1 746 läst ·
79 svar
2k läst
79 svar
Laddomat och temperaturgränser
Det är nog närmare 10 år sedan jag köpte termometrarna och givarna på Aliexpress väldigt billigt. Men de finns fortfarande kvar.L L A Axelsson skrev:Intressant att du kan mäta temperaturen i brännkammaren, eller i vart fall i närheten, jag har länge funderat på att göra detsamma men inte hittat någon sensor som klarar de temperaturerna. Var hittar man den sensoren och vad kostar den?
Jag har en egentillverkad panna eller hade, sonen har köpt huset. Efterbränkammaren är i plåt, 253 MA som har en skalningstemperatur på 1150 grader.
Sedan 2008 har det i det närmaste eldats upp 2 kvadratmeter plåt 253 MA tjocklek 4 mm. Misstänker att temperaturen är för hög i efterbränkammaren och det blir nog keramik i framtiden.
Har du även möjlighet att mäta utsläppen?
Typ dessa:
I just found this on AliExpress:
177,01kr | -60 -+999℃ K-type Thermocouple Thermometer Meter LED Digital High Precision High Temperature M6 Probe Sensor DC 12V 24V
https://a.aliexpress.com/_ExUex6c
Och sensorer typ K
29,42kr | 0-800 degree M8 1m 2m 3m 5m K J PT100 Type 50mm 150mm 100mm 200mm Probe Screw Thread Cable Thermocouple Oven Temperature Sensor
https://a.aliexpress.com/_EHhqPKc
Nu ska man ha klart för sig att det ofta finns fel på just elektronik från Ali, det är helt enkelt andra sortering i många fall.
En av mina mätare tänder inte displayen ibland, man får slå av och på strömmen för att den ska tända. En annan fryser värdet vid en viss grad men det ligger över mitt mätområde så det har ingen betydelse. Det kan också vara felstavad text och ibland helt obetydliga fel.
Mina har mätt korrekt i 10 år så på det viset funkar det. Mäter brännkammaren och utgående rökgaser.
Ali är en bra kanal för sånt här experimentmaterial till vettiga pengar.
Sen har jag en bredbands lambdamätare också från Innovate.
Med 0-5v utgång som jag tänkte använda för att styra pannan men det har inte blivit av än. Men det är en god hjälp bara att kunna justera pannan manuellt till perfekt förbränning.
Asballt ju! (du menar kanske wifi och inte bredband?)B Bjober skrev:Det är nog närmare 10 år sedan jag köpte termometrarna och givarna på Aliexpress väldigt billigt. Men de finns fortfarande kvar.
Typ dessa:
177,01kr | -60 -+999℃ K-type Thermocouple Thermometer Meter LED Digital High Precision High Temperature M6 Probe Sensor DC 12V 24V
[länk]
Och sensorer typ K
29,42kr | 0-800 degree M8 1m 2m 3m 5m K J PT100 Type 50mm 150mm 100mm 200mm Probe Screw Thread Cable Thermocouple Oven Temperature Sensor
[länk]
Nu ska man ha klart för sig att det ofta finns fel på just elektronik från Ali, det är helt enkelt andra sortering i många fall.
En av mina mätare tänder inte displayen ibland, man får slå av och på strömmen för att den ska tända. En annan fryser värdet vid en viss grad men det ligger över mitt mätområde så det har ingen betydelse. Det kan också vara felstavad text och ibland helt obetydliga fel.
Mina har mätt korrekt i 10 år så på det viset funkar det. Mäter brännkammaren och utgående rökgaser.
Ali är en bra kanal för sånt här experimentmaterial till vettiga pengar.
Sen har jag en bredbands lambdamätare också från Innovate.
Med 0-5v utgång som jag tänkte använda för att styra pannan men det har inte blivit av än. Men det är en god hjälp bara att kunna justera pannan manuellt till perfekt förbränning.
Som kanske syns på bilderna är det riktigt risigt skick på mina grejer. Jag vågar inte ens fota själva laddomaten, skulle bli mobbad här 😅 Nyligen föll något i pannrummet på den, och 2 av 3 termometrar pajade (går att byta?). Men min poäng är att jag inte vet om jag kan göra en retrofit med sådana sensorer från Ali. Det vore dock väldigt kul att pusha aset till det bästa det kan!
Uppdatering om vattentempstermostat: med det på 65 grader, var pumpen i gång i minst 4 timmar efter sluteldning! Det låter väl inte klokt??
Bredband. Till skillnad från en slambandslambdasensor som endast visar om bränsle/luftförhållandet är fett eller magert. Bredbandslambdan visar värdet linjärt över ett bredare mätområde.Gauthier skrev:
Så det är inget trådlöst eller har nått med wifi att göra.
Nu när du kollat att termostaterna ligger parallellt kan du ställa upp den > 80 grader det är som du förstår onödigt att cirkulera vattnet och onödigt blanda ut acken när det är klart. Kolla som nämnts tidigare att termostaten på rökröret är bra ställd och startar när det brinner bra det borde vara betydligt mer än dina 50 grader men beroende på hur den sitter kandu strunta i det och bara ställa den så det går till när du upplever det lämpligt.Gauthier skrev:
Du får inte ha för stora förhoppningar om att du ska fä speciellt bra resultat med din i princip för vedeldning värdelösa panna. Att du kan mäta rökgastemp är i stort vad som kan ge lite om du kommer fram till vad du har för spjäll att jobba med. Se bara upp så du inte blir lurad av att hålla den låg och producera trängrök och tjära det är bättre att du eldar rejält och med bra ved och kortare tid. Din panntyp har ingen uttalad VVX för rökgasen så ingen större mening att hålla igen på luften in via luckan som styrs termiskt. Ta bort den länken och öppna rejält när du eldar och stäng när det är klart om något så får du jobba med spjäll mot skorstenen för att hälla efter temperaturen ut lite men du får se det som bra att ligga relativt högt där och inte stirra dig blind på siffror från andra bättre panntyper.
Lambdasond är inget du behöver tänka på med dina don det ger inget där. Och det är inget misstag av Bjober att kalla sensorn bredbandig det är rätt tekniskt uttryck för den och har inget med IT att göra. Det speglar bara intervallet den mäter inom dvs andelen O2 i gasen och för användning i pannor är det bra att den mäter ett större område än vad de normalt gör i förbränningsmotorer där haft sin utveckling och kommer från.
Underbart!GK100 skrev:
Jag hade det runt 80 förr, kommer nog höja igen från 65, för att inte ha pumpen på för länge efter eldning.
Inluftsluckan är jag fortfarande inte klok på vad som reglerar den, bara att den verksr göra det.
Men senaste nytt är detta: själva laddomaten verkar ha kärvat. Den sänder bara kallt till pannan, även om pannan varit eldad i timmar. Ändå verkar den lyckas fylla acktanken (fast väldigt ineffektivt då). Nu inser jag att jag varit lite efterbliven och inte tänkt på att laddomaten inte låtit sådär "forsigt" som den gjort förr. Jag skrev det på att vi fixat vattentrycket, men inser nu att den bara inte blandat 😬 Rören är kalla.
Jag har för mig att jag såg att man kunde försöka lossa en ventil (är det backventil?) som kärvat, utan att tömma hela systemet, det är la nästa steg. Har inga kulventiler.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden