C cpalm skrev:
Det var just den där paragrafen jag länkade till (36 kap., 5 §) om förverkande.
Den första frågan jag skulle ställa är vad de menar med att tingsrätten beslutat att föremålet skall "tas i förvar" och exakt vad det innebär.
Vad står det för övrigt i domen angående beslaget, specifikt alltså?
Ska leta upp det.
Tas I förvar det var åklagarens svar till mig så inget utdrag ur dom
 
Det står så här i domen

Tingsrätten finner det styrkt att den grej som avses i denna åtalspunkt är stulen. I denna situation ska åklagarens begäran om förvarstagande av grejen bifallas, vilket framgår av nedan.
 
C
nino nino skrev:
Det står så här i domen
OK, det står inte någon hänvisning till något lagrum?
Det var väl hos dig grejen beslagtogs? Eller fanns den hos säljaren när beslaget gjordes?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, det står inte någon hänvisning till något lagrum?
Det var väl hos dig grejen beslagtogs? Eller fanns den hos säljaren när beslaget gjordes?
Nej ingen hänvisning
Ja den hämtades av polis hos mig
 
C
nino nino skrev:
Nej ingen hänvisning
Det kanske stod i åklagarens yrkande?
Kan vara detta de stödjer sig på: https://lagen.nu/1974:1065
Men det skulle då (indirekt) innebära att rätten ansett att du "uppenbart saknar rätt till egendomen" antar jag(?)
Notera också möjligheten att anmäla missnöje med beslutet till åklagaren.
 
Ja 1 1 känns bekant

Vet du hur jag går vidare?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.