D Daniel 109 skrev:
Fördelen med att stulna saker konfiskeras är att efterfrågan på stöldgods går ner.
Kravet på kompensation bör ju ställas till säljaren.
Absolut är det så
Säljaren lär ju inte ha pengar och kommer nog inte ändra sitt leverne så där har man nog inget att hämta...
Det kostar väl en slant att hålla igång ett mål hos KF också? eller är det bara för företag kanske?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det får man nog utgå ifrån. Sen är det en annan sak om TS har förstått exakt vad domen innebär för möjligheten att få tillbaka föremålet. Som jag förstår det är hävning av beslag och avgörande av "bästa rätt" en potentiellt komplicerad fråga som inte är helt bunden till själva brottsmålet och ibland till och med blir en separat civilrättslig fråga.
Mycket möjligt att jag inte förstår mig på vad som står och vad det betyder.
 
nino nino skrev:
Absolut är det så
Säljaren lär ju inte ha pengar och kommer nog inte ändra sitt leverne så där har man nog inget att hämta...
Det kostar väl en slant att hålla igång ett mål hos KF också? eller är det bara för företag kanske?
Det är gratis om man blir tilldömd ett skadestånd. Men annars tror jag att det kostar 500kr/år. Men är inte alls säker på nivån.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Säljaren lär ju inte ha pengar och kommer nog inte ändra sitt leverne så där har man nog inget att hämta...
Blev bedragaren dömd att betala ett skadestånd till dig?
 
P pmd skrev:
Blev bedragaren dömd att betala ett skadestånd till dig?
Nej det står det inget om, han var i mitt fall åtalad för bedrägeri men det blev han inte dömd för, det var flera fall som togs samtidigt
 
P
nino nino skrev:
Nej det står det inget om, han var i mitt fall åtalad för bedrägeri men det blev han inte dömd för, det var flera fall som togs samtidigt
Var bevisningen för svag för att döma honom för bedrägeri?
Har du ett målnummer för domen?
 
Kan skicka i pm, vill inte hänga ut varken mig eller tjuven eller dom andra
 
Svar från åklagaren

"Eftersom godset är stulet har tingsrätten beslutat att det ska tas i förvar av staten och därav kan du tyvärr inte få ut godset.


Vad gäller skadeståndet så anser inte tingsrätten att Tjuven har lämnat vilseledande uppgifter. Han fick inte heller frågor om godsets ursprung. Därav anser inte tingsrätten att han ska dömas för bedrägeri."

Åklagaren verkar nöjd med domen och överklagar den inte.

Jag har möjlighet att göra det.

Tycker när man läser motiveringen till att inte döma för bedrägeri så var jag nog för snabb och pratade inte tillräckligt om våra kontakter, skulle tryckt på mer ang våra samtal om grejen så hade det nog framkommit att det helt klart verkade vara en som köper och säljer grejer
 
nino nino skrev:
Svar från åklagaren

"Eftersom godset är stulet har tingsrätten beslutat att det ska tas i förvar av staten och därav kan du tyvärr inte få ut godset.


Vad gäller skadeståndet så anser inte tingsrätten att Tjuven har lämnat vilseledande uppgifter. Han fick inte heller frågor om godsets ursprung. Därav anser inte tingsrätten att han ska dömas för bedrägeri."

Åklagaren verkar nöjd med domen och överklagar den inte.

Jag har möjlighet att göra det.

Tycker när man läser motiveringen till att inte döma för bedrägeri så var jag nog för snabb och pratade inte tillräckligt om våra kontakter, skulle tryckt på mer ang våra samtal om grejen så hade det nog framkommit att det helt klart verkade vara en som köper och säljer grejer
Fast att framstå (eller till och med vara) någon som köper och säljer grejer var väl inte bedrägligt i det där fallet? Han kan väl mycket väl gjort det. Ursprunget är ju som sagt inte utrett. Och om han inte fick någon specifik fråga om var den kom ifrån har han ju inte heller kommit med någon falsk uppgift till dig.
 
  • Gilla
HasseGy
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
"Eftersom godset är stulet har tingsrätten beslutat att det ska tas i förvar av staten och därav kan du tyvärr inte få ut godset.
Vad menar åklagaren egentligen med "tas i förvar"? Jag var av uppfattningen att något togs i beslag eller förvar i väntan på beslut om förverkande, kvarstad eller hävning? Vilket ju också antyds av termens bokstavliga innebörd - för de har väl rimligtvis inte beslutat att föremålet skall stå och damma på något lager hos polisen för all framtid?

Kolla https://lagen.nu/1962:700#K36P5S1.
Som jag förstår det kan inte beslutas om kvarstad om föremålet beslagtagits från tredje part som förvärvat föremålet i god tro.

Nä, jag skulle stå på mig om jag vore du. Det är väl åklagaren som beslutat om beslaget och nu är det deras förbannade skyldighet att hjälpa dig med att förklara exakt vad det innebär och vad du har för alternativ.
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Vad gäller skadeståndet så anser inte tingsrätten att Tjuven har lämnat vilseledande uppgifter. Han fick inte heller frågor om godsets ursprung. Därav anser inte tingsrätten att han ska dömas för bedrägeri."
Är det inte vilseledande nog att låtsas som att man äger godset, som man sedan säljer?
 
elmontören elmontören skrev:
Är det inte vilseledande nog att låtsas som att man äger godset, som man sedan säljer?
Jo man tycker det.
Rätten var överens om tjuven handlade med grejerna, alltså köpte och sålde.
 
C cpalm skrev:
Kolla [länk].
Som jag förstår det kan inte beslutas om kvarstad om föremålet beslagtagits från tredje part som förvärvat föremålet i god tro.
Var mer exakt ska jag leta, jag har tyvärr svårt att leta i texter...
 
Är det någon som kan skriva det jag bör skriva till åklagaren kanske med hänvisning till paragrafer och så så vore jag evigt tacksam
 
C
nino nino skrev:
Var mer exakt ska jag leta, jag har tyvärr svårt att leta i texter...
Det var just den där paragrafen jag länkade till (36 kap., 5 §) om förverkande.
Den första frågan jag skulle ställa är vad de menar med att tingsrätten beslutat att föremålet skall "tas i förvar" och exakt vad det innebär.
Vad står det för övrigt i domen angående beslaget, specifikt alltså?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.