M
Hej!

Jag ska byta ribborna på en bänk som står utomhus. Jag lär mig successivt om trä och snickeri, och undrar om ni har några tips. Jag vill undvika att renovera, för att om 1-2 år inse att jag missat en viktig detalj, och då få göra om.

Bänken ser ut ungefär som bifogad bild. Varje ribba har 3 fästpunkter, och är runt 210cm långa. Jag har tänkt sätta dit tryckimpregnerat virke, typ 22x45 från Beijer.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...terpanel-g4-2-imp-4-2-ntr-ab-raw-881002204542

1. Bör man låta virket ligga ute på plats för att bli lagom fuktigt? Eller ska man snarare skruva fast det så for som möjligt så att det inte slår sig?

2. Finns det en sida som bör vara upp/ner, dvs konkava/konvexa årsringar?

3. Virket ovan är valt så dimensionerna efterliknar existerande ribbor, samt finns tillgängligt i min närhet. Jag har inte tänkt ytbehandla utan litar på impregneringen. Låter detta vettigt?

4. Några andra tips?

Hälsningar
 
  • IMG_2463.webp
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör planhyvlad furu (eller ek om du vill lyxa till det) istället, panelbrädor kommer ge den som sätter sig på bänken stickor i rumpan och att slipa tryckt virke är sådär lagom ohälsosamt. Tryckimpregnerat brukar levereras relativt blött har jag för mig så du vill nog skruva fast det innan det torkar och slår sig.
Vet man vad man ska ha och det finns kan man i allmänhet spara några slantar på att skippa Beijer till förmån för exempelvis Byggmax.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
M Merhawi95 skrev:
Hej!

Jag ska byta ribborna på en bänk som står utomhus. Jag lär mig successivt om trä och snickeri, och undrar om ni har några tips. Jag vill undvika att renovera, för att om 1-2 år inse att jag missat en viktig detalj, och då få göra om.

Bänken ser ut ungefär som bifogad bild. Varje ribba har 3 fästpunkter, och är runt 210cm långa. Jag har tänkt sätta dit tryckimpregnerat virke, typ 22x45 från Beijer.

[länk]

1. Bör man låta virket ligga ute på plats för att bli lagom fuktigt? Eller ska man snarare skruva fast det så for som möjligt så att det inte slår sig?

2. Finns det en sida som bör vara upp/ner, dvs konkava/konvexa årsringar?

3. Virket ovan är valt så dimensionerna efterliknar existerande ribbor, samt finns tillgängligt i min närhet. Jag har inte tänkt ytbehandla utan litar på impregneringen. Låter detta vettigt?

4. Några andra tips?

Hälsningar
Nu ska du inte ytbehandla men….

Om detta varit mitt projekt så hade jag köpt obehandlad furu (pga högre kådhalt = bättre naturligt skydd än gran), tex trallbrädor från Bauhaus. Dessa lagras utomhus så de är redo för utomhusbruk.

https://www.bauhaus.se/trall-sca-karnfuru-28x120mm-4-2m

Sen hade jag kapat och klyvt dem till rätt dimension. Samt sedan fräst profil för dekoration och avrinning.

Glad eller sur mun spelar ingen roll i detta fall skulle jag säga iom att de är så smala. Upplever att det ändå aldrig går som man vill där, i slutändan.

Ang. ytbehandling. Överväg detta.
Om du verkligen vill ha det ”underhållsfritt” så hade jag impregnerat med linolja (mha tex. värmepistol) och därefter målad med linoljefärg. Alternativt pigmenterad linolja som enklare väg (tex från Selder).
https://selder.com/butik/linoljor/pigmenterad-linolja/

Utan pigment blir trät grått å fult av solen vänligt snabbt. Tryckt eller ej. Personligen ogillar jag denna cementlooken skarpt, men smaken är olika.

Förstår att det då blir ett större projekt, men i min mening väl investerad tid om du vill slippa samma procedur efter ett par år igen.

Snygg bänk förresten!
 
Ska det vara riktigt bra gjort vill man ha kvarterssågat virke, så ingen mun utan parenteser eller möjligen snedstreck.
 
P Pettman skrev:
Ska det vara riktigt bra gjort vill man ha kvarterssågat virke, så ingen mun utan parenteser eller möjligen snedstreck.
Längtar till den dagen man kan köpa kvarterssågat på Bauhaus :D
 
Skippa tryckt om du vill bli bättre om trä och snickeri. Furu enligt beskrivningen ovan är ett bra steg dit. Jag skulle nog hellre kört obehandlad ek, även om det kostar mer. 3500-4000 till den soffan om jag räknar rätt.
 
Hep Hep skrev:
Skippa tryckt om du vill bli bättre om trä och snickeri. Furu enligt beskrivningen ovan är ett bra steg dit. Jag skulle nog hellre kört obehandlad ek, även om det kostar mer. 3500-4000 till den soffan om jag räknar rätt.
Helt enig angående val av ek om möjligt. Det har absolut bäst rötskydd. Men lite ”onödigt” om man ska måla det. Dock väldigt snyggt att olja in med nån pigmenterad olja (igen, för att undvika betongstilen som uppstår efter solen)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.