Jag har ett par grattar till min laddomat, som jag hade velat förstå bättre.

Vedpannan har brunnit i 30 minuter nu, laddomat har inte kommit igång än och jag undrar om den är felinställd.

Ratten till vänster i bild visar 85. Sänker jag till 80 så kommer laddomaten igång.

Ratten till höger är inställd på 50. Det står "Laddomat rödrärstermostat", Har skala 50 till 300, men går att dra under 50. Sänker jag under 50 så kommer laddomaten igång. Själva mätpunkten för den är direkt i rökutgång på pannan.

Jag förstår inte värde. Rök ut från borde bara enormt mycket högre än 50 grader? Varför finns det två rattar? Mäter den vänstra vatten? Den högra rök? Hur har det isf kunna funka öht?

• Bild av en laddomat med två rattar, den vänstra visar 85, och flera röranslutningar. Märkt med "Laddomat rökrörstermostat".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan!

Energi är oförstörbar. Värmen försvinner inte i tomma intet.
Svårt att förstå vad du menar, framförallt med bilden som verkar visa något annat.

Gissar att det är starttemperaturen för laddomatcirkulationspumpen.
Det viktigaste är att pannan inte kokar, så pumpen bör starts när pannan kommit upp i värme. Men, det är bättre att den startar tidigare än senare. Så sätt på pumpen och elda på allt vad du kan för det tar tid att fylla tankarna, naturligtvis beroende på deras storlek.

Hur menar du? Energi oförstörbar, visst, men kan också försvinna helt i värme ur skorstenen, istället för att värma vattnet i min acktank.

Här är nya bilder på "rattarna" som verkar båda styra laddomaten. *Kan* vara så att den lilla styr inluftsluckan till brännkammaren, och det var en slump att den kickade igång laddomaten, men det kändes verkligen inte så.

• Ratt på en värmepanna med graderad kontrollinställning, markerat 0 till 90. Kan styra inluft till brännkammaren.
    Skapa konto
  • Laddomat rökrörstermostat installerad på en grön pannvägg med en ratt för temperaturjustering och etikett som beskriver funktion och artikelnummer.
    Skapa konto
Gauthier Gauthier skrev:
Hur menar du? Energi oförstörbar, visst, men kan också försvinna helt i värme ur skorstenen, istället för att värma vattnet i min acktank.
Nej.
Gauthier Gauthier skrev:
Här är nya bilder på "rattarna" som verkar båda styra laddomaten. *Kan* vara så att den lilla styr inluftsluckan till brännkammaren, och det var en slump att den kickade igång laddomaten, men det kändes verkligen inte så.
Hur ser "inluftsluckan" ut?

Det tar alltså timmar att även värma upp tankarna. Min anläggning behöver jag elda för fullt i åtta timmar innan hus och tankar är varma.

Säger du att det inte går att förlora energi om värmen går till skorstenen och ut, istället för att laddomaten hanterar den till acktanken?

Här bilder på luckan, och anordning som reglerar dess öppning med kedja.

• Bild på en sotig lucka med kedjereglering, del av en eldstad. Luckan är delvis öppen och inuti syns glödande aska.
    Skapa konto
  • Panna med grön lucka och ett kedjesystem som reglerar öppningen, samt en person som pekar på en komponent vid pannan.
    Skapa konto
Gauthier Gauthier skrev:
Säger du att det inte går att förlora energi om värmen går till skorstenen och ut, istället för att laddomaten hanterar den till acktanken?
Ja. Självklart. Det är fysik på dagisnivå.
Pumpas inte värmen till tankarna, kokar pannan.
Gauthier Gauthier skrev:
Det är ett överhettningsskydd som stänger spjället mekaniskt när pannan riskerar att koka. Den har ingenting med laddomaten att göra. Jag tror att ditt problem är den ineffektiva pannan av äldre datum. Men, det är bara att elda på.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
Laddomaten bör sättas så den startar vid 60 grader.
Sen tror jag med att din panna sjunger pp sista versen😥

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:

Med den pannan behöver du direkt inte fundera över det mer finstilta. Se till att det brinner så bra det går och utan överdrivet drag. Starta laddomaten som sagt när du kommit igång vettigt och vid en temp lägre än termostaten i laddomaten har.

Det är såna som du som knäcker @djungelkatt fullständigt om du befinner dig närmare andra levande än 1 mil. :)

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
> Det är fysik på dagisnivå.

> Det är såna som du som knäcker @djungelkatt fullständigt om du befinner dig närmare andra levande än 1 mil. :)

Jesus vilken trevlig stämning.

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Laddomaten bör sättas så den startar vid 60 grader.
Sen tror jag med att din panna sjunger pp sista versen😥
Visst gör den. Jag vill gärna göra så rätt det rimligen går ändå, pengar ska till något annat i år.

Jag gissar att du menar 60-gradigt vatten i pannan. Ponera att det är det den lilla ratten styr, så bör jag då sänka.

Att ha 50 på rökrörstempen fattar jag fortfarande inte. Som du förstår har jag köpt huset med pannan inställd så.

Gauthier Gauthier skrev:
> Det är fysik på dagisnivå.
Ja det är det.
Gauthier Gauthier skrev:
> Det är såna som du som knäcker @djungelkatt fullständigt om du befinner dig närmare andra levande än 1 mil. :)
Inte en chans. djungelkatt är ostoppbar i sin kamp mot omodern uppvärmning.som dödar 70000000000 millioner i sekunden 😁
Gauthier Gauthier skrev:
Jesus vilken trevlig stämning.
Javisst , är det. Du frågar och vips får du adekvata svar från oss helt gratis så att du glatt kan elda vidare. Problemet löst. -Vad mer kan du önska?

Redigerat:
> Det är ett överhettningsskydd som stänger spjället mekaniskt när pannan riskerar att koka.

Det är väldigt tydligt att luckan är olika öppen under tiden jag eldar. Helt öppen när systemet är kallt, nästan stängt när det är varmt, och allt däremellan. Någon form av reglering pågår.

Härmed inte sagt att den har med laddomaten att göra, men laddomaten vaknade till liv när jag testade att ratta där. Kan vara en slump, visst.

En fråga jag har kvar, är det lämpliga att ha rökrörstermostaten på 50. Jag väntade mig att den tempen skulle vara mycket högre. Den vaknar först efter 30 min eldning. Om jag skulle försöka hitta en möjlig orsak till det, skulle jag tex kunna gissa att givaren sitter på murstocken, eller utanför kanal, och då mäter inte själva röken. Ja, ni hör, jag kan inte detta, är nämligen dagisbarn.

Rökgastermometern ska väl stanna cirkpumpen när temperaturen på rökgaserna blir för låg, för då vill man inte att det varma vattnet från tanken cirkulerar och kyls ner i pannan.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Rökgastermometern ska väl stanna cirkpumpen när temperaturen på rökgaserna blir för låg, för då vill man inte att det varma vattnet från tanken cirkulerar och kyls ner i pannan.
Åh! Det låter självklart när jag läser dig. Och det är nog så det är tänkt, den där rökrörsratten sitter vid cirkpumpens uttag. Men då är min installation helt uppåt väggarna, cirkpumpen är på hela tiden.

Det kan iofs vara en poäng med att hålla cirkulationen igång, detta är ett fritidshus, rörelse i värmesystemet gör det svårare för elementär att frysa sönder. Kanske därför det blev omkopplat så?

Det står ju Laddomat på den ratten, men det kanske bara är varumärket?

E elmont skrev:
Nä vänta här. Min acktank har också elpatron. Ingen bra idé då att stoppa cirkpumpen om rökröret är kallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.