Syrran har tröttnat på att skotta och flytta snö (sen några år tillbaka egentligen) och sugen på snöslunga.
Hon har inte jättestort. Uppskattat ca 150-200 kvm uppfart / parkering + en "gång" på kanske 10-15 meter.
Det är i Stockholm så ganska ofta blöt / tung snö men likaväl förekommer ju torr kall snö.
Hon önskar batteridriven för att slippa hålla på med olja, bensin osv. samt slippa en sladd för de som är sladdrivna.
Vad ska hon kika på ? Vad är vettigt att köpa för henne ?
Enstegs ? Tvåstegs ?
Hon har inget batterisystem idag så helt fritt där.
Är alla slungor slut nu för säsongen eller kommer något att reas ut om några månader ?
/Jocce
Hon har inte jättestort. Uppskattat ca 150-200 kvm uppfart / parkering + en "gång" på kanske 10-15 meter.
Det är i Stockholm så ganska ofta blöt / tung snö men likaväl förekommer ju torr kall snö.
Hon önskar batteridriven för att slippa hålla på med olja, bensin osv. samt slippa en sladd för de som är sladdrivna.
Enstegs ? Tvåstegs ?
Är alla slungor slut nu för säsongen eller kommer något att reas ut om några månader ?
/Jocce
Det finns båda fördelar och nackdelar med en batteridriven snöslunga.
Batterier som endast används säsongsvis, risk att de inte går att ladda när de väl behövs.
Snöslunga i plast som väger för lite, kan bli svårt att röja bort plogvallar utan att den slirar eller stegrar.
Fördelar är såklart att man slipper service med olja m.m
Batterier som endast används säsongsvis, risk att de inte går att ladda när de väl behövs.
Snöslunga i plast som väger för lite, kan bli svårt att röja bort plogvallar utan att den slirar eller stegrar.
Jo förstår att det finns för och nackdelar...alm82 skrev:
Det finns båda fördelar och nackdelar med en batteridriven snöslunga.
Gällande batterier som bara används säsongsvis så är det alltid en risk. Men mina till gräsklipparen har överlevt ett par år iallafall....
Eventuell plogvall må vara ett problem men den tror jag hon kan ta med spade om det behövs...
Är ju här mer ute efter mer specifika köpråd på vettiga modeller osv....
/Jocce
En husqvarna för 10.000 utan framdrivning är nog det minsta man behöver för en parkering...
https://duab.se/skog-tradgard/snosl...gor/husqvarna-st-143i-batteridriven-snoslunga
https://duab.se/skog-tradgard/snosl...gor/husqvarna-st-143i-batteridriven-snoslunga
Jag har aldrig provat någon enstegsslunga men tvivlar starkt på att en sån liten maskin är något att ha när den verkligen behövs d v s när det har kommit 2-3 dm tung blötsnö eller som idag när det låg en halvstor plogvall över vår infart. Jag gjorde ett försök med snösläden men snön var hårt packad och väldigt tung så jag insåg snabbt att jag behövde snöslungan.
Det tog mig 10 minuter att flytta på plogvallen med den kraftiga slungan som väger 109 kg och flyttar upp till 900 kg snö per minut. En liten enstegsslunga som väger 18 kg tror jag inte är till mycket nytta i de besvärliga fallen som idag. Jag kan såklart ha fel men bilderna i annonsen indikerar att jag troligen har rätt.
Det tog mig 10 minuter att flytta på plogvallen med den kraftiga slungan som väger 109 kg och flyttar upp till 900 kg snö per minut. En liten enstegsslunga som väger 18 kg tror jag inte är till mycket nytta i de besvärliga fallen som idag. Jag kan såklart ha fel men bilderna i annonsen indikerar att jag troligen har rätt.
Jag var lite sugen på den där då jag redan har batterisystemet till röjsåg och motorsåg. Men jag ändrade mig snabbt när jag såg filmer på folk som använder den i verkligheten.Attitudeswe skrev:
Sen är priset utan batteri. Räkna med 6-7000 till för två bra batterier och laddare.
En batteridriven är ju ungefär dubbelt så dyr i inköp jämfört med en bensin, till det kommer kostnad för slitage av batterier.Jocce81 skrev:
Syrran har tröttnat på att skotta och flytta snö (sen några år tillbaka egentligen) och sugen på snöslunga.
Enstegs ? Tvåstegs ?
/Jocce
men om inte priset är något att hänga upp sig på så skulle jag kolla på en ego, dom får bra betyg i tester som jag läst.
Men en så liten uppfart går snabbast och lättast att skotta med en snöräv i bra kvalite, exempelvis en Masi Nova.
Vad är det för märke på klipparen?
T.ex. Ryobi har snöslungor också.
T.ex. Ryobi har snöslungor också.
Jag köpte en Al-ko ST 4048 på Bauhaus för några veckor sedan och passade dessutom på att köpa en motorsåg av samma fabrikat för att få ett andra batteri.Jocce81 skrev:
Enstegs ? Tvåstegs ?
/Jocce
Bägge var på utförsäljning och jag gav 4500 för snöslungan.
Grymt effektiv!
Dock så behöver man två batterier för de äter batteri när det är lite djupare snö.
Den fick guldplats i GDS's test även om Ryobin fick bra betyg men är betydligt dyrare.
Sen vet jag inte hur avancerat eller trovärdigt test i GDS är 😆
Såg att den vann bäst i test där...Scout skrev:
Jag köpte en Al-ko ST 4048 på Bauhaus för några veckor sedan och passade dessutom på att köpa en motorsåg av samma fabrikat för att få ett andra batteri.
Bägge var på utförsäljning och jag gav 4500 för snöslungan.
Grymt effektiv!
Dock så behöver man två batterier för de äter batteri när det är lite djupare snö.
Den fick guldplats i GDS's test även om Ryobin fick bra betyg men är betydligt dyrare.
Sen vet jag inte hur avancerat eller trovärdigt test i GDS är 😆
Sen hur duktiga de är på GDS kan man väl låta vara osagt...men tester av snöslungor finns det ju inte massor av så...
Får lite känslan av att alla dom här batteridrivna enstegsslungorna är väldigt lika varandra...små skillnader bara...
Extrabatteri är givet, kanske t.om 2 st...
Lite nyfiken på Makitas snöslunga också men den verkar ju inte finnas tillgänglig ännu.
Tolkar det dock som du är nöjd med köpet iallafall och kan rekommendera det till syrran?
/Jocce