15 935 läst ·
155 svar
16k läst
155 svar
Korrekt enligt era samlade expertis?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om Frerider bemödigat sig att läsa vad jag skriver hade Frerider sett att jag har varit hjälpsam.Frerider skrev:
T ex ifrågasatt varför markduk under sätt materialet.
Tyder på att bärlager saknas.
Klart att Frerider inte har förmågan att förstå att det är ett hjälpsamt tips.
Besiktningsman alltså. Det ska bli intressant att se protokollet.
Kommer besiktningsmannen i natt eller måste vi vänta till imorgon? Ser fram emot en uppdatering! Kämpa på TS det kommer som du säger bli bra till slut!...
Kommer besiktningsmannen i natt eller måste vi vänta till imorgon? Ser fram emot en uppdatering! Kämpa på TS det kommer som du säger bli bra till slut!...
Ok, inga problem.lunnabo skrev:
Men jag kommer inte att hänga ut någon, så det är uteslutet, och jag ser inte att det tillför tråden någonting.
Är dock lite imponerad över att du har så bred kunskap om plattsättning i Sverige från norr till söder att du ändå vet att alla gör fina jobb hela tiden - coolt!
Sprid den, så blir det ju någonting bra av det tänker jag.
Detta kan du nog bortse ifrån helt och hållet. När det gäller jobb som stenläggning, murning och liknande så försöker jag att undvika svenska hantverkare så mycket som möjligt. Sannolikheten att en utländsk hantverkare gör ett bättre jobb avseende dessa typer av arbeten är ganska högt. Polacker är till exempel kända för att vara otroligt duktiga på detta. Sen finns alltid undantag. Så det spelar ingen roll vart någon kommer ifrån.Globetrot skrev:
Jag är privat person och gjorde ingen stor upphandling av detta. Min kontaktperson pratar svenska och flera andra. Jag jobbar om dagarna och är inte ute och pratar med de som är här. Men nej, vissa pratar inte svenska har jag märkt.
Hur skulle jag ha gjort för att säkerställa det?
Kan jag ens begära ut de anställdas personuppgifter? Jag tror att det kanske till och med strider mot nått…GDPR? Underleverantörer är otroligt vanligt i bygg Sverige (min erfarenhet).
Min erfarenhet säger inte heller att kvaliteten är relaterad till språk eller nationalitet alltid. Men om du berättar hur jag skulle göra för att få den infon så dela gärna. Kanske nästa gång?
Och om alla skulle ställa krav på vart någon kommer ifrån och vilka språk någon pratar så skulle man troligtvis behöva vänta flera år på att få ett jobb utförd. Samt ansvaret ligger på själva företaget och inte den som gör jobbet om det nu inte är en och samma person.
Sant! Tack för bra input! Jag tror inte heller att jag varken kan eller kommer få ett bättre resultat om jag kravställer svenskar. Men det jag skrev om att kunna kommunicera hade ju varit bra. I detta fallet tex så påpekade vi saker (även till vår kontaktperson) men också till de som jobbade. Vissa pratade ok svenska, andra ingen alls. Det är inte samma person som jobbar. Sen insåg vi att vi inte kunde göra oss förstådda så vi slutade försöka. Men de (även kontakt person) verkar inte riktigt förstått och vi gav dem inga exakta uppgifter. Vi sade mer att det måste finnas en glipa mellan trapp och fasad. De tolkade det som 1 mm… språkproblem? Men de är villiga att göra om baserat på besiktningen. Så det är bra! 👍D DanielSt81 skrev:Detta kan du nog bortse ifrån helt och hållet. När det gäller jobb som stenläggning, murning och liknande så försöker jag att undvika svenska hantverkare så mycket som möjligt. Sannolikheten att en utländsk hantverkare gör ett bättre jobb avseende dessa typer av arbeten är ganska högt. Polacker är till exempel kända för att vara otroligt duktiga på detta. Sen finns alltid undantag. Så det spelar ingen roll vart någon kommer ifrån.
Och om alla skulle ställa krav på vart någon kommer ifrån och vilka språk någon pratar så skulle man troligtvis behöva vänta flera år på att få ett jobb utförd. Samt ansvaret ligger på själva företaget och inte den som gör jobbet om det nu inte är en och samma person.
Administrator
· Skåne
· 8 756 inlägg
Jag stänger den här tråden som har spårat ur fullständigt.
/Moderator
/Moderator