66 793 läst ·
215 svar
67k läst
215 svar
Köpt stulen sak
Att man inte längre kan straffas betyder inte att man har rätt till stöldgodset.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Nej, det var rätt lag du hänvisade till. Det senare SFS-numret är från när paragrafen senast ändrades. Hänvisar man till lagen är det med 1986-numret.M masurica skrev:
Det är inte så kort preskriptionstid, utan den tid som måste gå innan man säkert kan äga godtrosförvärvat stöldgods är tio år, och då pga. hävd.H hempularen skrev:
Sex månader är klagotiden, alltså från när man vet att någon har ens egendom till när man måste begära den åter.
Lite märkligt sätt att se på saken tycker jag, att den som köpte prylen i "god tro" inte kan få behålla den. Det mest vettiga borde väl vara att den som betalat för prylen kan behålla den, och tjuven (som fått betalt) krävs på dessa pengar. Företaget står då med en fordran, den som köpte prylen får tillbaka den och tjuven åker i finkan.
Känns minst vettigt att den som köpte prylen inte får någonting, samt att prylen förstörs.
/S
Känns minst vettigt att den som köpte prylen inte får någonting, samt att prylen förstörs.
/S
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Det var så tidigare att om du handlat i god tro så fick du behålla varan. Problemet med det upplägget var att hälare då såg till att ordna någon trovärdig mellanhand.
Dagens lag stärker brottsoffrets rätt. Återfinns stöldgodset så har jag en (någorlunda) absolut rätt att få tillbaka min egendom.
Dagens lag stärker brottsoffrets rätt. Återfinns stöldgodset så har jag en (någorlunda) absolut rätt att få tillbaka min egendom.
Så är det, men i det här fallet är det ingen annan än TS som gjort anspråk på föremålet.H hempularen skrev:
Så frågan om vem som har "bättre rätt" är i sammanhanget inte aktuell.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Under förutsättning att det inte finns anledning att ifrågasätta domstolens bedömning av bevisfrågorna i målet är det uppenbart att de kommit till rätt slutsats. Detta är ett dussinmål. Keep calm and carry on.
Så för att skapa rättvisa så stjäl staten den stulna saken från dig, två fel blir ju som alla vet ett rätt!nino skrev:
Jaha blev väl nästan som väntat...
Rätten finner det styrkt att den är stulen, men vet inte från vem, så jag kan inte få tillbaka den.
"Mitt" åtal mot tjuven var bedrägeri men det är han frikänd från så då kan jag inte heller få skadestånd
Tappade faktiskt lite av förtroendet för rättsapparaten nu.
Det kan ju vara så att jag svarade "fel" saker i mitt vittnesmål... Men jag var ärlig
Hoppas att du åtminstone lärt dig att inte på något sätt samarbeta med eller hjälpa Polisen eller andra delar av den djupa staten i fortsättningen!
Men här finns ju inte något brottsoffer.....H hempularen skrev:
nino skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Det är som alltid lätt att tycka saker när man inte vet hur det fungerar.mnils skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Ja, det får man nog utgå ifrån. Sen är det en annan sak om TS har förstått exakt vad domen innebär för möjligheten att få tillbaka föremålet. Som jag förstår det är hävning av beslag och avgörande av "bästa rätt" en potentiellt komplicerad fråga som inte är helt bunden till själva brottsmålet och ibland till och med blir en separat civilrättslig fråga.Düsseldorff skrev:
Fördelen med att stulna saker konfiskeras är att efterfrågan på stöldgods går ner.
Kravet på kompensation bör ju ställas till säljaren.
Kravet på kompensation bör ju ställas till säljaren.