Fairlane Fairlane skrev:
Du blandar ihop den totala förbrukningen med när den sker. Om jag förbrukar 100 kWh i mitt hushåll om dagen, jämnt utspritt över dygnet, så blir kravet ett annat än om jag förbrukar 100 kWh på per dygn, men allt under en timme.
Exemplet är givetvis kraftigt överdrivet, men det visar rätt tydligt att den totala förbrukningen inte säger allt.
Det blir lite annorlunda men jag har haft tidstariff för 20 år sen också, när jag körde 100% elvärme. Var aldrig några problem.

D
P pmd skrev:
Vilka elnätbolag har den strategin?

Det är måhända så, men jag vågar inte gissa hur utfallet har varit eller blir.

Tim- och kvartspriser på elinköp har dock inget med effektavgifter att göra.
Det är ju så de effektavgifterna jag sett är utformade, mycket höga avgifter större delen av dygnet, sen kraftig rea i ett mindre fönster?

Jag har svårt att se skillnaden, om varierande priser på den lilla delmängden ändrar folks beteenden, varför skulle inte detsamma på den större kostnadsdelen kunna göra samma sak?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
De elnätbolag som redan infört effektavgifter får fortsätta att ta ut sådana avgifter och de som ännu inte hunnit införa effektavgifter får införa dem även fortsättningsvis. Det är obligatoriet som tillfälligt stoppas under (preliminärt) ett knappt halvår.

Energimarknadsinspektionen har av regeringen fått ett uppdrag att utforma en ny modell för effektavgifter. Resultatet ska redovisas senast den 2027-04-12.

(Källa:regeringen.se)
Jo, jag vet såklart men precis som det kommer vara omöjligt att höja matmomsen igen, så blir det nog svårt att köra kniven i ryggen på villakollektivet och tro man ska få applåder och röster.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag är nöjd med att överföringsavgiften sänktes istället.
Ellevio har höjt den från 6,2 till 7 öre

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Nu fattar man vilka som gillar Ellevios system...
De som INTE har kvartspriser...
https://www.svd.se/a/16M82K/ellevio-backar-inte-fran-effektavgifterna-trots-harda-kritiken

Ska jämna ut sig​

Avsikten med effekttariffer är inte att nätbolagen ska tjäna mer pengar. Tanken är att det ska jämna ut sig när vissa kunder får lägre avgifter medan andra drabbas av större kostnader.

Det litar inte alla kunder på.

”Skälet till att flera bolag redan infört effektavgifter är naturligtvis att det är rena gratisvinster för lokala monopolister”, skriver en läsare till SvD.

Det ska dock sägas att alla kunder inte är lika negativa. En person som hört av sig till SvD berättar att han lyckas sänka sina elkostnader genom noggrann planering av sitt användande.

”Jag har Ellevio som nätföretag och därmed levt med effektavgift ca ett år. Jag har ju flyttat laddning av min elbil från dagtid till natt och därmed fått en lägre nätavgift. Det finns således kunder som har nytta effektavgiften.”

D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är väl de med solpaneler lyckliga i alla fall?

[länk]

Det enda bolaget som planerat för effekttariff för inmatad el pausar detta till nästa år.
Ja detta bör glädja alla, med eller utan solceller, ju mer relevant vår infrastruktur är desto bättre är det, det tycker jag även om sånt som jag inte själv använder för så solidarisk och mogen är väl nomalmedborgaren?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja detta bör glädja alla, med eller utan solceller, ju mer relevant vår infrastruktur är desto bättre är det, det tycker jag även om sånt som jag inte själv använder för så solidarisk och mogen är väl nomalmedborgaren?
"men jag vill inte vara med o betala för andras användande...."

• Haha
djac
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
"men jag vill inte vara med o betala för andras användande...."
Nej såklart, -jag och -min är viktiga ord för några, tills de själva behöver något och då ska de ha allt snabbt.

Det finns länder där man slipper både att betala för andra och få hjälp av andra men där vill ingen bo.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
bengto77 bengto77 skrev:
Ellevio har höjt den från 6,2 till 7 öre
6,2 var efter man sänkte i samband med införande av effektavgift. Innan var den 30 öre.
Det är 30 öre man vill få den höjd till, eller kanske 32 nu, om man vill att Ellevio tar bort effektavgiften. Man vill också få en höjd fast avgift om man har 20A eller 25A abonnemang.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
bengto77 bengto77 skrev:
Elbolagen vill sprida ut förbrukningen så att man kan ta in flera brukare utan att bygga bättre nät.Mera pengar i kassan
Så EIs tidigare föreskrift från 2022 om att intäkterna inte fick öka pga effektavgifter var verkningslös?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
bengto77 bengto77 skrev:
Elbolagen vill sprida ut förbrukningen så att man kan ta in flera brukare utan att bygga bättre nät.Mera pengar i kassan
De har fortfarande ökande kostnader för uppgraderingar och underhåll, så i praktiken så slipper vi prisökningar med effekttariffer. Det ser jag som något positivt!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har fortfarande ökande kostnader för uppgraderingar och underhåll, så i praktiken så slipper vi prisökningar med effekttariffer. Det ser jag som något positivt!
Det vet vi ju inte. Om effekten blir 3 eller tom 6%, hur kan det omräknas till reda pengar ute i näten?

K karlmb skrev:
Det vet vi ju inte. Om effekten blir 3 eller tom 6%, hur kan det omräknas till reda pengar ute i näten?
Du har ju inga bevis på motsatsen heller. Priserna kan mycket väl öka kraftigt utan effekttariff. Det är ju det facit vi har...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Utbytesmotor till en dieselbil eller bensinbil kostar också en rejäl slant, men jag har aldrig behövt byta och har aldrig räknat med det heller. Varför skulle man helt plötsligt börja räkna med batteriet när det inte heller är vanligt att det byts under en bils livstid?
Utbytesmotor till en elbil kostar över hundratusen kronor enligt bilverkstaden som utförde bytet. Hur mycket över framgick inte …
Självrisken var 5000 kr (om jag minns rätt) så försäkringsbolaget blev nog inte så lyckligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.