Hej
I våran nyinflyttade 70 talsvilla har vi ett par fönster där kassetten är slut.
Har i dagsläget inte budget till att byta samtliga fönster. Tänkte därmed fråga om det är möjligt att enbart byta kasetten i de som är dåliga/punkterade?
Har någon gjort ett liknande ingrepp med äldre fönster? Vad kan det tänkas kosta?
Bifogar bilder på fönstertyp.
I våran nyinflyttade 70 talsvilla har vi ett par fönster där kassetten är slut.
Har i dagsläget inte budget till att byta samtliga fönster. Tänkte därmed fråga om det är möjligt att enbart byta kasetten i de som är dåliga/punkterade?
Har någon gjort ett liknande ingrepp med äldre fönster? Vad kan det tänkas kosta?
Bifogar bilder på fönstertyp.
Vad menar du med att byta "kassetten"? Är det själva isolerrutan du syftar på?
Ja det går och är busenkelt, du öppnar upp infästningen från utsidan. Jag har själv köpt flera måttanpassade isolerglas på Interglas https://interglas.se/shop/frontpage.html
Måttanpassat exakt på milimetern efter dina önskemål, bra instruktion hur du ska mäta. Dessutom har dom alla lister och bleck som du kan behöva.
Har fungerat perfekt alla gånger, bra priser och bra kommunikation
Jag har hämtat glasen på plats i Södertälje, ska dit idag och hämta en ruta för ombyggnation av en glasad verandadörr.
Ja det går och är busenkelt, du öppnar upp infästningen från utsidan. Jag har själv köpt flera måttanpassade isolerglas på Interglas https://interglas.se/shop/frontpage.html
Måttanpassat exakt på milimetern efter dina önskemål, bra instruktion hur du ska mäta. Dessutom har dom alla lister och bleck som du kan behöva.
Har fungerat perfekt alla gånger, bra priser och bra kommunikation
Jaa precis, isolerrutan😊 tittar du på översta bilden så ser man att rutan är grumlig och smutsig invändigt mellan glasen. En del kondens kan uppstå invändigt mellan glasen också.Mats-S skrev:
Vad menar du med att byta "kassetten"? Är det själva isolerrutan du syftar på?
Ja det går och är busenkelt, du öppnar upp infästningen från utsidan. Jag har själv köpt flera måttanpassade isolerglas på Interglas [länk]
Har fungerat perfekt alla gånger, bra priser och bra kommunikationJag har hämtat glasen på plats i Södertälje, ska dit idag och hämta en ruta för ombyggnation av en glasad verandadörr.
Jså men det låter ju lovande. Gör man detta med fönstret på plats? Eller måste man montera ner det för att öppna upp infästningen?
Hittar nämligen ingen ingo om just dessa gamla fönster. De flesta vedeos jag har sett har varit på nyare modernare fönster.
En smaksak, gör det som är enklast. Du måste öppna upp från utsidan för att ta ut det gamla glaset (och sätta i det nya), men det ser ut som att du har inåtgående fönster så då är det ju lätt att fixa jobbet med fönstret helt öppet inåt. Måttet på nya glaset blir ju detsamma, så bara att mäta när du öppnat.E Elfenbenet skrev:
Hämtade mitt nya glas till verandadörren igår på Interglas i Södertälje, funkade perfekt, allt stämde. Tänk på att beställa tillbehören samtidigt, du behöver nog nya gummitätningar(?) Är listerna dåliga på utsidan så passa på att byt dom också när du ändå håller på och bökar
Klicka här för att svara