Börja med att sätta en liten fläkt som blåser längs med fönsterna. Om fukten förvsvinner så beror det på dålig cirkulation. När det når en viss temp så tror jag att det blir som en slags barriär i nederkant där det är svårt att komma åt. Dålig cirkulation, fönstret blir kallare och sen är det liksom igång. Ev varmluft kan inte sig in mot fönstret direkt utan glider sakta snett uppåt.

Sen om ni drar upp luft från källaren så är tillflödet antagligen för klent.

• Gilla
Vindstilla85 och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kan vara så att fönstren sitter för långt ut i väggen så smygen inåt blir för djup och försvårar luftrörelser.
Fönstren ska inte sitta längre ut än att dom sitter i det isolerade skiktet.
Stämmer ej, funkar utmärkt att även idag sätta fönstren långt ut. Mitt hus är ett exempel (bland 100-tusentals andra) på att det inte är några problem, har aldrig på 43 år haft kondens lika TS här.

Diskussion ang fönsterplaceringen är en never ending story, det går i vågor hur man ska göra, men oemotstridligt är att det är både snyggare och mer praktiskt att placera fönstren mer utåt än inåt.

V Vindstilla85 skrev:
Känns som detta är mest troligt. Men borde inte det avspeglas på luftfuktigheten? Huset värms upp av fjärrvärme samt kamin (dock ej hunnit elda sen vi flyttade in, väntar på veden. Vad är bra riktig ventilation? FTX? Känns som en stor investering om det inte är fastställt att mindre åtgärder räcker.
Flyttat från en hus med en pax-fläkt som enda frånluft i hela huset, och där var det inget problem med luftkvaliteten.
Vi har samma problem hos oss. När det blir kallt ute får vi ibland kondens i nedre kanten på nya 2glas fönster, trots normala inomhusfuktighetsnivåer. rimligt är som SågspånPappspikEternit skrev. Glasen blir kalla, varm luft sätter av fukt där. Blir så klart extra mycket i sovrum där luftfuktigheten är högre.

När man hade element, så var dom ju under fönstren för att förhindra just sånt här. Men om det förblir kallt ett tag så brukar fukten minska tycker jag.

• Gilla
Yaax och 1 till
  • Laddar…
Kondens som avsätter sig i fönstrets nederkant och hörn lär bero på kallras samt att luftcirkulationen är sämre där pga fönsterramen.

Luftfuktigheten är fortfarande hög utomhus och mycket fukt sitter i väggar, golv etc. Efter några veckor med minusgrader blir inomhusluften torrare och kondensproblemet mindre.

• Gilla
Vindstilla85 och 1 till
  • Laddar…
U
Vi har också kondens, men det tar tid att få ner luftfuktigheten inomhus vid temperaturomslag.

Ligger på 60% inne sommar och höst innan temperaturen sjunker ordentligt. Och första dagarna med minusgrader har vi kondens nederst på alla fönster och fuktigheten ligger fortfarande på 60%. Nu efter 3 dagar med -1 till -3 så är vi nere på 50% och kondens sker bara nattetid i sovrum där vi dragit för gardinen. Kommer sällan under 35-40% även om vi har -15 ute.

Har golvvärme i hela huset. MiniFTX i sovrummen och självdrag i resten + pax i badrum.

En stor bov för oss är köksfläkt med kolfilter som kastar tillbaka att fukt i huset.

Redigerat:
  • Gilla
Yaax och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Detta händer på vissa av mina fönster både uppe och i källaren, men bara första gångerna för säsongen som det blir kallt, aldrig senare under vintern. Bara att gå runt och torka av (eller i undantagsfall skrapa is i källaren).

• Gilla
Yaax och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Kondens som avsätter sig i fönstrets nederkant och hörn lär bero på kallras samt att luftcirkulationen är sämre där pga fönsterramen.

Luftfuktigheten är fortfarande hög utomhus och mycket fukt sitter i väggar, golv etc. Efter några veckor med minusgrader blir inomhusluften torrare och kondensproblemet mindre.
Det har minskat lite redan till idag så förhoppningsvis är det precis som du säger, och jag har oroat mig i onödan. Kan de ha bidragit att huset stod kallt hela hösten till sista helgen i oktober, då vi flyttade in. Kanske lagrades en hel del fukt som nu måste torka ur?

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Min tro är att det är för dålig luftcirkulation inomhus.

Jag har FTX Heru 100 SEC.

Luftflöden ut från toaletter och våtrum. In till vardagsrum och tre sovrum.

Eftersom jag värmer hela bodelen med en större centralt placerad ugn, så går varmluften från denna rakt upp under innantaken och sen ned efter fönster och ytterväggar, över golven till eldstaden o s v.
En ständig cirkulation.

Stänger jag dörren in till ett sovrum blir det kondens på fönstret. Trots att jag ha sågat av dörrarna till sovrummen 2 cm nedertill.

Det ska var rotation på luften inomhus. Det fixar inte Paxventiler genom ytterväggar.

- Bästa rådet om det finns plats på vinden, så montera in ett FTX, komplett med isolerade ventilationsrör och ett antal ljuddämpare.
Du spar energi med en sådan och får frisk luft, samt luftomsättning inomhus.

Själv har jag stängt av elvärmen i FTX.

Hur har du ordnat tilluften till eldstaden?
Tar emot lite att investera i FTX just nu. Är extremt ljuskänslig och rädd att jag ska störa mig på ventilationen. Å andra sidan förstår jag ju att det antagligen är det smarta i längden. Är bara uppe i värsta småbarnsåren just nu med ett-åriga tvillingar och en fyra-åring så alla nya projekt känns oöverstigliga haha. Flytten bara höll på att knäcka mig.

Tilluften till eldstaden kommer utifrån via rör.

Mats-S Mats-S skrev:
Stämmer ej, funkar utmärkt att även idag sätta fönstren långt ut. Mitt hus är ett exempel (bland 100-tusentals andra) på att det inte är några problem, har aldrig på 43 år haft kondens lika TS här.

Diskussion ang fönsterplaceringen är en never ending story, det går i vågor hur man ska göra, men oemotstridligt är att det är både snyggare och mer praktiskt att placera fönstren mer utåt än inåt.
Rent tekniskt vet jag inte vad som är bäst och lägger mig inte i den diskussionen. Men håller med om att det är tusen gånger snyggare med fönster i liv med fasaden. Gråter lite inombords av våra hållögda fönster!

U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har också kondens, men det tar tid att få ner luftfuktigheten inomhus vid temperaturomslag.

Ligger på 60% inne sommar och höst innan temperaturen sjunker ordentligt. Och första dagarna med minusgrader har vi kondens nederst på alla fönster och fuktigheten ligger fortfarande på 60%. Nu efter 3 dagar med -1 till -3 så är vi nere på 50% och kondens sker bara nattetid i sovrum där vi dragit för gardinen. Kommer sällan under 35-40% även om vi har -15 ute.

Har golvvärme i hela huset. MiniFTX i sovrummen och självdrag i resten + pax i badrum.

En stor bov för oss är köksfläkt med kolfilter som kastar tillbaka att fukt i huset.
Det är redan aningens mindre ikväll. För tidigt att dra några slutsatser men hoppas att det stämmer som du säger!

Magnus E K Magnus E K skrev:
Detta händer på vissa av mina fönster både uppe och i källaren, men bara första gångerna för säsongen som det blir kallt, aldrig senare under vintern. Bara att gå runt och torka av (eller i undantagsfall skrapa is i källaren).
Verkar ju vara flera som har samma erfarenhet så hoppas att det är så enkelt och jag har jagat upp mig i onödan haha.

Jag hade samma problem. Jag har tvättstugan i källaren och fick kondens i hörnen på fönstren. Löste det genom att öppna spaltventilerna på fönstren och köpte en avfuktare till tvättstugan i källaren. Tryckte på den 3 timmar när vi hängde tvätt och duschade. Tvätten torkade mycket snabbare också.

• Gilla
Vindstilla85
  • Laddar…
Vill bara tillägga att jag också hade liknande symptom för någon dag sen. Trots nya fönster, varmt i huset och FTX-ventilation. Så jag tror också att en förklaring kan vara att årets väderomslag gick fort.

• Gilla
Vindstilla85 och 1 till
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Vill bara tillägga att jag också hade liknande symptom för någon dag sen. Trots nya fönster, varmt i huset och FTX-ventilation. Så jag tror också att en förklaring kan vara att årets väderomslag gick fort.
Jag håller tummarna!

• Gilla
DrKron
  • Laddar…
Suset från ftx glömmer man efter en tid när
Man vet att man sparar energi OCH får bra luft inomhus .dvs att huset mår bra och man sparar mången peng på det..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.