K karlmb skrev:
Ja, det tänkte man inte på.
Men att revidera varje år lär inte hända ens ifall man har samma regler.
Så från att ha tyckt att systemet var bra och väl avvägt tycker du nu att ett omtag är lämpligt.
Hej
Principen med att införa effektavgift anser jag är bra, men jag har inte sett eller betygsatt alla de olika elnätsbolagens upplägg

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Principen med att införa effektavgift anser jag är bra, men jag har inte sett eller betygsatt alla de olika elnätsbolagens upplägg
Det kanske är ngt annat än du tror då.

K karlmb skrev:
Det kanske är ngt annat än du tror då.
Hej
Principerna med att införa effektavgift för att undvika att de redan byggda elnäten byggda enligt Velanders formel måste förstärkas och byggas om på grund av det förändrade beteende av oss elanvändare, tycker jag är bra

Sedan kommer utformningen av effektavgifterna naturligtvis att förändras allteftersom tiden går och vi elanvändare ändrar vårt beteende för att uppnå målet, en utjämning av effektflödet genom distributionsnäten

• Arg
KTMLarsen
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Sedan kommer utformningen av effektavgifterna naturligtvis att förändras allteftersom tiden går och vi elanvändare ändrar vårt beteende för att uppnå målet, en utjämning av effektflödet genom distributionsnäten
Eller så väljer vi en mer begriplig och lätthanterad modell som Tex i Finland.

K karlmb skrev:
Eller så väljer vi en mer begriplig och lätthanterad modell som Tex i Finland.
Hej
Oberoende av vilken modell man väljer så gäller det att målet med med utjämning av effektflödet uppnås och att effekttopparna begränsas

Se vidare det jag skrev i inlägg #813

Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Oberoende av vilken modell man väljer så gäller det att målet med med utjämning av effektflödet uppnås och att effekttopparna begränsas

Se vidare det jag skrev i inlägg #813
Nej.
För det är inte visat att det verkligen behövs, se mina hundratals inlägg tidigare.

D
K karlmb skrev:
Nej.
För det är inte visat att det verkligen behövs, se mina hundratals inlägg tidigare.
Det behövs inte och är inte ens önskvärt, att stoppa elektrifieringen för att elnätsbolagen ska slippa spendera sina intäkter på näten är fel väg att gå.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, det är riktigt, kanske skulle säga att vi i alla fall ser ut att slippa den nu, sen gissar jag att vi aldrig får se den igen.
De elnätbolag som redan infört effektavgifter får fortsätta att ta ut sådana avgifter och de som ännu inte hunnit införa effektavgifter får införa dem även fortsättningsvis. Det är obligatoriet som tillfälligt stoppas under (preliminärt) ett knappt halvår.

Energimarknadsinspektionen har av regeringen fått ett uppdrag att utforma en ny modell för effektavgifter. Resultatet ska redovisas senast den 2027-04-12.

(Källa:regeringen.se)

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Du ser inte det falska i påståendet -för att minska effekttopparna så koncentrerar vi de största lasterna till ett mindre tidsfönster, ?
Vilka elnätbolag har den strategin?
D djac skrev:
Sen tror jag du har väldigt fel i antagandet att avgifterna inte påverkar beteendet, jag tror tvärtom och bygger det på många trender, dels ser vi att folk redan idag, trots att de inte har kvartspris, ändrar sin förbrukning efter priserna.
Det är måhända så, men jag vågar inte gissa hur utfallet har varit eller blir.

Tim- och kvartspriser på elinköp har dock inget med effektavgifter att göra.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
M Martin Lundmark skrev:
Jag saknar att inläggen även behandlar dessa långsiktiga frågor
Eftersom elnät är en politisk fråga (hur naturliga monopol ska skötas är politiskt bestämt) så kommer långsiktigheten att begränsa sig till högst fyra år framåt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
R Rolle85 skrev:
Göteborg Energi tycker de får in bra pengar på effekttarifferna och vill inte avskaffa dem. Var kan man anmäla dem?
Vilken förseelse hade du tänkt anmäla Göteborg Energi för?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Stabo66 skrev:
Diesel 25 kr/litern…

Betalar gärna tre-fem kr/mil för elen, inkl allt.
Renoverat batteri 90 tkr.

Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Renoverat batteri 90 tkr.
Utbytesmotor till en dieselbil eller bensinbil kostar också en rejäl slant, men jag har aldrig behövt byta och har aldrig räknat med det heller. Varför skulle man helt plötsligt börja räkna med batteriet när det inte heller är vanligt att det byts under en bils livstid?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Målet med effektavgifterna är framåtsträvande, att hålla nere behovet av att bygga om de redan byggda elnäten, och därmed hålla nere de framtida kostnadsökningarna gällande elnäten för elanvändarna.

Menar du att den metod som Finland tänker tillämpa är bättre i det avseendet än det svenska upplägget?

Förklara gärna!
Sveriges elförbrukning är i paritet med 1986, så behovet av effektavgift känns lite onödigt.
Varför måste elförbrukningen öka? Vi har blivit itutade sedan 70-talet att vi ska förbruka så lite som möjligt.

• Gilla
lsoderlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Sveriges elförbrukning är i paritet med 1986, så behovet av effektavgift känns lite onödigt.
Varför måste elförbrukningen öka? Vi har blivit itutade sedan 70-talet att vi ska förbruka så lite som möjligt.
Du blandar ihop den totala förbrukningen med när den sker. Om jag förbrukar 100 kWh i mitt hushåll om dagen, jämnt utspritt över dygnet, så blir kravet ett annat än om jag förbrukar 100 kWh på per dygn, men allt under en timme.
Exemplet är givetvis kraftigt överdrivet, men det visar rätt tydligt att den totala förbrukningen inte säger allt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.