29 128 läst ·
85 svar
29k läst
85 svar
Köpråd tångamperemeter
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Jag har gjort några mätningar med min Uni-T 210E. Jag kollade med lite olika lampor vid 230V (det var enkelt att rigga eftersom jag redan har sockel m säkringshållare för ballaständamål, och jag är fortfarande inte tipp-topp).
Verifierade med DMM (Billig från Kina men märkt TRMS och är iaf inom spec riktig på strömmätning i DC-området; mätt mot referens). DMM på 10A området, annars blev spänningsförlusten (tror jag) för stor för att tända elektroniken i en LED, Uni-T på 2A-området.
Mätserie (mA)
DMM - Uni-T 210E
257 245 (Glödlampa)
80 75 (Halogen)
62 58-59 (Glödlampa)
19 16-17 (LED)
14 14 (LED)
Så lägstavärdet är ju lite högt men jag kunde inte enkelt gå lägre (motstånd för 5mA gav för stor effekt i motstånden; flera i serie för att möta spänningsklassingen). Enklast annars hade varit att seriekoppla några glödlampor, men jag har inga med tillräckligt liten effekt och bara två socklar.
Men det verkar som om serierna iaf konvergerar vid små värden, så de håller sig antagligen inom sin procentuella avvikelse (som ju blir mindre i absoluta termer vid små värden).
Vad har jag fö i hemmet som drar, säg, 5mA?
Verifierade med DMM (Billig från Kina men märkt TRMS och är iaf inom spec riktig på strömmätning i DC-området; mätt mot referens). DMM på 10A området, annars blev spänningsförlusten (tror jag) för stor för att tända elektroniken i en LED, Uni-T på 2A-området.
Mätserie (mA)
DMM - Uni-T 210E
257 245 (Glödlampa)
80 75 (Halogen)
62 58-59 (Glödlampa)
19 16-17 (LED)
14 14 (LED)
Så lägstavärdet är ju lite högt men jag kunde inte enkelt gå lägre (motstånd för 5mA gav för stor effekt i motstånden; flera i serie för att möta spänningsklassingen). Enklast annars hade varit att seriekoppla några glödlampor, men jag har inga med tillräckligt liten effekt och bara två socklar.
Men det verkar som om serierna iaf konvergerar vid små värden, så de håller sig antagligen inom sin procentuella avvikelse (som ju blir mindre i absoluta termer vid små värden).
Vad har jag fö i hemmet som drar, säg, 5mA?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Du kanske har en sådan här usb-adapter, min driver en mikrofon till en övervakningskamera.lars_stefan_axelsson skrev:
4.7mA blev det med tången, låter rimligt tycker jag.
0.01mA med min B-tema multimeter, mindre rimligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Hur mätte du rent praktiskt?
Mätte du på något sätt på DC sidan?
Mätte du på något sätt på DC sidan?
Om du tog bilden på Bilteman vid mätningen verkar den vara satt på DC. Så då är det inte så konstigt med noll där.Peter2400 skrev:
Sådärja, skiljer fortfarande en del.Peter2400 skrev:
1:a bilden, usb adapter med inkopplad last.
2:a bilden usb adapter utan något inkopplat
3:e bilden en lödkolv, angiven effekt 48W
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Fast är din DMM ett "True RMS"-instrument? Den saknar iaf märkning, och det är något som tillverkarna gillar att klistra dit.
Om det är så, så är det iaf en hypotes att du får ett mätfel med en så "trist" last som en en (dålig) USB-laddare. (Se exv Flukes exempel här.) Dock så får du lite större avvikelser än man skulle tro på rak arm, så här skulle man vilja titta på vågformen.
Men det förklarar antagligen inte lödkolven. Som om den är en "vanlig" lödkolv borde vara ganska resistiv. Din skillnad där är ju i samma storleksordning som den jag fick för största lasten, men åt fel håll. Dvs i mitt fall så visade min DMM det högre värdet.
Om det är så, så är det iaf en hypotes att du får ett mätfel med en så "trist" last som en en (dålig) USB-laddare. (Se exv Flukes exempel här.) Dock så får du lite större avvikelser än man skulle tro på rak arm, så här skulle man vilja titta på vågformen.
Men det förklarar antagligen inte lödkolven. Som om den är en "vanlig" lödkolv borde vara ganska resistiv. Din skillnad där är ju i samma storleksordning som den jag fick för största lasten, men åt fel håll. Dvs i mitt fall så visade min DMM det högre värdet.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Vad har du för mätområde inställt på sista bilden? På den äldre bilden där biltema var inställd på DC, så hade du 40mA område. På sista bilden ser vi en krumelur på decimalsiffran, som jag misstänker betyder overflow.
En USB laddare har verkligen inte en sinusformad last. Det drar en kort strömpuls på toppen av spänningskurvan. Men lödkolven borde vara en resistiv last, men den kan också ha tyristor styrd regelering.
Det är bare en ren glödtrådslampa som borde ge samma värde på strömmen.
Det är bare en ren glödtrådslampa som borde ge samma värde på strömmen.