V Vindstilla85 skrev:
Ja, precis det är i hörnen nedtill. Det gör väl eg ingenting som så. Kan torka bort det. Mest orolig att det är ett symptom på nått större problem. Det här med att flytta till nytt okänt hus ger mig massa noja för fukt eftersom vi haft dåliga erfarenheter tidigare.
Ja, det är lätt att börja noja över saker i sitt hus! Därför är forumet så bra, här kan man få inspel och erfarenheter från andra, vilket brukar kunna lugna nojorna.

Ett försök till lugnande exempel:
Det är sommar och du är ute i trädgården och jobbar. Det är varmt och du blir törstig. Du går in i köket, ställer fram ett stort glas och häller upp din favvodricka ur kylskåpet. Nästan direkt bildas imma på glaset. Tänker du då: "usch, vad dålig ventilation vi har här inne" eller "ahhh, det här ska bli gott"...?

• Gilla
  • Älska
Olivia.D och 1 till
  • Laddar…
Det är inte normalt att det blir kondens på samtliga fönster för att det blir lite kallt ute.
Speciellt inte om man har element under, fönstren är relativt nya 3-glas och under 40% RH.
Eftersom det rör sig om samtliga fönster så tror jag problemet ligger där.
Antingen är det kassa fönster eller så kanske de saknar drevning.

• Gilla
Gunnar Johansson69 och 3 till
  • Laddar…
V Vindstilla85 skrev:
Varför? Det är en glipa mellan vägg och fönsterbräda redan.
På bilderna du la upp var där ingen springa så rådet du fick var ifrån fakta du gav

Men oavsett vilket så skulle samma råd ge mer luft vid fönstret, vilket minskar kondenserad för rutan blir varmare.

• Gilla
Vindstilla85
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
På bilderna du la upp var där ingen springa så rådet du fick var ifrån fakta du gav

Men oavsett vilket så skulle samma råd ge mer luft vid fönstret, vilket minskar kondenserad för rutan blir varmare.
Jag förstår, var nog bara dålig bild/vinkel.

V Vindstilla85 skrev:
Jag förstår, var nog bara dålig bild/vinkel.
S sblixten skrev:
Det är inte normalt att det blir kondens på samtliga fönster för att det blir lite kallt ute.
Speciellt inte om man har element under, fönstren är relativt nya 3-glas och under 40% RH.
Eftersom det rör sig om samtliga fönster så tror jag problemet ligger där.
Antingen är det kassa fönster eller så kanske de saknar drevning.
Nä,får inte riktigt ihop det. Fönstren är från SP. Var dyra enligt säljaren. Det är jättevarmt inne trots hyfsat låg värme påslagen (men elementen är varma). Man känner drag vid fönstrens ventiler men inte annars runt dom.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det är lätt att börja noja över saker i sitt hus! Därför är forumet så bra, här kan man få inspel och erfarenheter från andra, vilket brukar kunna lugna nojorna.

Ett försök till lugnande exempel:
Det är sommar och du är ute i trädgården och jobbar. Det är varmt och du blir törstig. Du går in i köket, ställer fram ett stort glas och häller upp din favvodricka ur kylskåpet. Nästan direkt bildas imma på glaset. Tänker du då: "usch, vad dålig ventilation vi har här inne" eller "ahhh, det här ska bli gott"...?
Exakt! Jag känner mig mindre trygg i ett hus som har förändrats så mycket från sitt ursprung. Känns som större risk att saker blir fel då. Vårat gamla hus från 1920 hade sina gamla fönster och ingen extra isolering etc. Men mycket av det är säkert onödig noja!

Kan du ta en bild på avstånd där man ser hela fönstret, element och ventil.

S sblixten skrev:
Kan du ta en bild på avstånd där man ser hela fönstret, element och ventil.

• Fönster med mörk utsikt, bredvid en golvlampa och ett elpiano på en vitvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick exakt detta problem när jag bytte fönster i mitt hus 2013.
Bytte från 2+1 fönster från 1980 till moderna 3-glas (Traryd).
Fick isbildning på insidan vid kall väderlek, typ 15-minusgrader, men med dom gamla fönstren var det helt problemfritt.
Hade flera konversationer med Traryd, men dom hävdade att trävirket på insidan var av samma kvalitet som utsidan, så det skulle inte vara någon fara.
Problemet är att kassetten som fönstren sitter fast i är av aluminium, och kylan leds in via kanten på kassetten, så du får minusgrader på insidan.
Jag tänker att det troligen var en kombination av denna förändrade fönsterkonstruktion, och att jag hade en ventilation som inte var helt optimal (mekanisk frånluft via några enstaka don).
Dom gamla 2+1 fönstren fick en mjukare övergång av köldbryggan, så det blev aldrig kondens eller isbildning.

Jag levde med det, torkade bort fukten med en hannduk när det blev lite varmare så att isen smälte.
Satte spaltventiler på några ställen, vilket gjorde det marginellt bättre.
Blev betydligt bättre när mina tre barn flyttade ut, vilket ger mig tanken att ventilationen spelar in.

Men...ett 2+1 fönster hade ju också löst problemet, men vet inte om det finns längre?

Fönstren är dock fortfarande i bra skick på insidan, så Traryd kanske hade rätt i alla fall?

Fönster med isbildning på insidan, visar kondens och frost på ett modernt 3-glas fönster under kallt väder.
Skapa konto

Frost på insidan av ett fönster med snöigt vinterlandskap utanför, visar isbildning och kondens vid kalla temperaturer i Traryd-fönster.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Är ventilerna öppna i överkant. Prova med att stänga ett av dom där det blir kondens. Kan vara att den kalla luften utifrån ( ramlar ner utmed fönstret ) och kyler av.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Där är det ingen kondens vad jag kan se och jag förmodar att kondensen är på insidan(välisolerade fönster kan få kondens på utsidan).
Vanligaste problemet brukar vara dålig ventilation, men i ditt fall skulle jag börja titta så att drevning är korrekt och finns. Kan du ta inte ta bort foder någonstans och se efter, så går det att kontrollera med värmekamera.

• Gilla
Vindstilla85
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är ventilerna öppna i överkant. Prova med att stänga ett av dom där det blir kondens. Kan vara att den kalla luften utifrån ( ramlar ner utmed fönstret ) och kyler av.
De är öppna men kondensen finns även på de fönster utan ventiler (kök och hall)

Kondensen har varit borta hela dagen från ca kl 9 men nu när solen gått ner kom den direkt tillbaka i hörnen på fönstren. Trots fortsatt 35 % luftfuktighet, vi har eldat i kaminen samt vädrat.

Diagram som visar mättnadskurva för vattenånga i g/m³ mot temperatur i °C med olika nivåer av luftfuktighet.
Skapa konto

Dina 35% vid 21 grader motsvarar ju 100% vid 6 grader, kanske blir rutorna så kalla ?

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Där är det ingen kondens vad jag kan se och jag förmodar att kondensen är på insidan(välisolerade fönster kan få kondens på utsidan).
Vanligaste problemet brukar vara dålig ventilation, men i ditt fall skulle jag börja titta så att drevning är korrekt och finns. Kan du ta inte ta bort foder någonstans och se efter, så går det att kontrollera med värmekamera.
Skulle nog också lossa på foderna och kolla drevningen, ingen garanti att det är ok även om det är yrkesmän som varit i farten. Hade problem med kondens och tom is ibland på ett ganska nytt takfönster, visade sig sakna det mesta av isolering runt karmen när jag väl öppnade upp. Drig inte pga att det listern var fogade men iskallt.
Möjligen att värmen från radiatorerna maskar problemet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.