B Bjober skrev:
Att mäta temperatur är lite lurigt då man måste ta sig en rejäl funderare vad man mäter. Jag mäter till exempel förbränningstemperatur i min panna. Då försöker jag hålla mellan 500-700°C i brännkammaren för att det ska brinna bra och ge låga utsläpp. Det är en 50mm lång instickssensor instoppad i ett hål bredvid nedre luckan på pannan. Ett tag hade jag sensor på 100mm instick och fick då 700-1000°C på mätarn istället trots samma brännförlopp . Visst fick jag "bättre siffror" för det ska vara runt 900° i brännkammaren enl förståsigpåarna men det enda jag fick var dålig livslängd på sensorerna. Nu får jag evig livslängd och siffror jag är nöjd med. Det är ju samma flamma jag mäter men på ett lite svalare ställe.
Sensorn till laddomaten tycker jag man placerar på ett bra driftsäkert ställe och sen får man se vad det i praktiken blir för gradtal den ska stå på för att starta och stoppa i lagom tid.
Intressant att du kan mäta temperaturen i brännkammaren, eller i vart fall i närheten, jag har länge funderat på att göra detsamma men inte hittat någon sensor som klarar de temperaturerna. Var hittar man den sensoren och vad kostar den?
Jag har en egentillverkad panna eller hade, sonen har köpt huset. Efterbränkammaren är i plåt, 253 MA som har en skalningstemperatur på 1150 grader.
Sedan 2008 har det i det närmaste eldats upp 2 kvadratmeter plåt 253 MA tjocklek 4 mm. Misstänker att temperaturen är för hög i efterbränkammaren och det blir nog keramik i framtiden.
Har du även möjlighet att mäta utsläppen?

Jag lägger i en bit skrot och ser vilken färg den får. Den brukar bli morotsfärgad.
Sålunda 900-1000gr.

Diagram över smidnings- och härdningstemperaturer med färggradient från vit (1300°C) till brunröd (600°C).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
När pumpen startar är inte kritiskt för termostaten i trevägsventilen ser till att "för kallt" vatten inte pumpas till tanken utan det pumpas bara runt i pannan.
Rätt så, det är snarare när den stannar som är det viktiga. Eldar man upp pannan till nära kokpunkten så bör inte laddpumpen stanna för tidigt när det fortfarande är mycket glöd kvar i pannan för då är det risk för kokning. Därför är det bra att prova sig fram till en lämplig temperatur som rökgastermostaten skall stå på.
Rökgastermostaten till pannan jag skrev om i ett tidigare inlägg står på ca 60 grader men är individuellt från panna till panna.

Intet Intet skrev:
Jag lägger i en bit skrot och ser vilken färg den får. Den brukar bli morotsfärgad.
Sålunda 900-1000gr.

[bild]
Vilket fabrikat på pannan har du?

Orlan. En polsk budgetpanna jag köpte för 18 år sedan. 17.000kr hemkörd till brevlådan. Elektroniken har pajat så jag kör den manuellt vilket faktiskt går lika bra. Här syns också laddomatkänselkroppen och dess rermostat.
Tände nyligen och såhär ser det ut. Rödorange glöd och flammor i en ugn eller eldstad, med gnistor och värme som strålar ut från den heta ytan.
Skapa konto

En äldre, manuell polsk Orlan-panna, visar framsidan med elektronikpanelen och laddomatkänselkroppen synlig. Brukad i 18 år.
Skapa konto
Rostiga delar av en gammal panna med trådar och skruvar synliga, används manuellt efter elektronikfel.
Skapa konto
En Laddomat rökgastermostat med sladdar och kontakt, monterad på en smutsig vägg.
Skapa konto

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Reagera på att du säger att det tar 8 timmar att värma 450 liter acc tank. Stick in en stektermometer där rökgaser lämnar pannan och se till att du ligger tillräckligt högt i temp för att få en bra förbränningen. Olika på olika pannor men någonstans mellan 200-300 grader. Du styr tempen med primär luft, sekundär luft och spjäll för rökgaser. Börja med 250 och testa dig fram. Har du sotat pannan? Påverkar enormt.

M MickeMörkö skrev:
Reagera på att du säger att det tar 8 timmar att värma 450 liter acc tank. Stick in en stektermometer där rökgaser lämnar pannan och se till att du ligger tillräckligt högt i temp för att få en bra förbränningen. Olika på olika pannor men någonstans mellan 200-300 grader. Du styr tempen med primär luft, sekundär luft och spjäll för rökgaser. Börja med 250 och testa dig fram. Har du sotat pannan? Påverkar enormt.
Liksom trädslag och framförallt att veden är torr.

450L? Har jag skrivit det, är det fel. 2kubik är tanken på och när jag börjar elda värmer jag samtidigt upp huset ca: 5gr.

Eldar mestadels ek för tillfället. Något pannan gillar. Mer lättbrunet träslag som barrträd är inte lika populära.

Vad som syns på din bild är en termostat av fabrikat Laddomat och inte en laddomat. Sök på Laddomat

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
450L? Har jag skrivit det, är det fel. 2kubik är tanken på och när jag börjar elda värmer jag samtidigt upp huset ca: 5gr.

Eldar mestadels ek för tillfället. Något pannan gillar. Mer lättbrunet träslag som barrträd är inte lika populära.
Är huset nedkylt kan det vara normalt.

Intet Intet skrev:
2kubik är tanken på och när jag börjar elda värmer jag samtidigt upp huset ca: 5gr.
Att värma 2 m3 från 40 C till 80 C kostar att elda ca 93 kW + att hålla värmen i huset. Allt beror på pannans
effekt. Och det är i princip omöjligt att få den maxeffekt som den är stämplad för. Förutsättningen för max effekt, beror på längd skorsten, vilken ved, vilken temp det är på gaserna. Allt det som sägs om pannans effekt, är under perfekta förhållanden vid eldning och dom kommer inte vanliga eldare upp till.

M MickeMörkö skrev:
Är huset nedkylt kan det vara normalt.
Jag har klinkergolv med golvvärme samt ett halvt ton betong i badrummet som går från trettio till sextio grader. Passar även på att diska och köra tvättmaskin.
Som sagt. Energi är oförstörbar så någonstans tar värmen vägen och pannan kan inte brinna mycket bättre än den gör.
Men nerkylt är inte huset. Bara lite svalt.

J jonaserik skrev:
Att värma 2 m3 från 40 C till 80 C kostar att elda ca 93 kW + att hålla värmen i huset. Allt beror på pannans
effekt. Och det är i princip omöjligt att få den maxeffekt som den är stämplad för. Förutsättningen för max effekt, beror på längd skorsten, vilken ved, vilken temp det är på gaserna. Allt det som sägs om pannans effekt, är under perfekta förhållanden vid eldning och dom kommer inte vanliga eldare upp till.
Så är det naturligtvis. Glädjekalkyl från tillverkaren.
Jag värmer mitt vatten upp till nästan 100gr. Har aldrig fattat varför man skall bara värma till två tredjedelar av maxkapaciteten.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vad som syns på din bild är en termostat av fabrikat Laddomat och inte en laddomat. Sök på Laddomat
Det känner jag till. Vad är problemet?
Varför skall jag söka på min egen laddomat😁

"Här syns också laddomatkänselkroppen och dess termostat."

Foliehatten3
Intet Intet skrev:
Så är det naturligtvis. Glädjekalkyl från tillverkaren.
Jag värmer mitt vatten upp till nästan 100gr. Har aldrig fattat varför man skall bara värma till två tredjedelar av maxkapaciteten.
Så gjorde jag med alla år jag hade vedpanna

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.