Globetrot Globetrot skrev:
Är det inte vanligt dock? Det som heter marksten…att det inte är sten?

Just det är ju inte något ”fel” på vår entreprenad då vi valt den så det är lite OT men bra info
Jo det är normalt att man säger marksten men menar betongsten, googlade marksten och alla förslag som låg först var betongsten.

Det är bara dom som jobbar med riktig Sten eller språkpoliser som motsäger sig det, jag förstår fullt ut när jag har läst din tråd att du har betongsten.

• Gilla
Silkesnusa och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jag håller delvis med.
Till min egen uteplats valde jag helt svarta polygona skifferbitar med liten storgatsten som yttre stödjande kantsten.
Svårt för att kunna förstå att dina betongbitar skulle vara vackrare än dessa gatsten i någons ögon.[bild][bild]
Vi har förstått vid det här laget att du tycker hans betong är fult och att du själv har väldigt vacker stenläggning . Eller kanske lite mer bilder?

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får väl också säga att jag tycker skiffer är riktigt vackert men att detta inte alls var det. I mitt fall stör oordningen mig rejält, ojämnt, olika stora, olika former osv. Ser ut som en tunna stenkross :-). Vackert material men inte i min smak.
Ojämnt?
Höjdmässigt ligger skifferbitarna så lika som det är möjligt att sätta dem.
Dessa skiffer är klyvda och har därför inte en helt slät yta men ytan är definitivt jämn nog för att både bord och stolar står stabilt utan att vippa. IMG_20170321_145423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jaqoup Jaqoup skrev:
Vi har förstått vid det här laget att du tycker hans betong är fult och att du själv har väldigt vacker stenläggning . Eller kanske lite mer bilder?
Min uppfattning är att betong aldrig är vackert och med åren så blir betongen allt fulare.

Många som kommit till Lund har varit på Sparta som var en koloss nästan helt i betong.
Jag känner inte till någon som tyckte att Sparta var vackert.

Frerider Frerider skrev:
Jo det är normalt att man säger marksten men menar betongsten, googlade marksten och alla förslag som låg först var betongsten.

Det är bara dom som jobbar med riktig Sten eller språkpoliser som motsäger sig det, jag förstår fullt ut när jag har läst din tråd att du har betongsten.
Håller med.
Oavsett vad man tycker om det så är det begrepp som växer fram, det finns ju även tegelsten.
För att inte tala om frigolit, bankomat, frisbee eller att googla.
Alla vet ändå vad man menar.

• Älska
Frerider
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Min uppfattning är att betong aldrig är vackert och med åren så blir betongen allt fulare.

Många som kommit till Lund har varit på Sparta som var en koloss nästan helt i betong.
Jag tycker betong åldras vackert men tycker också natursten är väldigt fint. Har inte varit på Sparta.

Jaqoup Jaqoup skrev:
Jag tycker betong åldras vackert men tycker också natursten är väldigt fint. Har inte varit på Sparta.
Betong eroderar med tilltagande ålder.

lunnabo lunnabo skrev:

Ja, det är väl OT vad som är vackert eller inte, och helt subjektivt.
Betong är formbart, blir vackert, man kan få exakta linjer eller former, det åldras med värdighet och är underbart att vila ögonen på - OBS, en helt personlig åsikt!
Gissa vilken typ av "marksten" jag valde? 😀

lunnabo lunnabo skrev:
Betong eroderar med tilltagande ålder.
Korrekt, men 100års livslängd funkar för mig.

Hannuse Hannuse skrev:
Betong är formbart, blir vackert, man kan få exakta linjer eller former, det åldras med värdighet och är underbart att vila ögonen på - OBS, en helt personlig åsikt!
Istället för att jag gissar så uppmanar jag Dig att publicera bilder på Din markbeläggning!

De har också smetat cenentfläckar på stenen på flera ställen. Är dessa lätta att få bort?
Vi har ett företag som har lagt om stenarna på vår uppfart. Slänger ut lite bilder för att få feedback på om det ser korrekt ut.

Det lutar ut från huset på marken. De lade två lager markduk.

Stentrapp ser väldigt amatörmässig ut tycker vi. Det är snett och de verkar ha använt sand på trappen?? Inte fix….är det korrekt?
Att plattorna lutar lite ut från huset är bra , då rinner regnvattnet bort
Resten ser är för dåligt 😞

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Istället för att jag gissar så uppmanar jag Dig att publicera bilder på Din markbeläggning!
Det tillför inte tråden någonting vettigt tänker jag.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
du menar att det inte går att få exakta linjer eller former med sten?

M maria01 skrev:
du menar att det inte går att få exakta linjer eller former med sten?
Det skrev jag väl ändå inte - läs igen!

Hannuse Hannuse skrev:
Korrekt, men 100års livslängd funkar för mig.
david-michelangelo-big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur är lever David mycket längre än 100 år.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.