D
Smart, har en i Sumpan jag kan kolla. Tack
 
D Derbyboy skrev:
Ja varför inte eller kanske skruva fast barnen......
Med ungar funkar det bättre att limma fast dom.
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hej,

Jag har en gammal adventsljusstake som är seriekopplad, är det såhär typiskt sett en seriekopplad adevetsljusstake ska kopplas?

[bild]



(Tanken ursprungligen var att paralettkoppla staken och köra 12v DC istället för 230v AC eftersom det käns säkrare med tanke på att barnen åtminstone 2 gånger per jul drar ljusstaken i golvet. Tyvärr är det svårt att hitta julgransljus E10 som går på DC 12v)
Lampor till julgran, 16 ljus, är på 14V, blir kanon om du vill parallellkoppla och köra på 12V.
LED-lampor som funkar mellan 10-55V funkar nog inte på DC. Däremot utmärkt med en transformator (AC).
 
D Derbyboy skrev:
Hej,

Jag har en gammal adventsljusstake som är seriekopplad, är det såhär typiskt sett en seriekopplad adevetsljusstake ska kopplas?

[bild]



(Tanken ursprungligen var att paralettkoppla staken och köra 12v DC istället för 230v AC eftersom det käns säkrare med tanke på att barnen åtminstone 2 gånger per jul drar ljusstaken i golvet. Tyvärr är det svårt att hitta julgransljus E10 som går på DC 12v)
Uppfostra barnen. Det betalar sig mångfalt i framtiden.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På marginalen kanske. I praktiken har jag svårt att se att man ska kunna göra något så att det blir farligt med 230 V. Visst, krossar du en lampa så kommer du kunna mäta upp närmare 230 V där utan belastning, men så fort det börjar gå ström så sjunker spänningen.
Dessutom har dessa glödlampor mycket kraftigt glas som inte krossas av nedslag i golvet. Jag har bytt två lampor nyss och slipper köpa nytt.
 
Har inte läst varenda stavelse men har ungarna rivit ner nåt och det hänt nåt tidigare? Jag är också road av gamla grejer och brukar inte lägga ner nå mycket tankekraft på sånt här men vi har haft sex barn totalt över många år. Har aldrig varit med om att de rivit ner nån belysning eller stoppat saker i uttagen eller nånting. Inte riktat till ts på något sätt men det känns som sverige är världsmästare på att hitta på tänkbara saker och hela tiden skapa nya regler och dylikt för att skydda i det oändliga. Det blir tokigt det också eftersom många får fel bild av verkligheten.........
Man läser om nåt som någon har bestämt att det är farligt och sen tror man på det..........Sen att det är större chans att få ett flygplan i huvudet spelar liksom ingen roll.
 
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Uppfostra barnen. Det betalar sig mångfalt i framtiden.
Kanontips!

Lite som att uppfostra barnen att inte ramla.

Obehaglig stämning i ditt hem när du försöker uppfostra barnen att inte göra misstag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Hej, är du bra på att löda skulle du kunna seriekoppla 7 stycken vanliga ledhattar med en enkel resistor om du ändå har transformatorer liggandes. Har du en 24 V DC så kan du seriekoppla enligt bilden. Billigt och säkert förutsatt att du har trafon. Jag räknade med varma vita led som drar 20mA och har ett spänningsfall på 3-3.2 V. Skulle kanske kunna "demontera" några gamla lampor med e10 sockel. Diagram över seriekopplade LED-lampor och en resistor, anslutna till en 24V kraftkälla.
 
D
S Stefan1972 skrev:
Har inte läst varenda stavelse men har ungarna rivit ner nåt och det hänt nåt tidigare? Jag är också road av gamla grejer och brukar inte lägga ner nå mycket tankekraft på sånt här men vi har haft sex barn totalt över många år. Har aldrig varit med om att de rivit ner nån belysning eller stoppat saker i uttagen eller nånting. Inte riktat till ts på något sätt men det känns som sverige är världsmästare på att hitta på tänkbara saker och hela tiden skapa nya regler och dylikt för att skydda i det oändliga. Det blir tokigt det också eftersom många får fel bild av verkligheten.........
Man läser om nåt som någon har bestämt att det är farligt och sen tror man på det..........Sen att det är större chans att få ett flygplan i huvudet spelar liksom ingen roll.
Ja men precis, ljusstaken har av misstag åkt i backen. Den står lite utsatt på en fönsterbräda som sitter väldigt lågt, typ 40 cm från golvet och sladden behöver gå en bit till uttaget.

Så det har hänt att barnen av misstag fastnat i sladden och dragit ner ljusstaken. Det kan även ha hänt att minstingen kört en leksaksbil på fönsterbrädan och av misstag råkat putta till staken så den åkt i backen.

Ljusstaken är delvis trasig så om den åker i backen är det lätt för ljusen (åtminstone två) att trilla av vilket då blottlägger de strömförande blecken. Det råder visserligen lite delade meningar om detta är farligt eller inte men jag väljer att inte chansa.

Jag ska efter att jag fixat elen även beställa nya ljus så den blir hel. Tackar @cpalm för tipset.

Tanken är att köra med en AC-adapter från CO och parallellkoppla staken. Det borde innebära att den blir säkrare. Kostnad 99 kr.
 
D
G Gary gadget skrev:
Hej, är du bra på att löda skulle du kunna seriekoppla 7 stycken vanliga ledhattar med en enkel resistor om du ändå har transformatorer liggandes. Har du en 24 V DC så kan du seriekoppla enligt bilden. Billigt och säkert förutsatt att du har trafon. Jag räknade med varma vita led som drar 20mA och har ett spänningsfall på 3-3.2 V. Skulle kanske kunna "demontera" några gamla lampor med e10 sockel. [bild]
Blir inte så snyggt va?
 
D Derbyboy skrev:
Blir inte så snyggt va?
Tänkte alltså att man skär av plastkåpan på gammal lampa med e10-sockel och löder på dioden istället för glödtråden och sedan limmar på kåpan igen. Skulle inte vara någon estetisk skillnad mot "vanliga" lampor men såklart lite pill.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
S Stefan1972 skrev:
Har inte läst varenda stavelse men har ungarna rivit ner nåt och det hänt nåt tidigare? Jag är också road av gamla grejer och brukar inte lägga ner nå mycket tankekraft på sånt här men vi har haft sex barn totalt över många år. Har aldrig varit med om att de rivit ner nån belysning eller stoppat saker i uttagen eller nånting. Inte riktat till ts på något sätt men det känns som sverige är världsmästare på att hitta på tänkbara saker och hela tiden skapa nya regler och dylikt för att skydda i det oändliga. Det blir tokigt det också eftersom många får fel bild av verkligheten.........
Man läser om nåt som någon har bestämt att det är farligt och sen tror man på det..........Sen att det är större chans att få ett flygplan i huvudet spelar liksom ingen roll.
Är det större chans att få ett flygplan i huvudet än att skada sig på en naken strömförande ledare med 230v?

Ja var fan är Sverige påväg!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
G Gary gadget skrev:
Tänkte alltså att man skär av plastkåpan på gammal lampa med e10-sockel och löder på dioden istället för glödtråden och sedan limmar på kåpan igen. Skulle inte vara någon estetisk skillnad mot "vanliga" lampor men såklart lite pill.
Visserligen har jag pianofingrar men jag tror det ändå blir för pilligt för mig.

Tack för tipset och välkommen till forumet :)
 
  • Gilla
Gary gadget
  • Laddar…
Det förstår jag, är helt klart lite jobb med det.
Tackar så mycket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.