D
P pmd skrev:
Var finns beräkningen bakom den slutsaten?
I årsredovisningarna

D
P pmd skrev:
Du svarar på en annan fråga än den jag ställde.
Nej, men jag kan svara rakt på din fråga, -ja.

P
M Martin Lundmark skrev:
Men du får gärna visa att det finns en verklighet bakom dina ord genom att beskriva hur du menar att elnätsbolagen praktiskt skall göra för att klara dina krav
Dilato får förstås svara själv, men här är mitt förslag: tillåt inga nyanslutningar distributionsnäten. Tillåt inga installationer av elbilsladdare. Förbjud byte till högre säkringsnivå.

• Haha
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dilato får förstås svara själv, men här är mitt förslag: tillåt inga nyanslutningar distributionsnäten. Tillåt inga installationer av elbilsladdare. Förbjud byte till högre säkringsnivå.
Det gick bra fram till omregleringen. Så troligen är det inte så värst mkt svårare idag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Synd på alla Sverigehus som kommer sakna elanslutning, snyft! :(

P
D djac skrev:
Därför att det är inte kabeln in till ditt hus som behöver effektregleras, det jämnar alltså ut sig mellan abonnenterna i området, alla gör inte allt exakt samtidigt.
Hur styr man det?
D djac skrev:
att bromsa hela landets utveckling för detta är enkelt uttryckt hål i huvudet.
Vad är det för utveckling som bromsas? Om effektkurvorna blir jämnare är det väl bra utveckling?

P
K karlmb skrev:
Ja, det är ju märkligt att vissa gamla formler för detta plötsligt glömts bort av elexperten i tråden.
Påminn oss om vilka formler det är som har glömts.
D djac skrev:
Tillfredsställelsen av att ha fått alla ankorna i rad? Känslan av att kunna bestämma över folk, vissa människors tillfredsställelse av att få lyda övermakten?
En allmän kommentar om argumentationsteknik. Inte bara riktad till karlmb och djac. Snuttiga kommentarer som inte hänvisar till ett underlag för inte diskussionen framåt. Det ger bara inrtryck av gnälligt raljerande.
(Jag kanske gör så också. Klaga i så fall).

D
P pmd skrev:

En allmän kommentar om argumentationsteknik. Inte bara riktad till karlmb och djac. Snuttiga kommentarer som inte hänvisar till ett underlag för inte diskussionen framåt. Det ger bara inrtryck av gnälligt raljerande.
Håller inte och om något upplevs som gnälligt.. detta är ingen avhandling så referenser till det uppenbara tycker jag att man gott kan hoppa över, att det inte är uppenbart för alla ändrar inte på detta.

Att det exempelvis är uppenbart att nymodigheter inte kan införas om de inte får el, är liksom inen formel.

P
D Dilato skrev:
Den generator som alla hushåll och företag i länder med svagt nät har hemma 😉
VI har tre eldstäder. Det går utmärkt att hålla värme i huset med dem. En av dem är en liten vedspis som duger för enklare matlagning.
Vi har 100 liter dricksvatten i vattenflaskor. Vatten för toalettspolning kan vi hämta i sjön 2.5 km bort.
Att duscha är överreklamerat.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Kapitalkostnaden på gasturbiner är inte så stor.
Varifrån ska vi köpa gas?
(. Från Greenpeace? .)

F.ö. bör vi väl inte öka mängden fossila bränslen som eldas?

P pmd skrev:
VI har tre eldstäder. Det går utmärkt att hålla värme i huset med dem. En av dem är en liten vedspis som duger för enklare matlagning.
Vi har 100 liter dricksvatten i vattenflaskor. Vatten för toalettspolning kan vi hämta i sjön 2.5 km bort.
Att duscha är överreklamerat.
Jag har inga eldstäder men jag har drösvis med lampor med veke och gott om bränsle till dom.

Jag har dessutom en vevor dieselvärmare.

IMG_20260831_170130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gasolgrillen får bli spis.

IMG_20260831_165628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten har jag grävde brunn inomhus! i källaren som har tusentals liter vatten och typ två meter ner till vattenytan.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:

velanders formel

P
M Martin Lundmark skrev:
Skulle kriget komma närmare så att det blir mobilisering i våra grannländer (som bland annat skedde under andra världskriget) och den utländska arbetskraften åker hem till sina hemländer. Har vi då tillräcklig kunskap och tillräckligt många personer som kan drifta och reparera vår elkraftförsörjning?
Om våra grannländer mobilserar så lär Sverige göra det också. Vi kommer inte att kunna stå utanför ett krig i närområdet, som vi gjorde under andra världskriget (utom i början), eftersom vi har lovat att hjälpa våra grannländer i händelse av krig.

Vad gäller energiförsörjning så finns det redan ett samarbete inom NATO. Vad det innebär i praktiken är dock svårt att utläsa av den länkade texten.

P pmd skrev:
Varifrån ska vi köpa gas?
(. Från Greenpeace? .)

F.ö. bör vi väl inte öka mängden fossila bränslen som eldas?
Vi har ett grannland västerut med massor av gas.
Rent beredskapsmässigt är det helt ok, särskilt som det är fråga om beredskapsdrift från tankar, några timmar per månad vintertid på sin höjd.
Men av samma anledning är det ju också möjligt att samla ihop den mängd som behövs i form av biobränsle istället. Om man nu tycker även mindre mängder fossilt är ett avgörande problem.
Eller så kör man en kombination beroende av tillgång.

P
K karlmb skrev:
Olika former av förnyelsebart är samma sak som gengas, men mer sofistikerat.
Gengas kan vi tillverka av inhemsk lättillgänglig råvara. Det gäller inte nödvändigtvis för andra typer av förnyelsebart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.