29 743 läst ·
85 svar
30k läst
85 svar
Köpråd tångamperemeter
OK, det var intressant.
Om det behövs uA i upplösning för läckströmssökning så är ju noggrannheten på UNI-T tängerna alldeles för dålig i vilket fall för att kunna användas vettigt för det.
Det lutar helt klart åt den dyrare UNI-T för mina behov
. UT-210E går att få på ebay för under 300 pix.
Om det behövs uA i upplösning för läckströmssökning så är ju noggrannheten på UNI-T tängerna alldeles för dålig i vilket fall för att kunna användas vettigt för det.
Det lutar helt klart åt den dyrare UNI-T för mina behov
Det beror ju på hur stora läckströmmar man ska leta efter. Om det bara handlar om att hindra en JFB från att lösa ut så borde ju 5mA precision (1mA upplösning) duga bra. En normal 30mA JFB får ju inte lösa förrän vid minst 15mA.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Som grov felsökning för jordfel, så tror jag att även 10mA upplösning fungerar. Läckströmmar letar man ju efter om man har en jordfelsbrytare som sporadiskt löser ut. Då räcker det att se om det överhuvudtaget finns en mätbar läckström till någon apparat. I normalfallet så har man inga läckströmmar alls (jo kanske nanoampere), om en pryl visar sig ha en läckström, som visserligen är lägre än gränsen för jordfelsbrytare, så är den ändå väldigt suspekt. En låg läckström blir ofta mycket högre om det blir lite varmare eller lite mer luftfuktighet osv.
Läckströmmar som är högre än gränsen kan man inte mäta, för då löser jordfelsbrytaren ut innan man hinner mäta något.
Läckströmmar som är högre än gränsen kan man inte mäta, för då löser jordfelsbrytaren ut innan man hinner mäta något.
Just den har jag kollat in och bestämt mig för att köpa.mexitegel skrev:
Nu har det gått ett år sedan jag bestämde mig, så tydligen var det inte så bråttom, men det köpet finns fortfarande på todo-listan.
Men att den går att mäta läckström samt är så nätt i formatet, och i övrigt verkar riktigt trevlig har fått mig på fall.
UT210-E ser bra ut hoppas du skriver här lite om du skaffar en. Bara du inte hoppas för mycket på just läckströmsmätning det duger de inte så bra till men knappast huvudanvändning för den.
En sån borde rekommenderas till hempulare här på forumet. Alla vettiga funktioner, inga risker vid felaktig strömmätning osv. Inget avskräckande pris jämfört med diverse halvdana multimetrar också.
En sån borde rekommenderas till hempulare här på forumet. Alla vettiga funktioner, inga risker vid felaktig strömmätning osv. Inget avskräckande pris jämfört med diverse halvdana multimetrar också.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
UT210E har 2000mA i lägsta AC strömområdet och 2000-display, så den har en upplösning på 1mA.
Däremot en mätonoggrannhet i detta område på ±(2,5% +5) dvs om man mäter säg 15mA så kan det vara allt mellan 15mA ± 5,4mA, dvs sant värde är 9,6 - 20,4 mA.
Det indikerar jordfel, ja det kan nog duga för felsökning, men viss risk för att man övertolkar resultaten om man inte har detta i minne.
Den jag skulle vilja köpa UT211B har bara 60A som max, men å andra sidan 600mA i lägsta AC strömområdet och 6000-display, så den har en upplösning på 0,1mA (100µA).
Och en mätonoggrannhet i detta område på ±(1,5% +10) dvs om man mäter säg 15mA så kan det vara allt mellan 15mA ± 1,002mA, dvs sant värde är 14 - 16 mA.
Så denna bör duga mycket bättre än den förra för att leta läckströmmar. Och det är just därför jag är ute efter en sådan. Det är kanske inte så nödvändigt för en vanlig privatperson, men jag kommer säkert någon gång ha nytta av det.
Denna är däremot ingen fullfjädrad (och jättedyr) läckströmstång, de riktiga grejerna här har ännu en tiopotens bättre prestanda. Men skulle jag åka på något sådant jobb att det behövs får jag remittera kunden till en med annan kompetens och utrustning (för att snacka tommib-språk).
Problemet är väl mest att den verkar inte gå att få tag på i Sverige (iaf till rätt pris) så jag måste krångla med ebay-köp, vilket har blivit tråkigt numera med postnord/tullverket-idiotin.
Däremot en mätonoggrannhet i detta område på ±(2,5% +5) dvs om man mäter säg 15mA så kan det vara allt mellan 15mA ± 5,4mA, dvs sant värde är 9,6 - 20,4 mA.
Det indikerar jordfel, ja det kan nog duga för felsökning, men viss risk för att man övertolkar resultaten om man inte har detta i minne.
Den jag skulle vilja köpa UT211B har bara 60A som max, men å andra sidan 600mA i lägsta AC strömområdet och 6000-display, så den har en upplösning på 0,1mA (100µA).
Och en mätonoggrannhet i detta område på ±(1,5% +10) dvs om man mäter säg 15mA så kan det vara allt mellan 15mA ± 1,002mA, dvs sant värde är 14 - 16 mA.
Så denna bör duga mycket bättre än den förra för att leta läckströmmar. Och det är just därför jag är ute efter en sådan. Det är kanske inte så nödvändigt för en vanlig privatperson, men jag kommer säkert någon gång ha nytta av det.
Denna är däremot ingen fullfjädrad (och jättedyr) läckströmstång, de riktiga grejerna här har ännu en tiopotens bättre prestanda. Men skulle jag åka på något sådant jobb att det behövs får jag remittera kunden till en med annan kompetens och utrustning (för att snacka tommib-språk).
Problemet är väl mest att den verkar inte gå att få tag på i Sverige (iaf till rätt pris) så jag måste krångla med ebay-köp, vilket har blivit tråkigt numera med postnord/tullverket-idiotin.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Hittade den här:
https://www.pinsonne-elektronik.de/pi11/pd156_ut211b.html
Annars finns den tydligen att köpa på Elfa för 1400 kr. Blir lite frestad av den tyska sidan. har dock inte kollat hur mycket frakt det blir, kanske inte är lönt att handla där.
https://www.pinsonne-elektronik.de/pi11/pd156_ut211b.html
Annars finns den tydligen att köpa på Elfa för 1400 kr. Blir lite frestad av den tyska sidan. har dock inte kollat hur mycket frakt det blir, kanske inte är lönt att handla där.
14€ skriver dom om man kollar fraktkostnad till Sverige
GLS / Hermes / DPD / DHL Standardversand
Zustellung durch DPD, DHL oder Hermes Versand , genaue Lieferzeitinformationen nach Land&Zahlart siehe "Versandkosten und Lieferzeiten"
14,00 €
GLS / Hermes / DPD / DHL Standardversand
Zustellung durch DPD, DHL oder Hermes Versand , genaue Lieferzeitinformationen nach Land&Zahlart siehe "Versandkosten und Lieferzeiten"
14,00 €