en kraftstation med olika komponenter markerade: röd för ventilavledare, blå för frånskiljare och brytare, svart för jordfrånskiljare, lila för spänningstransformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är två identiska uppsättningar vi ser på bilden, den ena framför den andra (som förtydling).

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Ni får ursäkta mina dåliga ritkunskaper, men såhär har jag förstått att det ser ut "ovanifrån".
Elschemat visar två transformatorer, T1 och T2, med frånskiljare, brytare, ventilavledare samt 40 kV och 10 kV anslutningar.
Skapa konto

Glömde rita ut spänningstrafos, dom sitter i mitten på bilden på vänster- respektive höger sida.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ni får ursäkta mina dåliga ritkunskaper, men såhär har jag förstått att det ser ut "ovanifrån".
[bild]

Glömde rita ut spänningstrafos, dom sitter i mitten på bilden på vänster- respektive höger sida.
Du kan ju gå vidare med ditt utkast och bit för bit använda rätt symboler och in med fler av komponenterna.

Fortfarande får du tyvärr vara i stort själv i tråden men på lite sikt kanske det lossnar lite.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas det är värt något att jag och 2000 andra läser tråden. Jag ser verkligen fram emot att lära mig hur ställverk ser ut men har inte tid att söka på nätet vad -F-S etc betyder och återge det här. Speciellt intressant hur skydden fungerar, och hur lokal produktion inverkar.

• Gilla
Fippe c och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan ju gå vidare med ditt utkast och bit för bit använda rätt symboler och in med fler av komponenterna.

Fortfarande får du tyvärr vara i stort själv i tråden men på lite sikt kanske det lossnar lite.
Jag vet inte hur lämpligt det är att jag ska försöka sätta ut vad jag tror är rätt symboler på ett enlinjeschema.
Trots att jag suttit hela kvällen har jag inte lyckats hitta exakt rätt symboler (installerade en gammal version av easyEL jag köpt för länge sen, men vet inte hur jag ritar i det 😆).
Jag ville mest hjälpa andra i tråden att få en överblick över stationen så man enklare kunde orientera sig i dina bilder (ur olika vinklar).

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag vet inte hur lämpligt det är att jag ska försöka sätta ut vad jag tror är rätt symboler på ett enlinjeschema.
Trots att jag suttit hela kvällen har jag inte lyckats hitta exakt rätt symboler (installerade en gammal version av easyEL jag köpt för länge sen, men vet inte hur jag ritar i det 😆).
Jag ville mest hjälpa andra i tråden att få en överblick över stationen så man enklare kunde orientera sig i dina bilder (ur olika vinklar).
Det är väl inget fel på att du skissar lite som du gjort men med bara lite mer åt rätt håll blir ju ditt nedlagda jobb så mycket vettigare. Jag håller takten med lite nytt per vecka med tiden då även lite olika scheman av typen som hör till här.

• Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
Då får vi se hur detta blev.

Elschema med inkommande 40kV, transformatorer T1 och T2, ventilavledare, spännings- och strömmätning, samt olika brytare och frånskiljare.
Skapa konto

Jag tror inte jag tolkat det rätt vid T1 och T2, förstår inte varför man skulle vilja ha ventilavledarna på primärsidan där, är det inte rimligare att man har dessa på sekundärsidan?

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Då får vi se hur detta blev.

[bild]

Jag tror inte jag tolkat det rätt vid T1 och T2, förstår inte varför man skulle vilja ha ventilavledarna på primärsidan där, är det inte rimligare att man har dessa på sekundärsidan?
Då har du gjort ett bra fall framåt i din skiss.

Du tolkar inget fel vid T1, T2 avledare finns på båda sidorna så hälften är redan med. Varför ser du det som konstigt med avledare där? De passar av samma skäl som vid kabelavsluten bra in där dvs impedansmissanpassning.

GK100 GK100 skrev:
Då har du gjort ett bra fall framåt i din skiss.

Du tolkar inget fel vid T1, T2 avledare finns på båda sidorna så hälften är redan med. Varför ser du det som konstigt med avledare där? De passar av samma skäl som vid kabelavsluten bra in där dvs impedansmissanpassning.
Jag tänkte att avledare redan fanns på primärsidan lite längre ifrån (vid inkommande) och därmed inte behövdes som överspänningsskydd igen.
Vi får kanske se bättre/fler bilder vid transformatorerna, där avledarna på sekundärsidan syns eller pekas ut.

X xLnT skrev:
Jag tänkte att avledare redan fanns på primärsidan lite längre ifrån (vid inkommande) och därmed inte behövdes som överspänningsskydd igen.
Vi får kanske se bättre/fler bilder vid transformatorerna, där avledarna på sekundärsidan syns eller pekas ut.
Hej xLnT

Precis som GK100 skriver i inlägg #39, så försöker man att placera överspänningsskydd (ventilavledare) där impedansmissanpassning kan uppstå.

Vågimpedansen i en kabel beror på konstruktionen och den är inte likadan som vågimpedansen in till en transformator, in mot ett skensystem eller in mot en öppen brytare.

Jag brukar använda liknelsen att när du till exempel rör dig simmande under vatten så känner du ett visst motstånd mot rörelsen som påverkar din hastighet. När du till exempel springer fort framåt, så kan du börja känna vind och luftmotstånd påverka dig.

Om du nu tänker dig att du hoppar från en hög höjd (till exempel från en trampolin) mot vattnet, så är just färden genom luften eller sedan i vattnet inte speciell besvärligt. Det är snarare övergången från luften och till vattnet som kan vara ”kännbar”.

Om vi nu liknar luftmotståndet och vattenmotståndet med vågimpedansen, så är det just övergång mellan olika media (t.ex. ledningar) med olika vågimpedanser som kan påverka amplituden på den elektromagnetiska vågen som bär fram elkraften genom ledningen.

Kommer en åskpuls (en elektromagnetisk våg) genom en ledning mot en transformator då innebär den förändrade vågimpedansen mellan ledning och transformator att en hög spänning kan uppstå just där.

Därför så placerar man ett överspänningsskydd (en ventilavledare) just där.

Även, till exempel, öppning av en lastbrytare kan generera en hög spänningspuls som kan vandra genom elsystemet och vars amplitud kan öka vid passage där vågimpedansen ändras. Därför så kan flera överspänningsskydd behövas under olika belastningsfall.

• Gilla
Emil.P och 10 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Precis som GK100 skriver i inlägg #39, så försöker man att placera överspänningsskydd (ventilavledare) där impedansmissanpassning kan uppstå.

Vågimpedansen i en kabel beror på konstruktionen och den är inte likadan som vågimpedansen in till en transformator, in mot ett skensystem eller in mot en öppen brytare.

Jag brukar använda liknelsen att när du till exempel rör dig simmande under vatten så känner du ett visst motstånd mot rörelsen som påverkar din hastighet. När du till exempel springer fort framåt, så kan du börja känna vind och luftmotstånd påverka dig.

Om du nu tänker dig att du hoppar från en hög höjd (till exempel från en trampolin) mot vattnet, så är just färden genom luften eller sedan i vattnet inte speciell besvärligt. Det är snarare övergången från luften och till vattnet som kan vara ”kännbar”.

Om vi nu liknar luftmotståndet och vattenmotståndet med vågimpedansen, så är det just övergång mellan olika media (t.ex. ledningar) med olika vågimpedanser som kan påverka amplituden på den elektromagnetiska vågen som bär fram elkraften genom ledningen.

Kommer en åskpuls (en elektromagnetisk våg) genom en ledning mot en transformator då innebär den förändrade vågimpedansen mellan ledning och transformator att en hög spänning kan uppstå just där.

Därför så placerar man ett överspänningsskydd (en ventilavledare) just där.

Även, till exempel, öppning av en lastbrytare kan generera en hög spänningspuls som kan vandra genom elsystemet och vars amplitud kan öka vid passage där vågimpedansen ändras. Därför så kan flera överspänningsskydd behövas under olika belastningsfall.
Bra förklarat.
Jag är verksam inom IT, mer specifikt nätverk.
Jag ser väldigt många liknelser i datanätverk ( fiberoptiska och elektriska) för hur jag uppfattar elnät.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Bra förklarat.
Jag ser väldigt många liknelser i datanätverk ( fiberoptiska och elektriska) för hur jag uppfattar elnät.
Hej xLnT

Tack.

Jag har examen från 4-årigt tekniskt gymnasium både elkraft och tele, och har fått tillämpa kunskaper praktiskt på båda områdena. Två fantastiskt bra utbildningar som jag idag sörjer att vi inte kan nå upp till bredd och nivå på, gällande examinering från gymnasiet.

När det gäller tekniskt praktisk tillämpbar kunskap och bredd så är jag tveksam att en 3-årig högskoleutbildning idag når högre.

Det är stora likheter i dessa två 4-åriga tekniska utbildningar jag gått. Om (när) man sedan inser att de baseras på samma fysikaliska grund och modeller samt samma matematik, då kan man till exempel använda kunskapen från elektroniken för att förstå EMC-delen i elkraften.

Jag brukar beskriva, att de som kan EMC, möter vägguttaget från ena hållet, och de som kan elkraft möter vägguttaget från andra hållet. Människor som kan ett av dessa kunskapsområden möts där, men det är få som har satt sig in i båda områdena.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Bra förklarat.
Jaaaa... Jag var (är?) verksam inom datanätverk också, och jag ser inte (annat än ytliga) liknelser, mellan dessa två; men det kan naturligtvis bero på mina bristande insikter. ;)

Och som av en händelse så fick jag se följande bild igår:

Presentation av Cross-Substation Transfer Learning (XSTL) med diagram över två transformatorstationer, källstation och målstationsexempel.
Skapa konto

Finns det något intressant att säga om den? Speciellt; det är inte en svensk transformatorstation så hur stor skillnad är det på uppbyggnad osv. om man ser internationellt? Är det ungefär samma världen över eftersom den fysikaliska verkligheten är universell, eller finns det skillnader beroende på historia, skillnader i detaljer/omgivning som ställer andra krav osv?

Jag kan tyvärr inte säga så mycket om din bild, mer än att det den ser ut att fokusera på styrning av stationen.

Jag har noterat att Eon påbörjat förstärkning av en viktig knutpunkt (130/20kV) i mitt närområde, så jag tänkte det vore intressant att dela några bilder för att se hur den skiljer sig eller liknar den tidigare vi diskuterat.

Här triangulerar tre olika 130kV sträckor, detta är senaste tilskottet av transformator.

Transformatorstation med tre 130kV ledningar, omgiven av stängsel, och en transformator med etiketten "KONČAR".
Skapa konto

En transformatorstation med kraftledningar och ställverk, omgiven av ett stängsel, mot en bakgrund av träd och klar himmel.
Skapa konto

Nedan är en bild på vad jag blev intresserad av att veta mer om, vad kan forumet om vad detta är för något?
(den runda. det andra är väl en mindre transformator bara?)

Transformatorstation med flera gråa och metalliska enheter omgärdade av ett nätstängsel, set på mark med vegetation och kraftledningar i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.