Claes Sörmland
D djac skrev:
Kanske, det kan också bli som med fastighetsskatten, något som alltid kan införas men aldrig gör det? :)
Vi har haft fastighetsskatt hela tiden även om den för fastigheter med småhus, ägarlägenheter och hyreshus, döptes om till "kommunal fastighetsavgift". Men du menar en högre fastighetsavgift på sådana bostäder utan takbelopp antar jag.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och mindre prisökning för dig.
Eller samma pris som idag. Någon minskning lär ingen få se.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Jag tror att många har missat långsiktigheten och dynamiken i hur effektavgiftens debitering blir upplagd.

Energimarknadsinspektionen har tidigare berättat att effektavgiften är framåtsyftande och de förväntar sig justeringar av effektavgiftens utformning till exempel varje år.

Något som är rimligt (och självklart) om målet är att utjämna effektflödet i elnätet, och att kunderna börjar att styra sina effektuttag till exempel till samma tidpunkter.

För elanvändarna så handlar det förutom om att styra effektanvändningen (användningen av elapparater) även om valet av till exempel uppvärmning, varmvatten och vitvaror åren framöver.

Jag saknar att inläggen även behandlar dessa långsiktiga frågor
Jag har ju försökt belysa dessa långsiktiga frågor hela tiden.
Inte nog med 720 st olika upplägg, du tror på allvar att EI ens föreställer sig, och än mindre faktiskt kommer att, sätta sig med 720 olika bolag årligen, för att reda ut ifall vart och ett av dessa bolag har utformat och prissatt sina effektavgifter så att de verkligen leder till mer än marginella förändringar av faktisk last runt om i alla deras lokalnät?
Då är du mer än lovligt naiv minst sagt.

Göteborg Energi tycker de får in bra pengar på effekttarifferna och vill inte avskaffa dem. Var kan man anmäla dem?

• Arg
karlmb
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Göteborg Energi tycker de får in bra pengar på effekttarifferna och vill inte avskaffa dem. Var kan man anmäla dem?
Till EI.

Ok, för de ska ha en stor julfest i slutet av året och då behövs dessa extra pengar

R Rolle85 skrev:
Ok, för de ska ha en stor julfest i slutet av året och då behövs dessa extra pengar
Kommer antagligen att godtas av EI. Personalkostnader ingår i kostnadsramarna.

Okej, fasen

Fairlane
R Rolle85 skrev:
Ingenstans?
Vad vill du anmäla? Att de använder en modell som är tillåten att använda?
Får de in bra med pengar? Det ska ju vara kostnadsneutralt. Du är väl medveten om att vissa delar blir billigare när bolaget har effektavgifter, så du kanske får en lägre kostnad?

alla laddar elbil på naten iaf så behöver ingen effekttariff för att styra de eftersom elen är billigare då

Fairlane Fairlane skrev:
Ingenstans?
Vad vill du anmäla? Att de använder en modell som är tillåten att använda?
Får de in bra med pengar? Det ska ju vara kostnadsneutralt. Du är väl medveten om att vissa delar blir billigare när bolaget har effektavgifter, så du kanske får en lägre kostnad?
Knappast om pengarna går till personalkostnader...

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte nog med 720 st olika upplägg, du tror på allvar att EI ens föreställer sig, och än mindre faktiskt kommer att, sätta sig med 720 olika bolag årligen, för att reda ut ifall vart och ett av dessa bolag har utformat och prissatt sina effektavgifter så att de verkligen leder till mer än marginella förändringar av faktisk last runt om i alla deras lokalnät?
Hej
Naturligtvis så är uppstarten mångdubbelt besvärligare än arbetet om 5-10 år för EI

Jag tror faktiskt att det omtag som nu sker underlättar uppstarten

Elnäten för de ca 150 elnätsbolagen ser helt olika ut och det försvårar att försöka göra tarifferna identiska

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Ah, det verkar ändå dels vara ett mycket litet problem, dvs något som gäller på få ställen, och ett övergående problem, så högst sannolikt har de ställena förstärkts, av andra skäl, långt innan detta dekret blir aktuellt igen och då blir det verkligen det slag i luften det ändå hade blivit.

Man ransonerar alltså då efter det att man ökat kapaciteten, nä mot en elektrifierad framtid istället, vi ska inte tillbaks till mörka tider.

• Älska
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Naturligtvis så är uppstarten mångdubbelt besvärligare än arbetet om 5-10 år för EI

Jag tror faktiskt att det omtag som nu sker underlättar uppstarten

Elnäten för de ca 150 elnätsbolagen ser helt olika ut och det försvårar att försöka göra tarifferna identiska
Ja, det tänkte man inte på.
Men att revidera varje år lär inte hända ens ifall man har samma regler.
Så från att ha tyckt att systemet var bra och väl avvägt tycker du nu att ett omtag är lämpligt.

D djac skrev:
Ah, det verkar ändå dels vara ett mycket litet problem, dvs något som gäller på få ställen, och ett övergående problem, så högst sannolikt har de ställena förstärkts, av andra skäl, långt innan detta dekret blir aktuellt igen och då blir det verkligen det slag i luften det ändå hade blivit.

Man ransonerar alltså då efter det att man ökat kapaciteten, nä mot en elektrifierad framtid istället, vi ska inte tillbaks till mörka tider.
Det märks att du är tekniskt skolad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.