P pmd skrev:
Gengas kan vi tillverka av inhemsk lättillgänglig råvara. Det gäller inte nödvändigtvis för andra typer av förnyelsebart.
Och? Själv föredrar jag etanol. Det kan alla själva göra i källaren av en massa olika råvaror.

P
S Stefan.o skrev:
Jag är inte speciellt orolig själv, men det ”har gått troll” i CO2-rädslan. För 20 år sedan var det ozonlagret, nu är det CO2 - vad är det om ytterligare 15 år?!
Växthuseffekten har varit känd och vetenskapligt beskriven i tvåhundra år. De senaste cirka femtio åren har man kunnat mäta den utökade växthuseffekten ganska noggrant.

Ozonhålet finns kvar, men växer inte utan krymper sakta. Det dröjer dock knappt hundra år innan det är helt borta.
Anldningen till att ozohålet (troligen) inte längre är ett hot är den internationella överenskommelsen Montrealprotokollet. Det borde gå att nå en lika framgångsrik internationell övereskommelse om den globala uppvärmningen, men det går trögt.

Redigerat:
P
D djac skrev:
Det är BAU (business as usual), det var likadant med gamla Televerket, ibland får man vänta med en anslutning om kapacitet saknas i stationen :)
Ja! Televerket ska vara rättesnöret för oss.

P
K karlmb skrev:
Ja, eftersom det var en omreglering som plötsligt gav vanliga kommersiella möjligheter att köpa o sälja elnät som startade alla uppköp.
Hur skiljer det sig från innan omregleringen?

Den viktiga frågan är väl vilka löften de elnätsköpande bolagen fick.

P
D djac skrev:
I årsredovisningarna
OK, men det är ändå inte ett svar på min fråga.

P
K karlmb skrev:
Det gick bra fram till omregleringen.
Gick det bra att rutinmässig vägra nya anslutningar till distributionsnäten, förbjuda installation för elbilsladdare och att vägra byte till högre säkringsnivå?
Varför har jag inte ärt talas om det tidigare?
K karlmb skrev:
Så troligen är det inte så värst mkt svårare idag.
Elanvändningen har ändrats en del efter omregleringen.

P
D djac skrev:
Att det exempelvis är uppenbart att nymodigheter inte kan införas om de inte får el, är liksom inen formel.
Jag avsåg inte den typen av självklarheter. Jag syftade på kvantifierbara påståenden som inte kvantifieras.
Man övertygar inte andra med argument som inte är djupare än "jag tycker så". Tycker jag.

P pmd skrev:
Om våra grannländer mobilserar så lär Sverige göra det också. Vi kommer inte att kunna stå utanför ett krig i närområdet, som vi gjorde under andra världskriget (utom i början), eftersom vi har lovat att hjälpa våra grannländer i händelse av krig.

Vad gäller energiförsörjning så finns det redan ett samarbete inom NATO. Vad det innebär i praktiken är dock svårt att utläsa av den länkade texten.
Hej pmd
Naturligtvis så räknar jag med att vi mobiliserar samtidigt som våra grannländer
Men vad jag förstått så har vi betydligt fler gästarbetare i Sverige än tvärtom.
Tex på elkraft området och gällande många byggprojekt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.