1 746 läst ·
79 svar
2k läst
79 svar
Laddomat och temperaturgränser
Var bara som ett exempel. Men från ca 50 C och upp till ca 100 C kostar det att elda ca 115 kW + huset.Intet skrev:
Vilken effekt ska din panna ha, enligt stämplingen.
OK och då blir det att elda ca 140 kW + huset. Med 25 kW så tar det upp mot 5 timmar + lite till att elda.Intet skrev:
Sen ger nog inte pannan 25 kW kostant, utan närmare 20 kW.
Har själv 25 kW självdrag och den ger allt mellan 18 - 27 kW under eldning och inte konstant 25 kW. Och mindre när fyren avtar. Har satt in en värmemätare på utgående på pannan, så jag vet exakt vad den ger under eldning.
Bara så att man ska veta vad man pratar om och hur vi ska kunna leda dig framåt. Det man i vardagen menar med en Laddomat är INTE en termostat, utan det som jag pekar mot.Intet skrev:
Att jag kan se exakt vad pannan ger för värmeeffekt och samtidigt kan jag se vad den gett för total effekt, sen mätaren monterades. Haft mätaren i ca 20 år nu och vet hur många kW som jag eldat. Har en lika mätare på utgående från tankarna ( 2 X 750 L ) Så kan då se hur mycket förluster det är mellan elda och till huset. Lite klent med 1500 L och 25 kW men får inte plats med mer. Vill liksom inte räcka 1 dygn, när tempen ute går ner mot ca minus 6. Det blir att sätta en brasa på morgonen med då.Intet skrev:
Det sämsta med att elda är kallstaterna på pannan, den svalnar ner till 15 -20 C och tar ett tag att få upp till laddning. Eldas det på morgonen så är pannan ca 40 C mot kvällen och laddningen startar tidigare.
Så att få en bra start med temp i pannan, ska man elda flera gånger om dygnet.
Jag känner till det. Jag byggde om min oljetank till ackumulatortank för snart tjugo år sedan. Samtidigt kastade jag ut både förugn och oljepanna som jag använt tidigare ihop med ett antal trycktankar som ackar. De fungerade faktiskt riktigt bra, men var opraktisk att sota.E elmont skrev:
Till oljetanksackumulatortanken kopplade jag min nyinköpta vedpanna och sedan dess har jag mer eller mindre enbart eldat med ved. Förutom på sommaren då jag värmt överdelen av tanken med elpatron för VV.
På deras gamla budgetsystemet använde jag en handjagad shunt som laddomat. Fungerade ganska bra det med.
Men vid nyinstallationen slog jag på stort och köpte en "laddomat" vilket jag inte ångrar alls.
Så jag tackar för välviljan, men jag tror att min panna helt enkelt inte är så mycket bättre än var den är. 95% verkningsgrad är bara en våt dröm.
Jag fattar fortfarande inte.J jonaserik skrev:Att jag kan se exakt vad pannan ger för värmeeffekt och samtidigt kan jag se vad den gett för total effekt, sen mätaren monterades. Haft mätaren i ca 20 år nu och vet hur många kW som jag eldat. Har en lika mätare på utgående från tankarna ( 2 X 750 L ) Så kan då se hur mycket förluster det är mellan elda och till huset. Lite klent med 1500 L och 25 kW men får inte plats med mer. Vill liksom inte räcka 1 dygn, när tempen ute går ner mot ca minus 6. Det blir att sätta en brasa på morgonen med då.
Det sämsta med att elda är kallstaterna på pannan, den svalnar ner till 15 -20 C och tar ett tag att få upp till laddning. Eldas det på morgonen så är pannan ca 40 C mot kvällen och laddningen startar tidigare.
Så att få en bra start med temp i pannan, ska man elda flera gånger om dygnet.
Du har både temp och flödesmätare samt full koll på hur mycket energi din ved innehåller?
Svar nej. Inte vedens energi, utan vad pannan ger i laddning till tankarna. Det med energi på ved är vad det är för trädslag och skiljer en del mellan dom. Därom är inte intressant, bara vad som laddas i värme från pannan.Intet skrev:
Jepp det är en flödesgivare med tempgivare i den på kalla sidan och en givare på hetvattnet ut. Förhållandet mellan in/ut i grader och flödet ger kW. Så om tempen in är 40 C och ut 75 C = 35 C i diff X flödet i liter X 1,16 så har du kW i avgiven effekt på pannan. Tex 35 C diff X 500 liter flöde X 1,16 ( koffient ) = ca 20 kW Men det med flödet går inte att säga hur stort det är, varierer med returen till pannan. Det är inte många liter som laddas när en tanktemp är låg, pannan måste orka att värma/lyfta tempen. Ju högre retur till pannan, desto mer fart blir det på laddningen. Suger det från botten på tanken, så är det lågt temp ända tills hela tanken börjar öka i temp och flödet är nåstan på en konstant nivå i många timmar.Intet skrev:
TS här. Bingo, rökrörstermostatens givare sitter utanpå metallröret. Så det verkar inte orimligt med 50 grader. Panna varm -> cirkulera.
Vattnet hinner bli 65 innan rökröret blir 50, men som ni sagt så skadar det inte att starta tidigt.
Jag gissar att det är rökrörstermostaten som håller längst efter eldning. Vattentermostaten startar laddomatpump, och rökrörstermostaten stänger av den.
Jag är inte helt 100 på i vilket fall pumpen igång kan kyla ner ackvattnet genom att cirkulera till pannan. Jag har läst detta https://kotly.com/gb/853-laddomat-21-60-with-electronic-pump-r32.html , under "self-circulation". Men är vattnet från pannan kallare än från acktanken, så borde laddomaten inte blanda in? Eller menar ni i "final phase"? Är den inte smart nog att stänga om pannvattnet är kallare än ackvattnet?
Jag eldade färdigt för ca en timme sedan. Det som håller laddomatpumpen igång är fortfarande vattentemperatur i pannan (ca 85 grader). Rökrörstempen är runt 30, vilken känns korrekt när jag känner med handen. Jag ser inte när rökrörstermostaten gör någon skillnad, pumpen verkar både starta och stoppa av vattentempen.
Vattnet hinner bli 65 innan rökröret blir 50, men som ni sagt så skadar det inte att starta tidigt.
Jag gissar att det är rökrörstermostaten som håller längst efter eldning. Vattentermostaten startar laddomatpump, och rökrörstermostaten stänger av den.
Jag är inte helt 100 på i vilket fall pumpen igång kan kyla ner ackvattnet genom att cirkulera till pannan. Jag har läst detta https://kotly.com/gb/853-laddomat-21-60-with-electronic-pump-r32.html , under "self-circulation". Men är vattnet från pannan kallare än från acktanken, så borde laddomaten inte blanda in? Eller menar ni i "final phase"? Är den inte smart nog att stänga om pannvattnet är kallare än ackvattnet?
Jag eldade färdigt för ca en timme sedan. Det som håller laddomatpumpen igång är fortfarande vattentemperatur i pannan (ca 85 grader). Rökrörstempen är runt 30, vilken känns korrekt när jag känner med handen. Jag ser inte när rökrörstermostaten gör någon skillnad, pumpen verkar både starta och stoppa av vattentempen.
Det är rätt, det är pannvattnet som ska styra laddomaten, inte gasernas temp. Sen hur det är med pannan, är det en plåtpanna, så bör laddomaten starta på ca 50 C, för att inte toppen ska bli för varm innan pumpen startar. Det bir stora spänningar i pannan med 30 C i botten och 75 C i toppen och det gör att pannan vrider sig invärtes och en stor påfrestning blir på allt som är svetsat. Kan uppstå en del sprickor efter några år och då är det kört med den pannnan. Det gäller att få snurr på panncirken, så pannan blir jämnvaem . Då håller den länge. Är det en gjutjärnspanna, så är det kattastrof om den får en för stor diff på värmen mellan topp och botten, då kan sektionerna spricka.Gauthier skrev:
TS här. Bingo, rökrörstermostatens givare sitter utanpå metallröret. Så det verkar inte orimligt med 50 grader. Panna varm -> cirkulera.
Jag är inte helt 100 på i vilket fall pumpen igång kan kyla ner ackvattnet genom att cirkulera till pannan. Jag har läst detta [länk] , under "self-circulation". Men är vattnet från pannan kallare än från acktanken, så borde laddomaten inte blanda in? Eller menar ni i "final phase"? Är den inte smart nog att stänga om pannvattnet är kallare än ackvattnet?