Gauthier Gauthier skrev:
Ok, jag tror det är förvirring pga vad jag kallar cirkpump. I det jag hittills skrivit är cirkpump enbart det som går till elementen, efter shunten.

I min värld är pumpen i laddomaten en del av laddomaten. Den pumpen är kopplad till ett uttag (genom ett grenuttag, antingen för att förra ägare ville kunna stänga av manuellt, eller för att se när pumpen var spänningssatt: dess knapp lyser). Uttaget slås på när rökrörstermostaten säger, den termostaten är inställt på 50 grader. Rimligt värde? Jag trodde det skulle behöva vara mycket högre, men då skulle laddomaten (s pump) starta ännu senare, vilket vore galet.

Att 50 verkar lågt *skulle kunna* förklaras av mätarens position, sitter den utanpå ett murat rör så är det kanske inte så konstigt. Rimligt antagande?

I vilket fall som helst, ja, laddomatens pump slås av när all brunnit ut och pannan kallnat.

Varmvattenberedaren ligger helt separat, ingen i pannan. Visst går inloppet till vv-beredaren genom en slinga i acktanken, men jag tror inte vi behöver bry oss om detta just nu. Acktanken är 450 L stor.

Jag har faktiskt ingen aning om det ens finns spjäll i rörkröret. Det kan vara så att vi alltid låtit det spjället vara öppet isf. Kanske att den svarta kulan i det yttersta vänsterkanten i min allra första bild kan vara det? Det enda jag vet om denna kula, är att förra ägaren rekommenderade att dra ut den innan vi öppnar luckan för att fylla på med ved, gissningsvis för att undvika flammor som skulle då hoppa ut av det nya syret. Kan detta styra spjällucka?

Jag förstår att det inte är problem att laddomatens pump startar tidigt, skönt att få det bekräftat. Just nu tycker jag den startar för sent, men det är mest en känsla. Då kan jag nu försöka ratta så det startar tidigare.

Det sitter alltså en riktig laddomat. Den är minst sagt risig, den sjunger på sista versen den med.

Jag ska öpnna kopplingsdosan och se hur den vänstra termostaten är kopplad. @GK100 menar du att det kan vara olika input för att starta eller stänga laddomatenspump? Det låter rätt rimligt, jag har ju känt att båda rattarna påverkar laddomatens! Skulle kunna vara den infon jag saknat, tack!

Återkommer med bilder, men det lär ta ett par veckor.
Jag tror alla här menat pumpen i laddomaten så det är nog inga missuppfattningar där. Din knopp till höger kan vara spjället ut mot skorstenen så det är något du bör använda när du tänder och sen justera ner när det brinner bra, samma med att öppna när du lägger i för att minska inrykningen. Titta in i luckan så ser du nog spjället baktill uppe i eldstaden. Du kan också se om den ät tänkt som det jonaserik skrev som över eller underförbränning där. Är den underförbränning är knoppen bara en bypass och används vid tändning och inlägg då bör du hitta ett spjäll till på väg ut i skorstenen.

Om du märkt att båda termostaterna påverkar vilket är troligt från vad du visar bör du ställa den i pannvattnet lite under vad du nu har för termostat i laddomaten säg 60 grader i ditt fall. Den i rökgasen kan du kolla genom att lyssna på när den slår om när du vrider på den när det börjar ha brunnit ut. Då får du en uppfattning om var den ska stå oberoende av vad skalan visar. Båda inställningarna är inte kritiska men det du visat verkar högt i första och lågt i andra fallet.

Blir intressant med lite bilder så går det att resonera och svara mer rätt.

• Gilla
Solhemsgatan
  • Laddar…
Min gissning är att rökgastermostaten används för start och stopp temp på laddomaten.
Vattentermostat på 85c används för att säkerställa cirkulation i fall rökgaset blir för svalt men panna glödar med kokrisk.

• Gilla
Solhemsgatan
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Min gissning är att rökgastermostaten används för start och stopp temp på laddomaten.
Vattentermostat på 85c används för att säkerställa cirkulation i fall rökgaset blir för svalt men panna glödar med kokrisk.
Hade det varit en nyare panna med rökgasfläkt hade det varit vettigt men inte så mycket nytta vid självdrag. Samma med relä och startknapp osv likt det Intet nämnde bara vettigt vid fläktdrift. Vi får se om TS får in fler bilder på olika punkter så man kan säga något mer ordnat. I detta fallet går det ju bra att bara använda rökgastermostaten ensam bara ställa in den lämpligt.

• Gilla
Solhemsgatan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.