520 läst ·
4 svar
520 läst
4 svar
Hur laga och putsa grunden på lämpligast sätt (hållbarhet/utseende)?
Hej,
En bit av hörnan på tegelväggen har gått sönder. Enligt uppgift har en bil kört på hörnan för ca 12-15 år sedan. Man gjorde uppenbarligen en rätt osnygg och dålig lagning för några år sedan och nu ser det ut så här.
Hur gör jag vettigast för att få till en hållbar lagning samt en puts som är så lik det nuvarande utseendet på putsen som möjligt?
Jag tänker följande steg:
1. Knacka bort putsen.
Till höger om skadan: fram till rörelsefogen i fasaden.
Till vänster om skadan: några cm bortom sprickan i befintliga putsen
2. Fylla ut hålet med murbruk och låta det härda.
Behövs primer i botten?
3. Putsa.
Behövs primer?
Är det rätt tillvägagångssätt?
Frågor:
* Behövs primer (i steg 2 och 3 ovan)?
* Kan jag använda samma murbruk till att laga hålet och att putsa med?
* Rekommendation av murbruk (fabrikat/typ)
som ger ett så likt utseende (kulör, yta/grovhet) som möjligt?
* Bör jag limma fast eventuellt lösa tegelstensbitar inne i hålet eller bör jag ta bort dem och ersätta med murbruk (osäker på om de är lösa). Vilken typ av lim i så fall eller sätter jag dem hjälp av murbruket?
* Villen metod och verktyg använder jag lämpligast för att få ett så likt utseende med den befintliga putsen som möjligt?
Stort tack på förhand!
En bit av hörnan på tegelväggen har gått sönder. Enligt uppgift har en bil kört på hörnan för ca 12-15 år sedan. Man gjorde uppenbarligen en rätt osnygg och dålig lagning för några år sedan och nu ser det ut så här.
Hur gör jag vettigast för att få till en hållbar lagning samt en puts som är så lik det nuvarande utseendet på putsen som möjligt?
1. Knacka bort putsen.
Behövs primer i botten?
3. Putsa.
Behövs primer?
Frågor:
* Bör jag limma fast eventuellt lösa tegelstensbitar inne i hålet eller bör jag ta bort dem och ersätta med murbruk (osäker på om de är lösa). Vilken typ av lim i så fall eller sätter jag dem hjälp av murbruket?
* Villen metod och verktyg använder jag lämpligast för att få ett så likt utseende med den befintliga putsen som möjligt?
Stort tack på förhand!
Såhär gjorde jag:P PFA skrev:Hej,
1. Knacka bort putsen.
Behövs primer i botten?
3. Putsa.
Behövs primer?
Frågor:
Stort tack på förhand!
Åkte till bygghandeln och köpte en säck finbetong, två murarhinkar (ta rejäla hinkar annars går de sönder när man blandar betongen om du använder en blandare med visp), en murslev, en putsbräda med svamp, och en pensel till slamningen (för att komma åt i håligheter ordentligt).
Du behöver nåt att blanda betongen med, jag lånade en betongblandare typ visp av en kompis. Är det en mindre mängd du behöver kan du blanda för hand med en planteringsspade tex. Blanda väl.
Sedan själva jobbet:
Knacka bort löst bruk (tog en gammal mejsel och en hammare). Borsta rent med stålborste. Slamma på en blandning av betongen och vatten, det ska vara en vattnig blandning, för att bruket sedan ska fästa. Låt torka nån timme kanske beroende på väder. Blanda betongen enligt anvisning på förpackningen, tänk på att den härdar snabbt så börja putsa på direkt när den är blandad. Släng på med mursleven, jobba inte in det dvs tryck inte utan släng på, har en tendens att lossna annars. Släta ut med fuktad putsbräda, var lätt på handen även här, överarbeta inte. Var noga med att jämna ut vid kanterna, dra från mitten och utåt.
Ang vilket bruk du ska använda för att få samma utseende som befintligt kan jag tyvärr inte råda dig. Jag använde finbetong och fick en mycket ljusare färg än det gamla bruket, men det kommer nog jämna ut sig lite med tiden, sol o vind. Troligtvis var det mer sand i den gamla betongen.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 482 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 482 inlägg
3 mm putsbruk/murbruk c.
Hugg bort bruket som har fel färg, och hugg upp sprickorna.
Primer behövs inte alls.
Finja weber combimix spelar ingen roll, du kommer inte få rätt kulör ändå.
Men det måste vara 3mm, inte 1mm.
Förvattna och stocka ut det i omgångar, stoppa in en tegelbit i bruket om du har.
Minst 2-3 timmer mellan påslag.
Sista vändan(dagen efter), när det är 5-8 mm kvar, drar du på det något utanför livet.
Och sen när det blivit lite hårt penslar du på det med en stor kvast med vatten (slamma).
Då det är tegel, så var inte snål med förvattning och eftervattning, annars spricker det.
Primer behövs inte alls.
Förvattna och stocka ut det i omgångar, stoppa in en tegelbit i bruket om du har.
Sista vändan(dagen efter), när det är 5-8 mm kvar, drar du på det något utanför livet.
Och sen när det blivit lite hårt penslar du på det med en stor kvast med vatten (slamma).
Då det är tegel, så var inte snål med förvattning och eftervattning, annars spricker det.
Tack!N neo11 skrev:3 mm putsbruk/murbruk c.
Primer behövs inte alls.
Menar du att lägga på 3mm åt gången? Jag har inte klllat hur tjock den befintliga putsen är.
Menar du att jag ska vattna väggen ordentligt innan jag lägger på det första lagret?
Vad menar du med livet? Är det nedankanten eller kanterna mot den gamla putsen? Förklara gärna detta.
Att pensla med en stor kvast på slutet, är det för att få en grövre yta som liknar den gamla putsen hyfsat menar du?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 482 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 482 inlägg
Nej, att du ska använda ett bruk som har kornstorlek 0-3mm.
Du kan slå på ca 10mm åt gången minst, men kan spricka om man slår på för tjockt.
Du ska förvattna mellan varje påslag, och även lite eftervattning.
Ju snabbare det torkar, desto lättare spricker det, tegel suger vatten.
Livet är kanten på den gamla putsen.
Det är för att likna den gamla putsen, men bruket måste bli aningen hårt innan.
Kanske enklare att pensla det med en elementpensel 70mm.
På skarven mot det gamla får man trycka lite hårdare för att få bort skarven.
Du kan slå på ca 10mm åt gången minst, men kan spricka om man slår på för tjockt.
Du ska förvattna mellan varje påslag, och även lite eftervattning.
Ju snabbare det torkar, desto lättare spricker det, tegel suger vatten.
Livet är kanten på den gamla putsen.
Det är för att likna den gamla putsen, men bruket måste bli aningen hårt innan.
Kanske enklare att pensla det med en elementpensel 70mm.
På skarven mot det gamla får man trycka lite hårdare för att få bort skarven.
Klicka här för att svara