pacman42 pacman42 skrev:
Men för att undvika detta utan att vissa kategorier av användare skall betala för andra användares kostnader så måste man ta betalt för vad saker kostar, både vid utbyggnaden av nätet och under driften.

Effekttariffer är ett exempel på hur man försöker göra just detta. Man försöker sätta kostnaden där den finns så att man betalar för det som verkligen kostar, proaktivt för att dels styra användningen men också för att samla in pengar till att betala utbyggnaden.

I slutet av telefonnätets liv så fick nästa kund betala för sin utbyggnad (även om den kunde gynna andra kunderso). I vissa fall så hamnar man där med elnätet också. Men så mycket som möjligt skall hanteras via avgifter från kollektivet i förväg och från kunden som sådan i efterhand utifrån användning.
Det beror ju på hurpass stora kostnader vi pratar om. Ett kineseri för varje hundralapp tenderar ju att skymma sikten fullständigt för en del. Och min känsla fortfarande är att det inte handlar om mer i snitt. Om ens det.

P pmd skrev:
OK, det låter ju rätt bra. Hur bra fungerar det?

Var görs dessa tester?
Vad betyder f.ö. "spänningsreglering sommar/vinter på regionnivå"?
Det fungerar utmärkt enligt vad Vattenfall rapporterat hittills.

K karlmb skrev:
Det beror ju på hurpass stora kostnader vi pratar om. Ett kineseri för varje hundralapp tenderar ju att skymma sikten fullständigt för en del. Och min känsla fortfarande är att det inte handlar om mer i snitt. Om ens det.
Jag tror det handlar om mycket mer.

P pmd skrev:
På vilket sätt var ökad eluppvärmning ett liknande problem?
Du inser inte vilken enorm ökning av effekten elvärmekonvertering innebar?

K karlmb skrev:
Du inser inte vilken enorm ökning av effekten elvärmekonvertering innebar?
Den skedde dock över hela dygnet.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hitta inte på vad jag skriver

Jag talar om, att inte genom tex behov av extra ombyggnad av elnäten skapa extra kostnader i elnäten som vi som elnäten skall betala under lång tid framöver

Dessa kostnader har INGET med de vinster som tas ut, utan dessa extra kostnader som tex har med vårt förändrade elanvändande, kommer att behöva betalas av de som använder elnäten även om inga vinster tas ut
Varför då?
1. Är de försumbara utslaget på kollektivet så är det en pseudodiskussion.
2. Varför kan inte elnätsbolagen åläggas att stå för kostnaden med tanke på de övervinster som redan konstaterats?

pacman42 pacman42 skrev:
Den skedde dock över hela dygnet.
Vad spelar det för roll ifall det var hela dygnet eller 6 timmar?

D Dilato skrev:
Jo, men totalkostnaden för kunden blir ju lägre om vinsten inte betalas ut externt utan används för att betala kostnaderna internt.

Om man vet att man behöver köpa in ett antal transformatorer och har pengar att betala för dom ( som kunderna redan betalat) men väljer att ge bort pengarna i stället, då måste ju dom bortgivna pengarna skaffas fram någon annan stans....nämligen från kunderna ( en gång till).

Detta vet du ju, varför gör du dig dummare än du är?
Hej
Ni är så fixerade av att tala om vinsten så ni kan inte tänka på annat

Jag talar om de kostnader som byggs upp när man tex måste genomföra ombyggnader och förstärkning av elnäten

Dessa kostnader byggs upp oberoende hur vinsten beräknas och de skall betalas av de som använder elnäten även om inga vinster tas ut

Dessa kostnader kan öka olika mycket beroende på hur vi elanvändare agerar och kan inte ”förhandlas” bort

Elnätbolagen kan inte neka en anslutning till elnätet men ta betal för vad det kostar

Om inte elanvändaren som ansluter sig debiteras för kostnaden då hamnar den kostnaden på kollektivet och blir svår att se eftersom alla (många) är fixerade vid vinsterna

Om vi inte tex med effektavgifter begränsar den effekt som kan flöda i elnätet så kan kostnaderna bli mycket stora för de ombyggnader som behövs

Därför så gäller det att vi elanvändare inte ökar på dessa kostnader i onödan

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror det handlar om mycket mer.
Tror gör man i kyrkan.
Du verkar utgå väldigt mkt ifrån hur det ser ut just under din trafo.
Jag tittar mer på vad som faktiskt rapporterats hittills ifrån alla landets elnätsbolag.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Ni är så fixerade av att tala om vinsten så ni kan inte tänka på annat

Jag talar om de kostnader som byggs upp när man tex måste genomföra ombyggnader och förstärkning av elnäten

Dessa kostnader byggs upp oberoende hur vinsten beräknas och de skall betalas av de som använder elnäten även om inga vinster tas ut

Dessa kostnader kan öka olika mycket beroende på hur vi elanvändare agerar och kan inte ”förhandlas” bort

Därför så gäller det att vi elanvändare inte ökar på dessa kostnader i onödan
De kan förhandlas bort.
Och det är fortfarande mkt oklart hur stora de faktiskt är och kommer att bli.

K karlmb skrev:
De kan förhandlas bort.
Och det är fortfarande mkt oklart hur stora de faktiskt är och kommer att bli
Hej
Hitta inte på

Det är vi som använder elnäten och ingen annan som betalar för kostnader som uppstår i elnäten, även om inga vinster togs ut

Kostnader för tex utbyggnad och ombyggnad av elnäten som är tagna och finns i ett avslutat räkenskapsår kan vi naturligtvis inte förhandla bort

Redigerat:
K karlmb skrev:
Tror gör man i kyrkan.
Du verkar utgå väldigt mkt ifrån hur det ser ut just under din trafo.
Jag tittar mer på vad som faktiskt rapporterats hittills ifrån alla landets elnätsbolag.
Och de har inte drabbats så hårt än av elbilarna.

pacman42 pacman42 skrev:
Och de har inte drabbats så hårt än av elbilarna.
Hej
Jag har sett beräkningar att delar av elnäten tål en del ökning fram till tex 2030

Men eftersom åtgärderna att bromsa tar tid så måste dessa åtgärder sättas in långt före så de får genomslag

Sedan måste det finnas marginaler att klara extra belastning som kalla perioder och fel på delar av elnäten

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hitta inte på

Det är vi som använder elnäten och ingen annan som betalar för kostnader som uppstår i elnäten, även om inga vinster togs ut

Kostnader för tex utbyggnad och ombyggnad av elnäten som är tagna och finns i ett avslutat räkenskapsår kan vi naturligtvis inte förhandla bort
Nu blev det väldigt tydligt vem som betalar dig.

• Arg
pmd
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:

Det är väl fundamentalt att om inga vinster betalas ut så finns det mer pengar kvar att betala ombyggnader och förstärkning av elnäten med?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.