Hej
Hur är korrekt sätt och väg enligt skolboken att dra kabelröret med DC-kabeln utifrån och in genom eller via taket med betongpannor?
Och enligt skolboken hur, sen vidare in genom fasad väggen ?
Har ett Älvsbyhus och tidigare en tråd här med bilder på misslyckad installation hemma hos mig.

• Gilla
Walle85
  • Laddar…
Vad som är rätt enligt skolboken vet jag inte men det finns ju genomföringar för takpannor i alla fall. 1780487163173.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jhall
  • Laddar…
S
Centano Centano skrev:
Vad som är rätt enligt skolboken vet jag inte men det finns ju genomföringar för takpannor i alla fall. [bild]
Hur gör man med takpappen när man gör på det sättet??

Att dra ned kablarna mellan vindskivan och hängrännan är rätt vanlig lösning.

Finns säkert lika många lösningar som genomföringar men fysikens lagar säger ju att vatten rinner nedåt förutom då kapilärverkan gör att det går uppåt.
Mao under/genom pannan och sen riktad uppåt. Genom takpapp massa bitumen och helst en bit takpapp som går över allt (för att minska risken för vatten som ev kommer uppifrån på pappen).
Desto närmre nock desto mindre risk.

S sinuslinus skrev:
Hur gör man med takpappen när man gör på det sättet??

Att dra ned kablarna mellan vindskivan och hängrännan är rätt vanlig lösning.
Lämplig rörmanschett kan vara en lösning.

tttomten tttomten skrev:
Finns säkert lika många lösningar som genomföringar men fysikens lagar säger ju att vatten rinner nedåt förutom då kapilärverkan gör att det går uppåt.
Mao under/genom pannan och sen riktad uppåt. Genom takpapp massa bitumen och helst en bit takpapp som går över allt (för att minska risken för vatten som ev kommer uppifrån på pappen).
Desto närmre nock desto mindre risk.
Hej
Jag har frågat Älvsbyhus och dom sa just under nockpanna sen vidare.
Skulle dock vilja se flera monteringar som är "minst" fel eller dåliga.
Alltså någon som monterar paneler och är DUKTIG med ERFARENHET som kan visa bilder på smart dragning.
Gärna som på ett Älvsbyhus som har Bison duk på takstolarna och läkt på det sen betong panna på läkten

Centano Centano skrev:
Vad som är rätt enligt skolboken vet jag inte men det finns ju genomföringar för takpannor i alla fall. [bild]
Tack för bilden.
Kul att se olika lösningar och varianter.
Den var dock lite i grövsta laget.
Men tack!

Du har duk, då skulle jag aldrig!! dra den igenom denne. Genom nock eller över vindskiva/fotbräda gäller.

tttomten tttomten skrev:
Du har duk, då skulle jag aldrig!! dra den igenom denne. Genom nock eller över vindskiva/fotbräda gäller.
Precis, kunda aldrig tro att någon skulle göra så.
Men solpanelfirman gjorde det...

• DSC_1079~2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
tttomten
  • Laddar…
S
Om de inte åtgärdar så får du ta dit en besiktningsman.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.