10 144 läst ·
129 svar
10k läst
129 svar
Korrekt enligt era samlade expertis?
Kan du förtydliga vilka språk som talades?Globetrot skrev:
Hur många trådar hittar du som jag startat? Vi har haft 10 projet och jag tror jag har 2 problemprojekt med trådar här de senaste 5 åren. Det du håller på med är nästan förtal.
Jag har iofs frågat om Bygglov och sådant också. det är väl det forumet är till för?
Det är inte kringresande utan ett Svensk AB.
Att det är ett "Svensk AB" som står för fakturering innebär inte alltid att det är svenskboende personer som utför arbetet.
Personligen tror jag att det är väsentligt mycket större sannolikhet att det inte är personer med svenskt personnummer som utfört detta undermåliga arbete.
Jag hittar inte så många när jag söker på TS. Den senaste för ca ett år sedan där handlar tråden om att TS försökte hjälpa en familj i kris vars hus brann ner?P Pin skrev:
Mitt konto raderas tydligen inom 30 dagar, så till er glädje kan jag fortsätta besvara alla felaktiga inlägg.
Om någon som inte irriterar sig på att jag har haft två problem projekt kan svara med lite fakta kring fackmässighet och stenläggning. Hur man ska konstruera trappor så skulle det uppskattas!
Om någon som inte irriterar sig på att jag har haft två problem projekt kan svara med lite fakta kring fackmässighet och stenläggning. Hur man ska konstruera trappor så skulle det uppskattas!
Jag är privat person och gjorde ingen stor upphandling av detta. Min kontaktperson pratar svenska och flera andra. Jag jobbar om dagarna och är inte ute och pratar med de som är här. Men nej, vissa pratar inte svenska har jag märkt.lunnabo skrev:
Kan du förtydliga vilka språk som talades?
Att det är ett "Svensk AB" som står för fakturering innebär inte alltid att det är svenskboende personer som utför arbetet.
Personligen tror jag att det är väsentligt mycket större sannolikhet att det inte är personer med svenskt personnummer som utfört detta undermåliga arbete.
Hur skulle jag ha gjort för att säkerställa det?
Kan jag ens begära ut de anställdas personuppgifter? Jag tror att det kanske till och med strider mot nått…GDPR? Underleverantörer är otroligt vanligt i bygg Sverige (min erfarenhet).
Min erfarenhet säger inte heller att kvaliteten är relaterad till språk eller nationalitet alltid. Men om du berättar hur jag skulle göra för att få den infon så dela gärna. Kanske nästa gång?
Nej du kan inte begära personuppgifter, men du kan kravställa i din beställning till företaget att du kräver svenska hantverkare som är utbildade i Sverige och förstår svenska både i skrift och tal.Globetrot skrev:
Jag är privat person och gjorde ingen stor upphandling av detta. Min kontaktperson pratar svenska och flera andra. Jag jobbar om dagarna och är inte ute och pratar med de som är här. Men nej, vissa pratar inte svenska har jag märkt.
Hur skulle jag ha gjort för att säkerställa det?
Kan jag ens begära ut de anställdas personuppgifter? Jag tror att det kanske till och med strider mot nått…GDPR? Underleverantörer är otroligt vanligt i bygg Sverige (min erfarenhet).
Min erfarenhet säger inte heller att kvaliteten är relaterad till språk eller nationalitet alltid. Men om du berättar hur jag skulle göra för att få den infon så dela gärna. Kanske nästa gång?
Blir vanligare idag då det finns mycket tillresta arbetare i landet.
Okej, det visste jag inte. Eller har inte tänkt på det. Tack. Jag ska ta med det framöverFrerider skrev:
Men just sten, betong och putsarbeten är inte alltid lätt då många ifrån Polen, Danmark tex. är grymt duktiga på det då dom inte använder lika mycket trä till sina hus så man får passa sig lite.Globetrot skrev:
Men generellt är det bra att kravställa kompetens och svenska språket.
Nej. De försöker bara svartmåla mig.Newgirl84 skrev:
Jag har varit medlem i 15 år. Har trådar om avtal/bygglov och referens frågor. Jag jobba en del ideellt med att hjälpa folk i knipa och har frågat om sådant. Sen har jag de senaste åren haft detta och ett badrum som varit komplext. Men badrummet hade vi besiktning man och tack vare forum o besiktning så åtgärdades allt successivt…så resultatet blev bra! Tillslut. Jag är ingen elak människa eller en person som ljuger (som vissa påstår). Det är synd att det inte är ok längre att ta hjälp av forumet.
Kompetens mässigt, vad kravställer man? Gymnasiebetyg?Frerider skrev:
när det kommer till sten arbete föredrar jag utlänska finns bra svenskar som du men inte många kvar idaglunnabo skrev:
Kan du förtydliga vilka språk som talades?
Ett yrkesbevis är inte fel, i ditt fall stenmontör/anläggningsarbetare.Globetrot skrev:
https://www.byggnadsarbetaren.se/allt-du-behover-veta-om-yrkesbevis/
Vi renoverar mycket. Hus från 70 tal. Min erfarenhet är inte att svenska hantverkare är så mycket bättre generellt. Det varierar mycket. Har många väldigt lyckade projekt med utländsk kompetens.M maria01 skrev:
Men det underlättar att man kan prata med dem så jag ska nog börja kravställa det framöver.
Får väl också säga att jag tycker skiffer är riktigt vackert men att detta inte alls var det. I mitt fall stör oordningen mig rejält, ojämnt, olika stora, olika former osv. Ser ut som en tunna stenkrosslunnabo skrev:
Sen håller jag med om att sten är mycket vackrare än betong som material, men man kan vilja ha olika effekt. Även en helt slät vit vägg kan passa bäst trots att den är helt befriad från egen skönhet. En prålig ram kan förstöra en vacker tavla.
En sak retar mig dock, namnet marksten. Det ÄR inte sten och borde heta betongplattor. Lika lite som det finns vegetariska köttbullar. Eller choklad utan choklad i. Eller "cider" som är kolsyrat vatten med i bästa fall äppeljuice. Man ska inte få sälja in saker genom att sno namnet på en annan (oftast bättre) produkt!
Är det inte vanligt dock? Det som heter marksten…att det inte är sten?Tomtom79 skrev:
Får väl också säga att jag tycker skiffer är riktigt vackert men att detta inte alls var det. I mitt fall stör oordningen mig rejält, ojämnt, olika stora, olika former osv. Ser ut som en tunna stenkross. Vackert material men inte i min smak.
Sen håller jag med om att sten är mycket vackrare än betong som material, men man kan vilja ha olika effekt. Även en helt slät vit vägg kan passa bäst trots att den är helt befriad från egen skönhet. En prålig ram kan förstöra en vacker tavla.
En sak retar mig dock, namnet marksten. Det ÄR inte sten och borde heta betongplattor. Lika lite som det finns vegetariska köttbullar. Eller choklad utan choklad i. Eller "cider" som är kolsyrat vatten med i bästa fall äppeljuice. Man ska inte få sälja in saker genom att sno namnet på en annan (oftast bättre) produkt!
Just det är ju inte något ”fel” på vår entreprenad då vi valt den så det är lite OT men bra info