P
D djac skrev:
Det är ju så de effektavgifterna jag sett är utformade, mycket höga avgifter större delen av dygnet, sen kraftig rea i ett mindre fönster?
Poängen är väl att fördela effekttopparna jämnare över dygnet? Jag tror även att det kommer att finnas en ganska stor grupp som inte begriper sig på effektavgift och därför inte förmår flytta sina effekttoppar. Till fördel för de som begriper sig på effektavgifterna.
D djac skrev:
Jag har svårt att se skillnaden, om varierande priser på den lilla delmängden ändrar folks beteenden, varför skulle inte detsamma på den större kostnadsdelen kunna göra samma sak?
Vad syftar du på med den lilla delmängden respektive den större kostnadsdelen?

P
D djac skrev:
Jo, jag vet såklart men precis som det kommer vara omöjligt att höja matmomsen igen, så blir det nog svårt att köra kniven i ryggen på villakollektivet och tro man ska få applåder och röster.
I så fall blir det en tuff förhandling i Bryssel. "Det kommer att smälla", sa Ebba Busch.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är väl de med solpaneler lyckliga i alla fall?

[länk]

Det enda bolaget som planerat för effekttariff för inmatad el pausar detta till nästa år.
Det borde väl vara elhandelsbolagen som ska betala effekttariff för den el de köper?

P
D djac skrev:
Nej såklart, -jag och -min är viktiga ord för några, tills de själva behöver något och då ska de ha allt snabbt.

Det finns länder där man slipper både att betala för andra och få hjälp av andra men där vill ingen bo.
Åjo, det finns massor av folk som vill bo både i Ryssland och i USA.

A ansgar46 skrev:
Ja bilen jag har är väl inget problem den har jag satt på låg effekt men när frugan drar igång disken och tvätten och på med en gryta och potatiskok samtidigt som någon annan i familjen går och duschar och vips är man mycket högre än dina 2 kW. Vi ligger just nu på 4,3 kW vilket jag är ganska nöjd med.
Sedan tycker jag att det är knäppt att när man har de lägsta elpriserna ner mot 0, så ska man behöva sätta gränser för effekten i stället.
Sedan undrar jag - hur gör ni? Man ska ju kunna styra allt med appar men jag vet inte en enda app som kan strypa de ovanstående förbrukarna när man når en given gräns?
Hemberg energiekonom (han med hängslena) har sagt flera ggr i TV att det är ju bara att ta upp en app i telefonen.
Jag styr de stora förbrukarna (VVberedare, avfuktare, VP och motor/bilvärmare) inte går samtidigt och matlagning/tvätt på separata tider då de andra är blockade. På detta viset klarar jag 2 Kw.

P pmd skrev:
Det borde väl vara elhandelsbolagen som ska betala effekttariff för den el de köper?
För att?

Fairlane Fairlane skrev:
Du blandar ihop den totala förbrukningen med när den sker. Om jag förbrukar 100 kWh i mitt hushåll om dagen, jämnt utspritt över dygnet, så blir kravet ett annat än om jag förbrukar 100 kWh på per dygn, men allt under en timme.
Exemplet är givetvis kraftigt överdrivet, men det visar rätt tydligt att den totala förbrukningen inte säger allt.
Du tycker inte att det är konstigt att det gick utmärkt innan elområden och nerlagda kärnkraftverk?
Idag är desdutom nya villor mycket energisnålare än på 80-talet, så effekten är knappast ett grundproblem.

G Guzzen1 skrev:
Du tycker inte att det är konstigt att det gick utmärkt innan elområden och nerlagda kärnkraftverk?
Idag är desdutom nya villor mycket energisnålare än på 80-talet, så effekten är knappast ett grundproblem.
Du glömmer bla elbilsladdning som ger hög effekt under en relativt lång tid...

Fairlane Fairlane skrev:
Utbytesmotor till en dieselbil eller bensinbil kostar också en rejäl slant, men jag har aldrig behövt byta och har aldrig räknat med det heller. Varför skulle man helt plötsligt börja räkna med batteriet när det inte heller är vanligt att det byts under en bils livstid?
Ok, du är en av dom som tror att batteriet håller full kapacitet bilens livslängd?

Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Vad har det att göra med det jag skrev?
Jag skrev att om samma mängd energi tas ut under kortare tid (dvs högre effekt) så kan det bli problem, även om den totala energin är densamma.
G Guzzen1 skrev:
Effektavgiften är inte tänkt att hantera energi, utan effekt.

G Guzzen1 skrev:
Ok, du är en av dom som tror att batteriet håller full kapacitet bilens livslängd?
Det skrev jag inte. Du tror att man byter ett batteri när det är nere på 90% av ursprunglig kapacitet på en 15 år gammal bil?

S
Ok, det var den nivån, jag gör ett försök till

Fairlane Fairlane skrev:
Faktiskt inte, iallafall inte konkreta siffror.
En vara kostar idag X kronor, nästa vecka kostar den också X kronor.
En vara kostar idag X kronor, nästa vecka kostar den 1,1 X kronor.
Etc. Det går utmärkt att avgöra utan att veta storleken på X.
Nu gör du samma misstag igen och antar ett visst utfall Jag skrev "Om vi diskuterar huruvida något blivit dyrare eller inte så måste vi använda oss av verkliga siffror." Sedan antar du i motargumentationen att en vara kostar X och sedan blir dyrare. Det var inte frågan, frågan var huruvida den blivit dyrare eller inte. Liksom med effektavgifterna, då kan man inte ta siffror ur luften och hävda att det blivit mycket dyrare, marginellt dyrare eller billigare.
Fairlane Fairlane skrev:
Men det säger väl sig självt att man kan prata lite abstrakt och i generella termer?
Du begär väl inte att jag ska presentera exakta siffror från alla elbolag modeller, i alla kombinationer tänkbara, för att få vara med i diskussionen?

Jag har ju sagt att det var siffror tagna ur luften, så varför räkna på den?
Därför att du anför att det var en marginell skillnad, din motpart menar att det inte är så, se ovan för vidare förlaring.
Fairlane Fairlane skrev:
250 kr per bolag att införa effektavgifter?
Först ska man utreda hur belastningen ser ut i nätet, sen skapa en modell, därefter implementera den i IT-system så att man kan få ut nya fakturor. Det ska också skapas informationsmaterial och distribueras etc. Jag tror du räknar en aning lågt ...
Det var ju en siffra gripen ur luften, det förändrar inte kritiken mot att kostnaden är marginell. (ser du vad jag gjorde där?)
Fairlane Fairlane skrev:
Förstår inte riktigt vad du vill säga här, eller snarare hur det är kopplat till något jag skrivit.
Inlägg #650 du skriver "Men du behöver väl inte räkna på hur du ska optimera för alla tänkbara fall? Det finns ungefär 170 elnätsbolag, med egna modeller. Varför måste man räkna på mer än sitt eget?" som svar på del av mitt inlägg #637 "Det faktum att det blir för svårt att räkna på för att det är för många modeller tyder ju på att det beräkningsarbete som borde företagits innan modellerna infördes inte genomförts."
Fairlane Fairlane skrev:
Det skulle innebära att man aldrig kan byta modell om man har årliga uppräkningar.
Vad menar du? Frågan var väl ändå vilket sätt att räkna på som var mest rättvist när man jämför de två olika modellerna i ett bolag som bytt från den gamla modellen till den nya? Jag håller med om att jämföra kostnaden med effektavgft för ett bolag som bytt för flera år sedan inet är rättvisande utan uppräkning lika som jag aner det är missvisande att räkna upp när modellerna jämförs precis vid införandet.
Fairlane Fairlane skrev:
Just BTEA kanske missar (det vet jag inte), men det finns 169 stycken till. Kanske håller de sig ändå inom ramen (förmodligen), kanske tvingas de justera ner nästa år för att kompensera, etc.
Nu förmodar du saker igen fast de verkliga siffrona som redovisats både här och i andra trådar tyder på något annat.

Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Nu gör du samma misstag igen och antar ett visst utfall Jag skrev "Om vi diskuterar huruvida något blivit dyrare eller inte så måste vi använda oss av verkliga siffror." Sedan antar du i motargumentationen att en vara kostar X och sedan blir dyrare. Det var inte frågan, frågan var huruvida den blivit dyrare eller inte. Liksom med effektavgifterna, då kan man inte ta siffror ur luften och hävda att det blivit mycket dyrare, marginellt dyrare eller billigare.
Om du inte förstår om man använder sig av variabler så säg det. För oss övriga är det givet om en vara blivit billigare, dyrare eller har ett oförändrat efter en förändring, om man säger att priset är X före förändring, 1,1X efter förändring.

Om du måste ha konkreta och exakta siffror för att kunna säga om det blivit dyrare eller inte så blir diskussionen lite på en för låg nivå för mig iallafall.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Bra beslut.
Regeringen i övrigt är en total katastrof men här gör de rätt.

Dubbla styrande prismekanismer för elförbrukning, där den ena ibland motverkar den andra, är helt fel.

Det finns ingen som kan eller orkar förstå det. Man kan absolut få till någon bra intelligent styrning av ens förbrukning men det ska inte vara ett grundkrav att prenumerera på någon AI-tjänst för hundralappar i månaden för att få el i uttaget.

Gör om och gör rätt, tänk efter vad man vill uppnå i helhet och baka ihop det till en prismekanism. Det kommer inte bli optimerat för producenter och elnätsbolag, men det kommer bli en signal som abonnenterna kan förstå och följa.
EN prismekanism till TVÅ OLIKA MÅL. Det fungerar inte bra.
Avgiften för energiförbrukningen går till att producera energi.
Avgiften för effektförbrukningen går till nätet som överför energin.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Dan Asplund skrev:
Jag styr de stora förbrukarna (VVberedare, avfuktare, VP och motor/bilvärmare) inte går samtidigt och matlagning/tvätt på separata tider då de andra är blockade. På detta viset klarar jag 2 Kw.
Men hur styr du dem? Det räcker väl inte med en app?

N Naturnicklas skrev:
EN prismekanism till TVÅ OLIKA MÅL. Det fungerar inte bra.
Avgiften för energiförbrukningen går till att producera energi.
Avgiften för effektförbrukningen går till nätet som överför energin.
Jo, visst, jag vet det och skrev det också.

Men frågan är vems behov och utgångspunkt avgifterna ska utformas ifrån. Ska de vara utifrån elproducenter och elnätsbolags behov? Ja då hamnar vi i dubbla prismodeller som ibland motverkar varandra och som ingen förstår.

Eller ska vi utforma en prismodell utifrån elkundernas behov? Det är trots allt kunderna som står för finansieringen av bolagen, så min åsikt är att man borde utgå ifrån kundernas behov. Inte fabrikörens.

Men visst, man kan ha olika åsikter, att ta miljardavkastande storföretags parti istället för medborgarnas, det är väl ett ställningstagande det med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.