85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
HejK karlmb skrev:
Principen med att införa effektavgift anser jag är bra, men jag har inte sett eller betygsatt alla de olika elnätsbolagens upplägg
HejK karlmb skrev:
Principerna med att införa effektavgift för att undvika att de redan byggda elnäten byggda enligt Velanders formel måste förstärkas och byggas om på grund av det förändrade beteende av oss elanvändare, tycker jag är bra
Sedan kommer utformningen av effektavgifterna naturligtvis att förändras allteftersom tiden går och vi elanvändare ändrar vårt beteende för att uppnå målet, en utjämning av effektflödet genom distributionsnäten
Eller så väljer vi en mer begriplig och lätthanterad modell som Tex i Finland.M Martin Lundmark skrev:
De elnätbolag som redan infört effektavgifter får fortsätta att ta ut sådana avgifter och de som ännu inte hunnit införa effektavgifter får införa dem även fortsättningsvis. Det är obligatoriet som tillfälligt stoppas under (preliminärt) ett knappt halvår.D djac skrev:
Energimarknadsinspektionen har av regeringen fått ett uppdrag att utforma en ny modell för effektavgifter. Resultatet ska redovisas senast den 2027-04-12.
(Källa:regeringen.se)
Redigerat:
Vilka elnätbolag har den strategin?D djac skrev:
Det är måhända så, men jag vågar inte gissa hur utfallet har varit eller blir.D djac skrev:
Tim- och kvartspriser på elinköp har dock inget med effektavgifter att göra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Utbytesmotor till en dieselbil eller bensinbil kostar också en rejäl slant, men jag har aldrig behövt byta och har aldrig räknat med det heller. Varför skulle man helt plötsligt börja räkna med batteriet när det inte heller är vanligt att det byts under en bils livstid?G Guzzen1 skrev:
Sveriges elförbrukning är i paritet med 1986, så behovet av effektavgift känns lite onödigt.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Målet med effektavgifterna är framåtsträvande, att hålla nere behovet av att bygga om de redan byggda elnäten, och därmed hålla nere de framtida kostnadsökningarna gällande elnäten för elanvändarna.
Menar du att den metod som Finland tänker tillämpa är bättre i det avseendet än det svenska upplägget?
Förklara gärna!
Varför måste elförbrukningen öka? Vi har blivit itutade sedan 70-talet att vi ska förbruka så lite som möjligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Du blandar ihop den totala förbrukningen med när den sker. Om jag förbrukar 100 kWh i mitt hushåll om dagen, jämnt utspritt över dygnet, så blir kravet ett annat än om jag förbrukar 100 kWh på per dygn, men allt under en timme.G Guzzen1 skrev:
Exemplet är givetvis kraftigt överdrivet, men det visar rätt tydligt att den totala förbrukningen inte säger allt.