10 174 läst ·
82 svar
10k läst
82 svar
laga adventsljusstake
Lampor till julgran, 16 ljus, är på 14V, blir kanon om du vill parallellkoppla och köra på 12V.D Derbyboy skrev:Hej,
Jag har en gammal adventsljusstake som är seriekopplad, är det såhär typiskt sett en seriekopplad adevetsljusstake ska kopplas?
[bild]
(Tanken ursprungligen var att paralettkoppla staken och köra 12v DC istället för 230v AC eftersom det käns säkrare med tanke på att barnen åtminstone 2 gånger per jul drar ljusstaken i golvet. Tyvärr är det svårt att hitta julgransljus E10 som går på DC 12v)
LED-lampor som funkar mellan 10-55V funkar nog inte på DC. Däremot utmärkt med en transformator (AC).
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Uppfostra barnen. Det betalar sig mångfalt i framtiden.D Derbyboy skrev:Hej,
Jag har en gammal adventsljusstake som är seriekopplad, är det såhär typiskt sett en seriekopplad adevetsljusstake ska kopplas?
[bild]
(Tanken ursprungligen var att paralettkoppla staken och köra 12v DC istället för 230v AC eftersom det käns säkrare med tanke på att barnen åtminstone 2 gånger per jul drar ljusstaken i golvet. Tyvärr är det svårt att hitta julgransljus E10 som går på DC 12v)
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Dessutom har dessa glödlampor mycket kraftigt glas som inte krossas av nedslag i golvet. Jag har bytt två lampor nyss och slipper köpa nytt.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Har inte läst varenda stavelse men har ungarna rivit ner nåt och det hänt nåt tidigare? Jag är också road av gamla grejer och brukar inte lägga ner nå mycket tankekraft på sånt här men vi har haft sex barn totalt över många år. Har aldrig varit med om att de rivit ner nån belysning eller stoppat saker i uttagen eller nånting. Inte riktat till ts på något sätt men det känns som sverige är världsmästare på att hitta på tänkbara saker och hela tiden skapa nya regler och dylikt för att skydda i det oändliga. Det blir tokigt det också eftersom många får fel bild av verkligheten.........
Man läser om nåt som någon har bestämt att det är farligt och sen tror man på det..........Sen att det är större chans att få ett flygplan i huvudet spelar liksom ingen roll.
Man läser om nåt som någon har bestämt att det är farligt och sen tror man på det..........Sen att det är större chans att få ett flygplan i huvudet spelar liksom ingen roll.
Hej, är du bra på att löda skulle du kunna seriekoppla 7 stycken vanliga ledhattar med en enkel resistor om du ändå har transformatorer liggandes. Har du en 24 V DC så kan du seriekoppla enligt bilden. Billigt och säkert förutsatt att du har trafon. Jag räknade med varma vita led som drar 20mA och har ett spänningsfall på 3-3.2 V. Skulle kanske kunna "demontera" några gamla lampor med e10 sockel.
Ja men precis, ljusstaken har av misstag åkt i backen. Den står lite utsatt på en fönsterbräda som sitter väldigt lågt, typ 40 cm från golvet och sladden behöver gå en bit till uttaget.S Stefan1972 skrev:Har inte läst varenda stavelse men har ungarna rivit ner nåt och det hänt nåt tidigare? Jag är också road av gamla grejer och brukar inte lägga ner nå mycket tankekraft på sånt här men vi har haft sex barn totalt över många år. Har aldrig varit med om att de rivit ner nån belysning eller stoppat saker i uttagen eller nånting. Inte riktat till ts på något sätt men det känns som sverige är världsmästare på att hitta på tänkbara saker och hela tiden skapa nya regler och dylikt för att skydda i det oändliga. Det blir tokigt det också eftersom många får fel bild av verkligheten.........
Så det har hänt att barnen av misstag fastnat i sladden och dragit ner ljusstaken. Det kan även ha hänt att minstingen kört en leksaksbil på fönsterbrädan och av misstag råkat putta till staken så den åkt i backen.
Ljusstaken är delvis trasig så om den åker i backen är det lätt för ljusen (åtminstone två) att trilla av vilket då blottlägger de strömförande blecken. Det råder visserligen lite delade meningar om detta är farligt eller inte men jag väljer att inte chansa.
Jag ska efter att jag fixat elen även beställa nya ljus så den blir hel. Tackar @cpalm för tipset.
Tanken är att köra med en AC-adapter från CO och parallellkoppla staken. Det borde innebära att den blir säkrare. Kostnad 99 kr.
Blir inte så snyggt va?G Gary gadget skrev:Hej, är du bra på att löda skulle du kunna seriekoppla 7 stycken vanliga ledhattar med en enkel resistor om du ändå har transformatorer liggandes. Har du en 24 V DC så kan du seriekoppla enligt bilden. Billigt och säkert förutsatt att du har trafon. Jag räknade med varma vita led som drar 20mA och har ett spänningsfall på 3-3.2 V. Skulle kanske kunna "demontera" några gamla lampor med e10 sockel. [bild]
Är det större chans att få ett flygplan i huvudet än att skada sig på en naken strömförande ledare med 230v?S Stefan1972 skrev:Har inte läst varenda stavelse men har ungarna rivit ner nåt och det hänt nåt tidigare? Jag är också road av gamla grejer och brukar inte lägga ner nå mycket tankekraft på sånt här men vi har haft sex barn totalt över många år. Har aldrig varit med om att de rivit ner nån belysning eller stoppat saker i uttagen eller nånting. Inte riktat till ts på något sätt men det känns som sverige är världsmästare på att hitta på tänkbara saker och hela tiden skapa nya regler och dylikt för att skydda i det oändliga. Det blir tokigt det också eftersom många får fel bild av verkligheten.........
Ja var fan är Sverige påväg!
Visserligen har jag pianofingrar men jag tror det ändå blir för pilligt för mig.G Gary gadget skrev:
Tack för tipset och välkommen till forumet
Det förstår jag, är helt klart lite jobb med det.
Tackar så mycket
Tackar så mycket