29 742 läst ·
85 svar
30k läst
85 svar
Köpråd tångamperemeter
Jag köpte mig en sådan här för 3 år sedan, lekte lite med den i början, men nu ligger den mest och väntar.
Jag tror det är lite som med bil med fyrhjulsdrift som vi köpte för 2 år sedan, har inte snöat sedan dess, och jag har inte haft några elfel sedan jag köpte amperemetern.
Så den kan jag rekommendera
Jag tror det är lite som med bil med fyrhjulsdrift som vi köpte för 2 år sedan, har inte snöat sedan dess, och jag har inte haft några elfel sedan jag köpte amperemetern.
Så den kan jag rekommendera
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju marginella pengar att spara på ett samköp isåfall. Det kostar väl typ 60 spänn att skicka inom Sverige. Dessutom lite besvär för den som samordnarMikael_L skrev:
Men jag drar mig också för ebay-köp nuförtiden, det är inte alls lika fördelaktigt längre och krångligare.
Men då blir det ju en bra avslutning på den här veckan. Lägger en beställning i kväll efter svärfars födelsedagskalas. Tack @hempularen för tipset!
.
Nu tror jag att jag beställt. Jag har i allafall betalat.... 
Körde man google translate på sidan (Min gymnasietyska är lite för ringrostig) så flippade varukorgen ut och det gick inte att välja betalningsalternativ alls. Efter nytt försök utan översättning så så står sidan bara och laddar "Bestellung senden...". efter att man betalat. Inte helt förtroendeingivande....
Ska skicka ett mail till dem, så vill bara höja ett litet varningens finger för er andra.
Körde man google translate på sidan (Min gymnasietyska är lite för ringrostig) så flippade varukorgen ut och det gick inte att välja betalningsalternativ alls. Efter nytt försök utan översättning så så står sidan bara och laddar "Bestellung senden...". efter att man betalat. Inte helt förtroendeingivande....
Ska skicka ett mail till dem, så vill bara höja ett litet varningens finger för er andra.
Vore det inte enklare att beställa från Ebay, då slipper man tyskanMikael_L skrev:
https://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT21...=item360501ac2a:g:zZEAAOSwUFtZZYWS:rk:10:pf:0
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Ja, jag har faktiskt precis den modellen. Och den har tjänat mig väl så långt.GK100 skrev:
UT210-E ser bra ut hoppas du skriver här lite om du skaffar en. Bara du inte hoppas för mycket på just läckströmsmätning det duger de inte så bra till men knappast huvudanvändning för den.
En sån borde rekommenderas till hempulare här på forumet. Alla vettiga funktioner, inga risker vid felaktig strömmätning osv. Inget avskräckande pris jämfört med diverse halvdana multimetrar också.
Ett varningens finger för DC-mätning dock. Eftersom detta egentligen är magnetfältstyrkemätning så är den känslig för externa magnetfält, orienteringen på skänklarna och lite annat. Så man måste nolla instrumentet nära (men inte för nära) mätstället, samt hålla 90 grader osv. Inte jättekrångel men lite meckigare och känsligare än en växelströmsmätning, och lättare att påverka mätresultatet.
Har du testat hur den uppför sig vid små strömmar som vid tex använda som läckströmstång? Nu kanske vi får se hur den andra -B funkar vad det lider också, den ska ju på papperet åtminstone vara mer lämpad.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har faktiskt precis den modellen. Och den har tjänat mig väl så långt.
Ett varningens finger för DC-mätning dock. Eftersom detta egentligen är magnetfältstyrkemätning så är den känslig för externa magnetfält, orienteringen på skänklarna och lite annat. Så man måste nolla instrumentet nära (men inte för nära) mätstället, samt hålla 90 grader osv. Inte jättekrångel men lite meckigare och känsligare än en växelströmsmätning, och lättare att påverka mätresultatet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Nej, eftersom specen är vad den är så har jag inte läckströmsmätt med den. Men det är inte omöjligt att sätta upp en liten test. Är någon tillräcklig intresserad?GK100 skrev:
Det kommer han också fram till i denna video-review av UT211Blars_stefan_axelsson skrev:
Ett varningens finger för DC-mätning dock. Eftersom detta egentligen är magnetfältstyrkemätning så är den känslig för externa magnetfält, orienteringen på skänklarna och lite annat. Så man måste nolla instrumentet nära (men inte för nära) mätstället, samt hålla 90 grader osv. Inte jättekrångel men lite meckigare och känsligare än en växelströmsmätning, och lättare att påverka mätresultatet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
