P
D djac skrev:
Sen är jag inte så övertygad som du att vägen framåt är ständigt ökande fossilsubventioner, som ska betalas av elbilarna, även här tänker jag rakt tvärtom.
Fossilsubventionerna betalas väl av statsbudgeten? Jag känner inte till att det har införts en särskilt fossilsubventionsskatt för elbilar.
Jag tror inte heller att det är vägen framåt, men samhällsförändringar kan gå långsamt i en demokrati.
D djac skrev:
Jag ser som sagt elbil och solceller som standardutrustning idag, ungefär som du förmodligen tänker på elspis, det är liksom inte förhandlingsbart i mina ögon.
Enligt den här rapporten var 7.2 % av personbilarna i Sverige 2024 helt eldrivna. (Bara Danmark, Norge och Island hade större andel i EU/Europa).
Det dröjer nog åtminstone ett par år innan elbilar blir lika vanliga som elspisar.

Redigerat:
P
D djac skrev:
Tror du verkligen att vi når gymnasieungdomar som står i begrepp att välja inriktning här och tror du att detta problemet är begränsat till ett (1) yrke som du råkar känna lite extra för och varför skulle detta yrke vara viktigare än andra bristyrken?
Ur ett samhällsperspektiv torde elkraftingenjör vara ett av de viktigare bristyrkena. Jag tror att det bör placeras högt upp på Arbetsförmedligens lista över bristyrken.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Vi behöver väl inte veta något om det, dom prylarna sköter tillverkarna om och det enda "vi" behöver kunna är att koppla in enligt tillverkarens anvisning.
Finns det tillverkare av elkraftutrustning som dimensionerar elnät?

P pmd skrev:
Finns det tillverkare av elkraftutrustning som dimensionerar elnät?
Det tror jag inte.
Det är väl bara tumregler och dataprogram så vem som helst borde väl kunna knappa in parametrarna och vips får du samma resultat som ingenjören 😇

• Wow
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Poängen var mer att ett elnät (ett vägnät, ett VA-nät, ett mobilnät osv) inte är en statisk företeelse, det förändras över tid, för att omvärldens användning och krav förändras.
Javisst, men för att kunna göra en jämförelse med hur svårt/dyrt det var förr så behöver man veta mer än att elnätet har ändras under åren.

P
K karlmb skrev:
Du inser inte vilken enorm ökning av effekten elvärmekonvertering innebar?
Inser du att effektriktningen påverkar var i nätet man får spänningsfall?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ur ett samhällsperspektiv torde elkraftingenjör vara ett av de viktigare bristyrkena. Jag tror att det bör placeras högt upp på Arbetsförmedligens lista över bristyrken.
Hej

I torsdags hade DN en artikel;”Erika har sökt 40 it-jobb: ”Varför vill ingen anställa oss?”
Den fokuserade på de som utbildade sig och sedan inte fick jobb
Jag tror vi nog så mycket behöver informera om samhällets bristyrken, var det är jobben finns

Jag skrev till författaren bland annat; "Vi har sedan mer än 20 år ett starkt ökande behov av kunniga inom elkraftområdet i ett samhälle helt beroende av elkraftkunskap. Läget är allvarligt. Det är få som söker till de utbildningar som finns och även tillgången på lärare inom elkraftsområdet är dåligt.
Om du undersöker hur industri och elkraftsbolag ser på tillgången till rätt kompetens inom elkraftsområdet när vakanser uppstår, när tex anställda går i pension, så kan du eventuellt få en bild av problematiken.
Det finns rimligen även statistik gällande detta på arbetsförmedlingen med flera."

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det är väl fundamentalt att om inga vinster betalas ut så finns det mer pengar kvar att betala ombyggnader och förstärkning av elnäten med?
Alternativen.
Förbjud vinstdrivande bolag att driva elnät och inför planekonomi istället? Njae, kanske inte så bra …
Se till att statlig reglering är bättre på att hålla tummen i ögat på elnätbolagen. Bättre.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det tror jag inte.
Det är väl bara tumregler och dataprogram så vem som helst borde väl kunna knappa in parametrarna och vips får du samma resultat som ingenjören 😇
I så fall skulle nog inte elkraftingenjör vara ett bristyrke. 😉

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag kan inte läsa det ( dom gillar inte utland) kan du snabbt sammanfatta vilken lag eller regel som förbjuder spara kapital till framtida investeringar.
[bild]
Denna sammanfattningen förklara det rätt bra.

Screenshot_2026-07-30-06-35-21-557.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs, man beslutar vad som är rimligt inför den kommande fyraårsperioden, sedan granskar man vad de har gjort efteråt och fastställer intäktsramen. Det är i slutet av en fyraårsperiod som elbolagen ofta ger rabatter för att hamna rätt. Om de har samlat pengar i ladorna då så får de mindre pengar nästa period.

Du kanske kan läsa i detta dokument?
https://ei.se/download/18.d4c49f017...-intäktsram-för-elnätsföretag-Ei-R2015-06.pdf

Eller detta?
https://www.vattenfalleldistribution.se/var-verksamhet/om-elnatet/intaktsregleringen/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.