14 082 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Kondens insida fönster, varför??
Hannuse skrev:
Jag fick exakt detta problem när jag bytte fönster i mitt hus 2013.
Bytte från 2+1 fönster från 1980 till moderna 3-glas (Traryd).
Fick isbildning på insidan vid kall väderlek, typ 15-minusgrader, men med dom gamla fönstren var det helt problemfritt.
Hade flera konversationer med Traryd, men dom hävdade att trävirket på insidan var av samma kvalitet som utsidan, så det skulle inte vara någon fara.
Problemet är att kassetten som fönstren sitter fast i är av aluminium, och kylan leds in via kanten på kassetten, så du får minusgrader på insidan.
Jag tänker att det troligen var en kombination av denna förändrade fönsterkonstruktion, och att jag hade en ventilation som inte var helt optimal (mekanisk frånluft via några enstaka don).
Dom gamla 2+1 fönstren fick en mjukare övergång av köldbryggan, så det blev aldrig kondens eller isbildning.
Jag levde med det, torkade bort fukten med en hannduk när det blev lite varmare så att isen smälte.
Satte spaltventiler på några ställen, vilket gjorde det marginellt bättre.
Blev betydligt bättre när mina tre barn flyttade ut, vilket ger mig tanken att ventilationen spelar in.
Men...ett 2+1 fönster hade ju också löst problemet, men vet inte om det finns längre?
Fönstren är dock fortfarande i bra skick på insidan, så Traryd kanske hade rätt i
Vi har haft tidigare hus samma men efter vi köper ventilation med värmeåtervinning, slutar det på engång.Hannuse skrev:
Jag fick exakt detta problem när jag bytte fönster i mitt hus 2013.
Bytte från 2+1 fönster från 1980 till moderna 3-glas (Traryd).
Fick isbildning på insidan vid kall väderlek, typ 15-minusgrader, men med dom gamla fönstren var det helt problemfritt.
Hade flera konversationer med Traryd, men dom hävdade att trävirket på insidan var av samma kvalitet som utsidan, så det skulle inte vara någon fara.
Problemet är att kassetten som fönstren sitter fast i är av aluminium, och kylan leds in via kanten på kassetten, så du får minusgrader på insidan.
Jag tänker att det troligen var en kombination av denna förändrade fönsterkonstruktion, och att jag hade en ventilation som inte var helt optimal (mekanisk frånluft via några enstaka don).
Dom gamla 2+1 fönstren fick en mjukare övergång av köldbryggan, så det blev aldrig kondens eller isbildning.
Jag levde med det, torkade bort fukten med en hannduk när det blev lite varmare så att isen smälte.
Satte spaltventiler på några ställen, vilket gjorde det marginellt bättre.
Blev betydligt bättre när mina tre barn flyttade ut, vilket ger mig tanken att ventilationen spelar in.
Men...ett 2+1 fönster hade ju också löst problemet, men vet inte om det finns längre?
Fönstren är dock fortfarande i bra skick på insidan, så Traryd kanske hade rätt i alla fall?
[bild]
[bild]
Ventilation med värmeåtervinning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden