66 787 läst ·
215 svar
67k läst
215 svar
Köpt stulen sak
Absolut är det såD Daniel 109 skrev:
Säljaren lär ju inte ha pengar och kommer nog inte ändra sitt leverne så där har man nog inget att hämta...
Det kostar väl en slant att hålla igång ett mål hos KF också? eller är det bara för företag kanske?
Mycket möjligt att jag inte förstår mig på vad som står och vad det betyder.C cpalm skrev:Ja, det får man nog utgå ifrån. Sen är det en annan sak om TS har förstått exakt vad domen innebär för möjligheten att få tillbaka föremålet. Som jag förstår det är hävning av beslag och avgörande av "bästa rätt" en potentiellt komplicerad fråga som inte är helt bunden till själva brottsmålet och ibland till och med blir en separat civilrättslig fråga.
Det är gratis om man blir tilldömd ett skadestånd. Men annars tror jag att det kostar 500kr/år. Men är inte alls säker på nivån.nino skrev:
Svar från åklagaren
"Eftersom godset är stulet har tingsrätten beslutat att det ska tas i förvar av staten och därav kan du tyvärr inte få ut godset.
Vad gäller skadeståndet så anser inte tingsrätten att Tjuven har lämnat vilseledande uppgifter. Han fick inte heller frågor om godsets ursprung. Därav anser inte tingsrätten att han ska dömas för bedrägeri."
Åklagaren verkar nöjd med domen och överklagar den inte.
Jag har möjlighet att göra det.
Tycker när man läser motiveringen till att inte döma för bedrägeri så var jag nog för snabb och pratade inte tillräckligt om våra kontakter, skulle tryckt på mer ang våra samtal om grejen så hade det nog framkommit att det helt klart verkade vara en som köper och säljer grejer
"Eftersom godset är stulet har tingsrätten beslutat att det ska tas i förvar av staten och därav kan du tyvärr inte få ut godset.
Vad gäller skadeståndet så anser inte tingsrätten att Tjuven har lämnat vilseledande uppgifter. Han fick inte heller frågor om godsets ursprung. Därav anser inte tingsrätten att han ska dömas för bedrägeri."
Åklagaren verkar nöjd med domen och överklagar den inte.
Jag har möjlighet att göra det.
Tycker när man läser motiveringen till att inte döma för bedrägeri så var jag nog för snabb och pratade inte tillräckligt om våra kontakter, skulle tryckt på mer ang våra samtal om grejen så hade det nog framkommit att det helt klart verkade vara en som köper och säljer grejer
Fast att framstå (eller till och med vara) någon som köper och säljer grejer var väl inte bedrägligt i det där fallet? Han kan väl mycket väl gjort det. Ursprunget är ju som sagt inte utrett. Och om han inte fick någon specifik fråga om var den kom ifrån har han ju inte heller kommit med någon falsk uppgift till dig.nino skrev:
Svar från åklagaren
"Eftersom godset är stulet har tingsrätten beslutat att det ska tas i förvar av staten och därav kan du tyvärr inte få ut godset.
Vad gäller skadeståndet så anser inte tingsrätten att Tjuven har lämnat vilseledande uppgifter. Han fick inte heller frågor om godsets ursprung. Därav anser inte tingsrätten att han ska dömas för bedrägeri."
Åklagaren verkar nöjd med domen och överklagar den inte.
Jag har möjlighet att göra det.
Tycker när man läser motiveringen till att inte döma för bedrägeri så var jag nog för snabb och pratade inte tillräckligt om våra kontakter, skulle tryckt på mer ang våra samtal om grejen så hade det nog framkommit att det helt klart verkade vara en som köper och säljer grejer
Vad menar åklagaren egentligen med "tas i förvar"? Jag var av uppfattningen att något togs i beslag eller förvar i väntan på beslut om förverkande, kvarstad eller hävning? Vilket ju också antyds av termens bokstavliga innebörd - för de har väl rimligtvis inte beslutat att föremålet skall stå och damma på något lager hos polisen för all framtid?nino skrev:
Kolla https://lagen.nu/1962:700#K36P5S1.
Som jag förstår det kan inte beslutas om kvarstad om föremålet beslagtagits från tredje part som förvärvat föremålet i god tro.
Nä, jag skulle stå på mig om jag vore du. Det är väl åklagaren som beslutat om beslaget och nu är det deras förbannade skyldighet att hjälpa dig med att förklara exakt vad det innebär och vad du har för alternativ.
Redigerat:
Är det inte vilseledande nog att låtsas som att man äger godset, som man sedan säljer?nino skrev:
Det var just den där paragrafen jag länkade till (36 kap., 5 §) om förverkande.nino skrev:
Den första frågan jag skulle ställa är vad de menar med att tingsrätten beslutat att föremålet skall "tas i förvar" och exakt vad det innebär.
Vad står det för övrigt i domen angående beslaget, specifikt alltså?
