300 läst ·
5 svar
300 läst
5 svar
Hur laga borrat hål genom fönsterbåge och karm?
I fjällstugan från 40-talet är det borrat ett c:a 1 cm hål snett genom både fönsterbåge och karm där det tidigare verkar ha suttit en antennkabel. Hålet är i övre, inre hörnet av fönstret (har tyvärr ingen bild) och är inte fuktskadat eller angripet.
Finns det något övermålningsbart spackel eller liknande som klarar av stora temperaturskillnader mellan ute/inne och sommar/vinter utan att expandera/skada fönstret?
Hur lagar man hålet det på ett enkelt sätt?
Finns det något övermålningsbart spackel eller liknande som klarar av stora temperaturskillnader mellan ute/inne och sommar/vinter utan att expandera/skada fönstret?
Hur lagar man hålet det på ett enkelt sätt?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolje"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hålet är borrat snett (typ 45 graders vinkel) genom både båge och karm så det blir en utmaning att plugga från bägge hållen för en ohändig person som mig 🤔F fribygg skrev:
Jag hade hoppats på att det fanns någon typ av spackel som löste det. Det kanske inte håller att bara spackla igen hålen med linoljespackel som du nämnde?
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag använder linoljekitt till sådant.
Pula hålet fullt. Tryck i en liten träpinne. Jämna till ytan.
Tänk på att träbiten ska antingen sitta så att den själv blir yta eller sitta tillräckligt långt in för att kittet över ska hålla till att bli yta som sitter kvar.
För ett så litet hål går det nog bra utan träutfyllnad också särskilt om det vinkats så det inte är rakt genomgående.
Men träet behöver alltså inte plugga med någon nämnvärd passform, bara bidra med fastare substans så allt inte blir mjukt om det är ett större hål eller om man gör en ytlagning.
Pula hålet fullt. Tryck i en liten träpinne. Jämna till ytan.
Tänk på att träbiten ska antingen sitta så att den själv blir yta eller sitta tillräckligt långt in för att kittet över ska hålla till att bli yta som sitter kvar.
För ett så litet hål går det nog bra utan träutfyllnad också särskilt om det vinkats så det inte är rakt genomgående.
Men träet behöver alltså inte plugga med någon nämnvärd passform, bara bidra med fastare substans så allt inte blir mjukt om det är ett större hål eller om man gör en ytlagning.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Vanlig träplugg, likadan som i IKEA möbler funkarT Tumme_mitti_handen skrev:Hålet är borrat snett (typ 45 graders vinkel) genom både båge och karm så det blir en utmaning att plugga från bägge hållen för en ohändig person som mig 🤔
Jag hade hoppats på att det fanns någon typ av spackel som löste det. Det kanske inte håller att bara spackla igen hålen med linoljespackel som du nämnde?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden