nino nino skrev:
Ja så fattar jag det som
Så den går ut på någon kronofogdeauktion eller?
 
K Kane skrev:
Så den går ut på någon kronofogdeauktion eller?
Ja jag antar väl det?
Ska ringa åklagaren på måndag om det går å få tag på han
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jaha blev väl nästan som väntat...
Rätten finner det styrkt att den är stulen, men vet inte från vem, så jag kan inte få tillbaka den.
"Mitt" åtal mot tjuven var bedrägeri men det är han frikänd från så då kan jag inte heller få skadestånd

Tappade faktiskt lite av förtroendet för rättsapparaten nu.

Det kan ju vara så att jag svarade "fel" saker i mitt vittnesmål... Men jag var ärlig
Det där lät mycket märkligt! Tack för uppdateringen.

Om det inte går att klargöra att den är stulen från någon, hur kan man bevisa att den faktiskt är stulen då? Att förverka den låter galet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Det där lät mycket märkligt! Tack för uppdateringen.

Om det inte går att klargöra att den är stulen från någon, hur kan man bevisa att den faktiskt är stulen då? Att förverka den låter galet.
Jadu jag vet inte
Men enl tidigare i tråden så går det ju tydligen att göra så
 
  • Gilla
Ljungzen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Rätten finner det styrkt att den är stulen, men vet inte från vem, så jag kan inte få tillbaka den.
Intressant ägarskapslimbo. Jag hade trott att tjuven, och i förlängningen därmed du, skulle få tillbaka de prylar man inte kunde styrks vems de var.

Jag tycker nog att den ordning du beskriver verkar bättre (sorry, men jag bryr mig mer om att det är svårt att handla med tjuvgods än att inte godtroende tredjeman – TS alltså – drabbas), än så som jag trodde att det var.

Intressant att höra vad åklagaren säger nästa vecka.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ja jag tycker väl också på nåt sätt att det är bra, hade aldrig köpt den om jag misstänkt att den var stulen.
Sen hade det väl kvittat om jag hade fått skadestånd, tror inte jag hade fått en krona iaf
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det hela låter jättekonstigt. Jag tror/trodde att lagen var konstruerad så att vid ett godtrosförvärv, som i det här fallet, så skall godset återgå till någon som har ”bättre rätt”, vilket då är den bestulne. Men om det inte finns någon med bättre rätt, så har ju köparen bättre rätt än staten.
Det vore en annan sak om du hade ansetts medveten om att du köpte stöldgods då skall det givetvis förverkas. även om ingen rättmätig ägare hittas. Men det kräver att du först döms för häleri.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med hempularen att du borde ju påvisa att godtrosförvärv föreligger och att över 6 månader har gått, vilket är preskribations tiden för att ursprungligeägaren ska göra anspråk på föremålet. Överklaga domen med hänvisning till Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre om den funint laga kraft, annars tar du en diskussion med åklagaren.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
M masurica skrev:
Ja, jag håller med hempularen att du borde ju påvisa att godtrosförvärv föreligger och att över 6 månader har gått, vilket är preskribations tiden för att ursprungligeägaren ska göra anspråk på föremålet. Överklaga domen med hänvisning till Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre om den funint laga kraft, annars tar du en diskussion med åklagaren.
Är det möjligt med stulet gods?
 
Ja, enligt §2

Godtrosförvärv av äganderätt

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som
hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig
att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till
egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.

En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att

egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och om-
ständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlå-
taren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M masurica skrev:
Ja, enligt §2

Godtrosförvärv av äganderätt

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som
hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig
att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till
egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.

En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att

egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och om-
ständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlå-
taren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

"Noterar att jag angav fel lag 1986:796 är ersatt av 2003:161"
 
Tack åklagaren var ute på vift men fick en mailadress så jag ska prova där.

Har ni några tips på vad / hur man ska skriva?
Svårt kanske utan att ha läst dommen
 
En väg är att fråga kort om när du får tillbaka din egendom som du enligt domen tolkar det som är din nu då ingen annan kunde bevisas vara ägare.

Dumt att för tidigt begränsa sig i juridiska frågor. Utgå från att du har rätt så att hon måste förklara varför du eventuellt inte har det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Har ni några tips på vad / hur man ska skriva?
Svårt kanske utan att ha läst dommen
Bäst kanske att be dem ringa upp dig så att ni kan resonera om saken.
Kanske lite naivt helt enkelt fråga hur du skall göra för att få tillbaka din "pryl"?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det där med 6 månaders preskription, var intressant. Det hade väl passerats redan när polisen beslagtog föremålet?

Beslaget kan väl iofs. ändå vara motiverat, om de behövde utreda häleri. Men om en sådan misstanke avskrivs borde väl godset återgått direkt, iom att preskriptionstiden passerats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.