Har du problem att hitta billig nätadapter? Besök "Röda Korset", Myrorna eller kommunens återvinningsmarknad. På sådana ställen finns det mesta i någon låda för under 50-lappen. Sök och finn.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
Ska tänka på det alternativet nästa gång. Nu har jag beställt en från CO för 99 kr, känns rimligt.

Mvh

B b_hasse skrev:
Jag har undersökt Julas LED-lampor 10-55V, och de lyser inte med DC! Se inlägg #22 här:
[länk]
Tror alla såna lampor använder en kondensator för att reducera spänningen och då funkar det inte med DC.

C
T Tipo874 skrev:
Tror alla såna lampor använder en kondensator för att reducera spänningen och då funkar det inte med DC.
Jag trodde det också, men någon här hade dissekerat en sådan lampa som faktiskt innehöll förvånansvärt sofistikerad elektronik med tanke på sockelns minimala storlek. Så det verkar finnas olika varianter. Kanske finns det de som fungerar med DC(?)

C cpalm skrev:
Jag trodde det också, men någon här hade dissekerat en sådan lampa som faktiskt innehöll förvånansvärt sofistikerad elektronik med tanke på sockelns minimala storlek. Så det verkar finnas olika varianter. Kanske finns det de som fungerar med DC(?)
Även om den innehåller elektronik så används en kondensator för att reducera spänningen. I större LED-lampor brukar det vara den som gett upp när en sån lampa pajar.

C
T Tipo874 skrev:
Även om den innehåller elektronik så används en kondensator för att reducera spänningen.
Det är långtifrån alla LED-lampor som använder en kondensator i serie med matningen. Tvärtom.
Se t.ex.: https://sle.se/led/info/driv.html

Vad som gäller dessa små jullampor skall jag dock låta vara osagt, annat än att innanmätet uppenbarligen skiljer mellan olika lampor.

D Derbyboy skrev:
Kanontips!

Lite som att uppfostra barnen att inte ramla.

Obehaglig stämning i ditt hem när du försöker uppfostra barnen att inte göra misstag?
Nej, inget obehagligt. Mina barn har lärt sig att det finns vissa saker man inte ska göra, och accepterat det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
Sådär:

Lödde på förlöngning på alla kablar och sen kopplade jag till trafon fr CO.

• Menorah med tända ljus i fönster, reflektioner, snötäckt landskap och julgransljus ses utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.