85 954 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Så länge effektavgiften är rimlig....t.ex. låg/ingen effektavgift på kvällar och helger så vore den nog ok. Men då ska ju också säkringsavgiften sänkas....pacman42 skrev:
Hos mig är det både ock, dvs både säkringsavgift och effekttariff. Vi hade relativt låg säkringsavgift som behölls på samma nivå (höjdes med prisindexuppräkningen), istället så sänkte man vår relativt höga överföringsavgift kraftigt när man införde effekttariffen som inte heller den är särskilt hög (57 kr/kWh). Jag tycker att vi har en rätt bra kompromiss.
Vilka är hålen?D djac skrev:
Det är jag tveksam till. Som jag skrev i den här eller en av de andra otaliga trådarna om effektavgift så tror jag att de flesta inte kommer att förstå hur de ska bete sig för att slippa effektavgift, vilket lämnar hyfsat stora tidsfönster för de som begriper.D djac skrev:
Sån övervakning har man en effektvakt till.L LaLandy skrev:
Precis. De flesta värmepumpar kan kompletteras med effektvakt så att elpatronen inte blåser säkringar. Denna kan naturligtvis också ställas så att den inte tar för mycket el kl 7-21 (eller vad man nu har för tider med högre effektavgift). Mitt hus och elpanna hade rester av sådan automatik för tidstariff och effektvakt när jag flyttade in, inte alltför krångligt. Min drygt 20 år gamla FLVP har stöd för effektvakt också, även om den inte är inkopplad.P pmd skrev:
Du ser inte det falska i påståendet -för att minska effekttopparna så koncentrerar vi de största lasterna till ett mindre tidsfönster, ?P pmd skrev:
Sen tror jag du har väldigt fel i antagandet att avgifterna inte påverkar beteendet, jag tror tvärtom och bygger det på många trender, dels ser vi att folk redan idag, trots att de inte har kvartspris, ändrar sin förbrukning efter priserna. Även utanför elområdet är optimering av inköp en uppåtgående trend, tjänster för prisbevakning blir både mer populära och fler, det gäller inte bara kapitalvaror utan även livsmedel och förbrukningsartiklar.
Jag har har svårt att se att folks skulle fortsätta gå i sömnen varje månad, läsa i tidningarna om folk som krossas av räkningar och se sin egen mångfaldigas, utan att reflektera över om de skulle kunna ändra på något. Tidningar och TV hade överösts med tips och alla större förbrukare kommer ändå komma med styrning över tid.
Då anser jag att du är extremt "optimistisk" (ur din synvinkel) rörande vad utredningen kommer att komma fram till. Att finnarna tar hänsyn till bastubad kan man förstå, men jag har svårt att se att man kommer att komma fram till samma sak i Sverige.D djac skrev:
Men så är det ju inte. Genom att flytta stora laster från den mest belastade tiden till andra tider så minskar ju belastningen på nätet. Däremot är jag övertygad om att andra nätbolag kommer att följa efter Ellevio och införa någon form av effekttariff på natten också, eller så går de den väg som Göteborg Energi har gått och definierar några olika maxeffekter (medel/h) i olika abonnemang som man får använda sig av i abonnemanget (och helt tar bort avgiften för säkringen). Även EONs nu pausade modell med effekttariff för varje enskild dag kan ju vara en väg framåt.D djac skrev:
Men ditt antagande om att man förvärrar situationen genom att flytta vissa laster är helt fel ändå. Än så länge är inte dessa laster dominerande, så de avlastar fortfarande topptimamrna utan att skapa nya topptimmar.
Jaja, vi gissar bara olika, detta gäller ju bara ett litet urval av abonnenterna, som ofta ligger i relativt isolerade nät, så att det skulle vara topplaster på dagarna mitt i veckan när få är hemma, tror jag är fel, dessutom styrs i denna kundgrupp allt mer redan, så detta är och förblir en importerad idé, som säkert kan vara relevant för någon avkrok i europa, bakgrunden till den kan vi bara spekulera i, men här skulle den bara vara en negativ belastning.pacman42 skrev:
Men så är det ju inte. Genom att flytta stora laster från den mest belastade tiden till andra tider så minskar ju belastningen på nätet. Däremot är jag övertygad om att andra nätbolag kommer att följa efter Ellevio och införa någon form av effekttariff på natten också, eller så går de den väg som Göteborg Energi har gått och definierar några olika maxeffekter (medel/h) i olika abonnemang som man får använda sig av i abonnemanget (och helt tar bort avgiften för säkringen). Även EONs nu pausade modell med effekttariff för varje enskild dag kan ju vara en väg framåt.
Men ditt antagande om att man förvärrar situationen genom att flytta vissa laster är helt fel ändå. Än så länge är inte dessa laster dominerande, så de avlastar fortfarande topptimamrna utan att skapa nya topptimmar.
Kanske, det kan också bli som med fastighetsskatten, något som alltid kan införas men aldrig gör det?pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om man tänker sig att det finns andra i nätet än privatpersoner, så kanske det inte blir lika tydligt att det finns en koppling med när folk är hemma?D djac skrev:Jaja, vi gissar bara olika, detta gäller ju bara ett litet urval av abonnenterna, som ofta ligger i relativt isolerade nät, så att det skulle vara topplaster på dagarna mitt i veckan när få är hemma, tror jag är fel, dessutom styrs i denna kundgrupp allt mer redan, så detta är och förblir en importerad idé, som säkert kan vara relevant för någon avkrok i europa, bakgrunden till den kan vi bara spekulera i, men här skulle den bara vara en negativ belastning.
Det gör det ibland men detta gäller ju villor och de flesta sådana ligger inte i centrum av samhällen, eller in industriområden, så man kan nog generellt säga att de mindre ofta sammanfaller lokalt med företagsförbrukningen.Fairlane skrev:
Jag tror man lite svepande kan säga att folk är mindre hemma mitt på dagen mitt i veckan.
Hej FairlaneFairlane skrev:
Jag tror att många har missat långsiktigheten och dynamiken i hur effektavgiftens debitering blir upplagd.
Energimarknadsinspektionen har tidigare berättat att effektavgiften är framåtsyftande och de förväntar sig justeringar av effektavgiftens utformning till exempel varje år.
Något som är rimligt (och självklart) om målet är att utjämna effektflödet i elnätet, och att kunderna börjar att styra sina effektuttag till exempel till samma tidpunkter.
För elanvändarna så handlar det förutom om att styra effektanvändningen (användningen av elapparater) även om valet av till exempel uppvärmning, varmvatten och vitvaror åren framöver.
Jag saknar att inläggen även behandlar dessa långsiktiga frågor