8 011 läst ·
89 svar
8k läst
89 svar
Lite översiktligt sett på elnätet två-tre steg från centralen
Nej självklart ska inte skyddsobjekt med i tråden varken i bild eller listade på olämpliga sätt. Det jag själv tänkt mig här är långt från skyddsobjekt eller problematiska på andra sätt.tommib skrev:
Rent legalt ska man ju inte ta bilder på aktiva SO och det håller jag mig till oaktat vad eventuell lede fi kan tänkas ha för kunskaper. Därmed blev det inga bilder på ett väldigt litet och gulligt ställverk idag vid en kraftstation jag passerade.
Däremot har jag rätt många gånger funderat på hur mycket jävelskap man kan ställa till med om man koordinerat flyger ett par större drönare med hängande metallwire under på en sådär 7-8 platser samtidigt. Speciellt om man väljer sina platser väl.
Att ställa till jävelskap är ju ofta lätt i många sammanhang men här får man gå upp några nivåer till om det ska bli verkligt effektivt. Men samtidigt kanske kontraproduktivt även för en angripare att gå för långt där.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Nu blev det ju helt plötsligt mitt område!tommib skrev:
Rent legalt ska man ju inte ta bilder på aktiva SO och det håller jag mig till oaktat vad eventuell lede fi kan tänkas ha för kunskaper. Därmed blev det inga bilder på ett väldigt litet och gulligt ställverk idag vid en kraftstation jag passerade.
Däremot har jag rätt många gånger funderat på hur mycket jävelskap man kan ställa till med om man koordinerat flyger ett par större drönare med hängande metallwire under på en sådär 7-8 platser samtidigt. Speciellt om man väljer sina platser väl.
Man kan använda drönare men, man behöver egentligen bara ett gevär så är det klart. Det är spännande att tänka drönare, men jag är inte säker på att de tillför något vad gäller permanent skada. Jag inbilar mig att ställverk är mera skyddade mot kortslutning (med tanke på blixtnedslag osv.) än "hålning".
Vad som gäller just den del av skyttesporten som går under skott mot transformatorkylare så har vi två ganska omskrivna attacker i USA. Vi har dels en som kanske flera känner till 2022 som mer faller under "stolleprov" men ändå var framgångsrik och som formellt klassats som mord pga ett dödsfall till följd av utebliven strömförsörjning.
Men vi har också en tidigare 2013 i Kalifornien. Den är lite mera intressant eftersom de som utförde den agerade mycket mer professionellt. Man hittade exv. små stenhögar vid skjutplatserna (detta kan tyda på att man i förväg rekognoserat skjutplaterna), och teamet (det var flera skyttar) lämnade inga spår efter sig på skjutplatsen i form av exv. fingeravtryck på hylsor; mer än 100 7,62x39-hylsor hittade på platsen. *) Man kapade också fiberoptisk kabel innan angreppet, antagligen för att sätta bevakningssystem ur spel. Man har inte heller något uttalande, manifest eller dylikt som tyder på ett uttalat motiv.
Kostnaden för att laga/ersätta de 17 transformatorer som skadades där uppgick till $15 miljoner.
Det finns också en handfull till angrepp i USA av liknande typ.
Så det är inte direkt nytt, men i branschen så ser man ändå inte att det här hotet är stort nog för att motivera att man sätter skydd runt transformatorer eller dylikt.
I äldre svenska anläggningar så fanns iaf möjligheten att stapla betongskydd runt transformatorerna (avsett som skydd mot flygbombning) men man lade ner tankarna på det iom första Gulfkriget då man såg verkan av de nya precisionsstyrda vapnen. De skulle kunna hjälpa mot den här sortens angrepp, men frågan är om möjligheten finns kvar. Och de ger dessutom naturligtvis bara ett begränsat skydd i det stora hela.
P.S. All information i detta inlägg kommer enbart från öppna källor.
*) Man skall akta sig för att dra några som helst slutsatser från kalibern på ammunitionen. Vi vet t ex av Mitrokhin att när Sovjet förlagrade vapen, ammunition och sprängmedel i hemliga förråd i väst så var dessa uteslutande av västlig eller tredje-makt:s typ. Det fanns inget som kunde leda tankarna till östblocket i dessa förråd, så man är naturligtvis medveten om vilka spår och signaler man skickar. 7,62x39 är (var?) dessutom en mycket populär och lättillgänglig kaliber i USA under många år.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Nej, ABB har en sida där man skall kunna beställa en PDF, men den leder bara tillbaka till startsidan så den får betraktas som död. Sidan hos Hitachi verkar bättre, men jag beställde inte. De listar 13:e upplagan för > 350:- som PDF.T Thomas_Blekinge skrev:
En sökning leder dock fram till den här PDF-länken: https://www.saina-energy.com/assets/abb-switchgear-manual-11th-edition_2.pdf
Där verkar hela den 855-sida manualen finnas för nedladdning. Det är 11:te utgåvan, men försättsbladen finns inte med så årtal m.m. står inte att finna. Den verkar dock i övrigt komplett.
Vill man slå ut ett land som Sverige så måste det billigaste/enklaste sättet vara att skicka ett antal drönare lastade med sprängmedel mot säg de 20 största/viktigaste ställverken i Sverige och sedan skicka några dagligen för att hålla elsystemet utslaget.. Skulle bli total panik när nästan ingenting i samhället fungerar.GK100 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Tack för tipset. Jag är mycket nöjd med mina två bokexemplar (8:e och 19: upplaga) Tror inte att densiteten på koppar har ändrats så mycket sedan dess.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, ABB har en sida där man skall kunna beställa en PDF, men den leder bara tillbaka till startsidan så den får betraktas som död. Sidan hos Hitachi verkar bättre, men jag beställde inte. De listar 13:e upplagan för > 350:- som PDF.
En sökning leder dock fram till den här PDF-länken: [länk]
Där verkar hela den 855-sida manualen finnas för nedladdning. Det är 11:te utgåvan, men försättsbladen finns inte med så årtal m.m. står inte att finna. Den verkar dock i övrigt komplett.
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
När jag jobbade med högspänningsbrytare beställde USA ofta grått porslin för det smälte bättre in i en dammig exteriör och blev mindre utsatt för cowboyshootings.
Sen tror jag att om man sabbar några stora trafos blir det en långvarig process att ersätta dom pga tillverkningstiden.
Men nu ska vi sluta med tipsen!
Sen tror jag att om man sabbar några stora trafos blir det en långvarig process att ersätta dom pga tillverkningstiden.
HejT Thomas_Blekinge skrev:När jag jobbade med högspänningsbrytare beställde USA ofta grått porslin för det smälte bättre in i en dammig exteriör och blev mindre utsatt för cowboyshootings.
Bra skrivet!
Man skriver inte allt man vet
Speciellt inte ”tipsen ”
Lindningsomkopplare finns det på i princip alla transformatorer i de olika nivåerna av distributionsnäten.X xLnT skrev:
Men det är väl i princip endast manuella lindningsomkopplare i transformatorer som har 0,4kV sekundär.
Var det finns automatiska lindningsomkopplare och hur vanliga de är vet jag inte.
Det var kanske det som var din fråga ...
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Jag jobbade en gång i ett labb i Ludvika där man testade lindningsomkopplare för stora transingar. De skulle klara 100.000 manövrar.
Du använder fel ord när det gäller trafo för LSP-kunder det är inga omkopplare snarare fasta byglingar att lägga om i de fallen inget man gör när andan faller på hos mikroproducenterna. Om du bemödar dig till att se på sista bilden i #49 finns där en typisk lindningskopplares manöverdon själva kopplaren är dold i trafolådan.Mikael_L skrev:
Lindningsomkopplare finns det på i princip alla transformatorer i de olika nivåerna av distributionsnäten.
Men det är väl i princip endast manuella lindningsomkopplare i transformatorer som har 0,4kV sekundär.
Var det finns automatiska lindningsomkopplare och hur vanliga de är vet jag inte.
Det var kanske det som var din fråga ...
På samma sätt svarar det på frågan om vilka nivåer det ligger närmast kunderna dvs vid horisonten 130 kV och sen då typiskt 40-50 kV. Du får gärna medverka i denna tråden jag har saknat dig här du brukar ju ha en teknisk, ingenjörsmässig syn för det mesta. Att spela deux ex machina i trådar där Martin skriver kanske både rätt och orätt för inte mycket framåt (bara min egna uppgattning).
Ja det är väl så.
LSP-traforna har uttag för olika spänningar (några varv extra, typ), men ingen omkopplare (strömbrytare), det var väl det jag menade med att de inte var automatiska på något vis, utan en inställning som görs när trafon tas i bruk, och ev senare om nätavsnittet har ändrats väsentligt.
LSP-traforna har uttag för olika spänningar (några varv extra, typ), men ingen omkopplare (strömbrytare), det var väl det jag menade med att de inte var automatiska på något vis, utan en inställning som görs när trafon tas i bruk, och ev senare om nätavsnittet har ändrats väsentligt.
På distributionstransformatorer är det en omkopplare, ett vred som reglerar omsättningen, vilket manövreras spänningslöst. Oftast 5 steg +-2,5% omsättning. Det finns inte olika anslutningar/byglingar på normala distributionstransformatorer.GK100 skrev:
Du använder fel ord när det gäller trafo för LSP-kunder det är inga omkopplare snarare fasta byglingar att lägga om i de fallen inget man gör när andan faller på hos mikroproducenterna. Om du bemödar dig till att se på sista bilden i #49 finns där en typisk lindningskopplares manöverdon själva kopplaren är dold i trafolådan.
På samma sätt svarar det på frågan om vilka nivåer det ligger närmast kunderna dvs vid horisonten 130 kV och sen då typiskt 40-50 kV. Du får gärna medverka i denna tråden jag har saknat dig här du brukar ju ha en teknisk, ingenjörsmässig syn för det mesta. Att spela deux ex machina i trådar där Martin skriver kanske både rätt och orätt för inte mycket framåt (bara min egna uppgattning).
Ja det beror helt på utförandet normalt på "torra" är det bleck med samma funktion som omsättningskopplare du nämner. Finns även många äldre med bleck även om det inte är av torrt utförande.V ViktorHg skrev:
Det vi tittade på här var ju lindningskopplare som xLnT lite internationellt kallar OLTC.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Och här en video från Kanada där linjearbetaren Bob (Bob's decline) sänker spänningen på en motsvarande transformator. Även den har som sagt fem steg om totalt 5% omsättning.V ViktorHg skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Jag vill inte trådkapa men såg hittade följande beskrivning av kollapsen i Spanien av något så ovanligt som en Europeisk elkraftingenjör som startat kanal på Youtube. Han behöver arbeta lite på sin presentation, men det är helt klart värt att se, och dylika initiativ skall stödjas tycker jag (det är välbesörjt med elektronik, men elkraft lyser mest med sin frånvaro.)
För att anknyta till trådens ämne lite starkare så har han faktiskt en video på hur snabbt en lindningsomkopplare arbetar. Svaret är inte så värst, och här iaf inte i närheten av snabbt nog.
För att anknyta till trådens ämne lite starkare så har han faktiskt en video på hur snabbt en lindningsomkopplare arbetar. Svaret är inte så värst, och här iaf inte i närheten av snabbt nog.
Klicka här för att svara