85 954 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Poängen är väl att fördela effekttopparna jämnare över dygnet? Jag tror även att det kommer att finnas en ganska stor grupp som inte begriper sig på effektavgift och därför inte förmår flytta sina effekttoppar. Till fördel för de som begriper sig på effektavgifterna.D djac skrev:
Vad syftar du på med den lilla delmängden respektive den större kostnadsdelen?D djac skrev:
Jag styr de stora förbrukarna (VVberedare, avfuktare, VP och motor/bilvärmare) inte går samtidigt och matlagning/tvätt på separata tider då de andra är blockade. På detta viset klarar jag 2 Kw.A ansgar46 skrev:Ja bilen jag har är väl inget problem den har jag satt på låg effekt men när frugan drar igång disken och tvätten och på med en gryta och potatiskok samtidigt som någon annan i familjen går och duschar och vips är man mycket högre än dina 2 kW. Vi ligger just nu på 4,3 kW vilket jag är ganska nöjd med.
Sedan tycker jag att det är knäppt att när man har de lägsta elpriserna ner mot 0, så ska man behöva sätta gränser för effekten i stället.
Sedan undrar jag - hur gör ni? Man ska ju kunna styra allt med appar men jag vet inte en enda app som kan strypa de ovanstående förbrukarna när man når en given gräns?
Hemberg energiekonom (han med hängslena) har sagt flera ggr i TV att det är ju bara att ta upp en app i telefonen.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du tycker inte att det är konstigt att det gick utmärkt innan elområden och nerlagda kärnkraftverk?Fairlane skrev:
Du blandar ihop den totala förbrukningen med när den sker. Om jag förbrukar 100 kWh i mitt hushåll om dagen, jämnt utspritt över dygnet, så blir kravet ett annat än om jag förbrukar 100 kWh på per dygn, men allt under en timme.
Exemplet är givetvis kraftigt överdrivet, men det visar rätt tydligt att den totala förbrukningen inte säger allt.
Idag är desdutom nya villor mycket energisnålare än på 80-talet, så effekten är knappast ett grundproblem.
Du glömmer bla elbilsladdning som ger hög effekt under en relativt lång tid...G Guzzen1 skrev:
Ok, du är en av dom som tror att batteriet håller full kapacitet bilens livslängd?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vad har det att göra med det jag skrev?G Guzzen1 skrev:
Jag skrev att om samma mängd energi tas ut under kortare tid (dvs högre effekt) så kan det bli problem, även om den totala energin är densamma.
Effektavgiften är inte tänkt att hantera energi, utan effekt.G Guzzen1 skrev:
Det skrev jag inte. Du tror att man byter ett batteri när det är nere på 90% av ursprunglig kapacitet på en 15 år gammal bil?G Guzzen1 skrev:
Ok, det var den nivån, jag gör ett försök till
Nu gör du samma misstag igen och antar ett visst utfall Jag skrev "Om vi diskuterar huruvida något blivit dyrare eller inte så måste vi använda oss av verkliga siffror." Sedan antar du i motargumentationen att en vara kostar X och sedan blir dyrare. Det var inte frågan, frågan var huruvida den blivit dyrare eller inte. Liksom med effektavgifterna, då kan man inte ta siffror ur luften och hävda att det blivit mycket dyrare, marginellt dyrare eller billigare.Fairlane skrev:
Därför att du anför att det var en marginell skillnad, din motpart menar att det inte är så, se ovan för vidare förlaring.Fairlane skrev:
Men det säger väl sig självt att man kan prata lite abstrakt och i generella termer?
Du begär väl inte att jag ska presentera exakta siffror från alla elbolag modeller, i alla kombinationer tänkbara, för att få vara med i diskussionen?
Jag har ju sagt att det var siffror tagna ur luften, så varför räkna på den?
Det var ju en siffra gripen ur luften, det förändrar inte kritiken mot att kostnaden är marginell. (ser du vad jag gjorde där?)Fairlane skrev:
Inlägg #650 du skriver "Men du behöver väl inte räkna på hur du ska optimera för alla tänkbara fall? Det finns ungefär 170 elnätsbolag, med egna modeller. Varför måste man räkna på mer än sitt eget?" som svar på del av mitt inlägg #637 "Det faktum att det blir för svårt att räkna på för att det är för många modeller tyder ju på att det beräkningsarbete som borde företagits innan modellerna infördes inte genomförts."Fairlane skrev:
Vad menar du? Frågan var väl ändå vilket sätt att räkna på som var mest rättvist när man jämför de två olika modellerna i ett bolag som bytt från den gamla modellen till den nya? Jag håller med om att jämföra kostnaden med effektavgft för ett bolag som bytt för flera år sedan inet är rättvisande utan uppräkning lika som jag aner det är missvisande att räkna upp när modellerna jämförs precis vid införandet.Fairlane skrev:
Nu förmodar du saker igen fast de verkliga siffrona som redovisats både här och i andra trådar tyder på något annat.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om du inte förstår om man använder sig av variabler så säg det. För oss övriga är det givet om en vara blivit billigare, dyrare eller har ett oförändrat efter en förändring, om man säger att priset är X före förändring, 1,1X efter förändring.S Sigge McKvack skrev:Nu gör du samma misstag igen och antar ett visst utfall Jag skrev "Om vi diskuterar huruvida något blivit dyrare eller inte så måste vi använda oss av verkliga siffror." Sedan antar du i motargumentationen att en vara kostar X och sedan blir dyrare. Det var inte frågan, frågan var huruvida den blivit dyrare eller inte. Liksom med effektavgifterna, då kan man inte ta siffror ur luften och hävda att det blivit mycket dyrare, marginellt dyrare eller billigare.
Om du måste ha konkreta och exakta siffror för att kunna säga om det blivit dyrare eller inte så blir diskussionen lite på en för låg nivå för mig iallafall.
EN prismekanism till TVÅ OLIKA MÅL. Det fungerar inte bra.T tompaah7503 skrev:Bra beslut.
Regeringen i övrigt är en total katastrof men här gör de rätt.
Dubbla styrande prismekanismer för elförbrukning, där den ena ibland motverkar den andra, är helt fel.
Det finns ingen som kan eller orkar förstå det. Man kan absolut få till någon bra intelligent styrning av ens förbrukning men det ska inte vara ett grundkrav att prenumerera på någon AI-tjänst för hundralappar i månaden för att få el i uttaget.
Gör om och gör rätt, tänk efter vad man vill uppnå i helhet och baka ihop det till en prismekanism. Det kommer inte bli optimerat för producenter och elnätsbolag, men det kommer bli en signal som abonnenterna kan förstå och följa.
Avgiften för energiförbrukningen går till att producera energi.
Avgiften för effektförbrukningen går till nätet som överför energin.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Jo, visst, jag vet det och skrev det också.N Naturnicklas skrev:
Men frågan är vems behov och utgångspunkt avgifterna ska utformas ifrån. Ska de vara utifrån elproducenter och elnätsbolags behov? Ja då hamnar vi i dubbla prismodeller som ibland motverkar varandra och som ingen förstår.
Eller ska vi utforma en prismodell utifrån elkundernas behov? Det är trots allt kunderna som står för finansieringen av bolagen, så min åsikt är att man borde utgå ifrån kundernas behov. Inte fabrikörens.
Men visst, man kan ha olika åsikter, att ta miljardavkastande storföretags parti istället för medborgarnas, det är väl ett ställningstagande det med.