95 782 läst ·
3 195 svar
96k läst
3,2k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Den personalen är väl krigsplacerad på sin arbetsplats, finns väl nästan inget viktigare än elförsörjning så inte fan tar man bort en drifttekniker på kraftstation och och skickar denne någon annan stans?M Martin Lundmark skrev:
Och här vill jag förtydliga att vattenkraften tjänar bra med pengar på reglerkraften, men desto mindre pengar på den energi som måste rinna igenom pga vattendomar. Mycket av denna energi rinner igenom när elpriset är som lägst runt midsommar (inte så lågt i år dock). Dvs samtidigt som solenergin ger som mest...M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Att det finns olika sätt att generera elektricitet är bra
MEN, det jag påpekade i inlägg #3 145 var; ”Till den dag vi kan lagra stora mängde solenergi under månader så får vi vara lite försiktiga att öka mängden solenergi och ekonomisk tränga undan tex vattenkraft och annat som klarar den kalla perioden på året Det gäller att den typen av elgenerering får tillräckligt bra intäkter under hela året så att ekonomin och driften inte äventyras”
Hej DilatoD Dilato skrev:
När gjorde du din värnplikt och dina repövningar.
Man försöker naturligtvis ta hänsyn till kompetenser och yrken vid mobilisering och krigsplacering. Yrken som ibland byts ut under ett yrkesliv.
Inte alla, men många befattningshavare i det militära systemet kan vara viktiga kuggar i det militära systemet som är samövade för att klara ett försvar.
Redigerat:
Olika former av förnyelsebart är samma sak som gengas, men mer sofistikerat.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Att det finns olika sätt att generera elektricitet är bra
MEN, det jag påpekade i inlägg #3 145 var; ”Till den dag vi kan lagra stora mängde solenergi under månader så får vi vara lite försiktiga att öka mängden solenergi och ekonomisk tränga undan tex vattenkraft och annat som klarar den kalla perioden på året Det gäller att den typen av elgenerering får tillräckligt bra intäkter under hela året så att ekonomin och driften inte äventyras”
Jag växte upp i skuggan av andra världskriget ett krig som mina föräldrar upplevde på nära håll.
Jag fick lära mig en hel del om svårigheterna at under flera år sakna många dagligvaror och det som behövdes för att bygga och reparera.
När bränslet till bilar blev en bristvara så byggde min pappa om bilen till gengasdrift och när han byggde vårt hus några år efter krigsslutet så såg han till att huset till exempel en hade uppvärmning med självcirkulation som klarade värme och varmvatten även utan tillgång till elkraft.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Du skriver ”Olika former av förnyelsebart är samma sak som gengas, men mer sofistikerat.”
På vilket sätt förändrar det problematiken, att till exempel, driva en förbränningsmotor av idag på ett alternativt bränsle, som frågan blir om importen stängs av?
Hej DilatoD Dilato skrev:
Fick du inte då erfarenhet gällande kompetenser och yrken vid mobilisering och krigsplacering?
Har du civilt arbetat med samma sak under den tiden du gjorde din värnplikt och dina repövningar.
Redigerat:
Jodå, men mitt arbetsliv är/var inte samhällskritiskt utom på slutet så jag var placerad i flygvapnet hela tiden.M Martin Lundmark skrev:
Många yrken ger ju krigsplacering i yrket och inte det man var i lumpen, exempelvis polis,brandkår, ambulans, sjukvården generellt, äldreomsorgen, elnät o.s.v
De flesta värnpliktiga har ingen nyckelroll inom försvaret på så vis att en enskild person är unik.
Lagrad kemisk energi är något som dessvärre förmodligen kommer försvinna i användbar mängd, då många i dag är så otroligt rädda för koldioxid.🫤K karlmb skrev:Visst, men att ha andra energiformer ifall ngt händer med vattenkraften är ändå nödvändigt. Lager med kemisk energi är då väldigt ändamålsenliga, även om delar av den är importerad från början. Det är egentligen ingen skillnad mot att tycka att elkablar över gränserna kan vara bra att ha. Att vara helt självförsörjande i månader är det nog få som tänker sig.
Det viktiga är att ha flera olika alternativ.
För att inte säga produktionsanläggningar för denna typ av elproduktion.
Det menar du inte, all batterilagring är ju också kemisk lagring 😉S Stefan.o skrev:
Vilken problematik menar du? Nu pratade vi om gasturbiner och vad jag vet så går det utmärkt att köra dem på biogas med små justeringar. Eller på syntetisk diesel om man vill det, eller Etanol. Samma sak med vanliga förbränningsmotorer.M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmbK karlmb skrev:
Vad underlättar det problematiken med elförsörjningen vid krig eller kris, om vi konkurrerar ut vattenkraften som bland annat får sitt tillskott genom regn och sedan ersätter vattenkraften med gasturbiner.
Om gränserna stängs för import (som skedde under andra världskriget) vad hjälper det då att dessa gasturbiner kan köras på ” biogas med små justeringar.”, ” Eller på syntetisk diesel om man vill det”, ”eller Etanol”
Dessa bränslen kan då, (som skedde under flera år under andra världskriget) att efterfrågas för andra syften.
Det vore därför bättre att vi inte konkurrerat ut vattenkraft i onödan.
Idag kan vi dessutom i Dagens Nyheter läsa; ”IEA: Oro för Europas gastillgång i vinter
Internationella energirådet, IEA, varnar för att tillgången på flytande naturgas kommer att vara begränsad för Europa i vinter, rapporterar Reuters.
Det beror delvis på stängningen av Hormuzsundet, delvis på att Ryssland inte längre levererar råvaran till Europa.
IEA uppger också att myndigheten inte ser ett nytt öppnande av strategiska reserver framför sig i nuläget.”
https://www.dn.se/direkt/2026-08-24/iea-oro-for-europas-gastillgang-i-vinter/
Snälla nån, var skrev jag att vattenkraft ska ersättas med gasturbiner?M Martin Lundmark skrev:
Givetvis kör man vattenkraft om man kan.
Det hjälper väl lika mkt som gengasen gjorde på sin tid. Man kunde använda inhemska råvaror eller iaf sånt som var tillgängligt.M Martin Lundmark skrev:
Att en del nu är rädda för gasbrist i vinter ändrar ju inget i detta.
Vi har nära till gas ifrån Norge, det är bara att bygga några lager så har vi säkrat många månaders beredskapsdrift i händelse att elimport inte skulle vara möjlig. Och rent av fått en möjlighet att kapa bort de värsta pristopparna pga det kan vara så lite extra som behövs för att fylla kablarna till 70%.
Om nu detta ska anses vara ngn naturlag.
Hej KarlmbK karlmb skrev:
När jag i inlägg #3 145 skrev;
”Till den dag vi kan lagra stora mängde solenergi under månader så får vi vara lite försiktiga att öka mängden solenergi och ekonomisk tränga undan tex vattenkraft och annat som klarar den kalla perioden på året Det gäller att den typen av elgenerering får tillräckligt bra intäkter under hela året så att ekonomin och driften inte äventyras”
Då svarade du i inlägg #3 146 med; ”Kapitalkostnaden på gasturbiner är inte så stor.”
Under andra världskriget var Norge ockuperat av Tyskland och gränsen Norge/Sverige stängd i ca tre år.K karlmb skrev:Det hjälper väl lika mkt som gengasen gjorde på sin tid. Man kunde använda inhemska råvaror eller iaf sånt som var tillgängligt.
Att en del nu är rädda för gasbrist i vinter ändrar ju inget i detta.
Vi har nära till gas ifrån Norge, det är bara att bygga några lager så har vi säkrat många månaders beredskapsdrift i händelse att elimport inte skulle vara möjlig. Och rent av fått en möjlighet att kapa bort de värsta pristopparna pga det kan vara så lite extra som behövs för att fylla kablarna till 70%.
Om nu detta ska anses vara ngn naturlag.
Det hjälpte då inte att Norge låg nära
Är det ett scenario du tror är sannolikt att det kommer att upprepas i dagens situation?M Martin Lundmark skrev:
Det känns spontant som extremt osannolikt så varför du tar upp det som ett exempel fattar inte jag.